مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروهای وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه جدیدی نسبت به مقدار مصرف قرص «لووستیریزین» هشدار داده است.

به گزارش سلامت نیوز خبرنگار نظام پرستاری، مرکز ADR وزارت بهداشت به تازگی گزارش هایی مبنی بر اشتباه در تحویل قرص «لووستیریزین» (Levocetirizine) 5 میلی گرم به جای قرص 5 میلی گرم «ستیریزین» بدون تنظیم دوز را دریافت کرده است.
 
در این اطلاعیه تأکید شده که همکاران بهداشت و درمان باید با توجه به تفاوت های این دارو از نظر مقدار مصرف، در تحویل قرص دقت بیشتری داشته باشند.

بر اساس این گزارش، «ستیریزین» یک آنتی هیستامین راسمیک دارای دو ایزومر چپ گرد (لووستیریزین) و راست گرد (دکستروستیریزین) است که اثرات آنتی هیستامینی «ستیریزین» مربوط به ایزومر «لووستیریزین» است.

از آنجایی که «ستیریزین» حاوی مقادیر مساوی از هر دو «انانتیومر» است 5 میلی گرم «لووستیریزین» از نظر درمانی معادل 10 میلی گرم «ستیریزین» است. بنابراین در زمان جایگزینی باید این نکته را مدنظر قرار داد.

همچنین مرکز ADR تأکید کرده که در صورت ارائه یا مصرف «لووستیریزین» به جای «ستیریزین»، حتماً به دوز تجویز شده «ستیریزین» توجه کنید. در صورتی که مقدار مصرف تجویز شده برای بیمار 5 میلی گرم «ستیریزین» در روز است نمی توان مقدار 5 میلی گرم در روز «لووستیریزین» را به جای آن مصرف کرد.

در پایان این اطلاعیه آمده است: از همکاران تیم بهداشتی درمانی درخواست می شود در صورت مشاهده هر گونه عارضه یا اشتباه دارویی، مراتب را از طریق تکمیل فرم های زرد و ارسال به صندوق پستی 948-14185 یا نمابر 88890857 یا از طریق تماس تلفنی 4-88923193 به مرکز ADR گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha