یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 224561

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: حمل غیراصولی کوله‌پشتی و بار سنگین منجر به بروز دیسک گردن، دیسک کمر و کمردرد مزمن خواهد شد.

ویژگی کوله پشتی مناسب برای دانش‌آموزان

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: حمل غیراصولی کوله‌پشتی و بار سنگین منجر به بروز دیسک گردن، دیسک کمر و کمردرد مزمن خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس،سید مانی مهدوی ارتوپد و ستون فقرات ، در خصوص ویژگی‌های کوله‌پشتی مناسب برای دانش‌آموزان، اظهار داشت: وزن کوله‌پشتی نباید بیش از 15 تا 20 درصد از وزن کودک باشد زیرا وزن سنگین باعث آسیب‌ به ستون فقرات کودک خواهد شد.

وی در خصوص مدت زمانی که دانش‌آموزان می‌توانند کوله‌پشتی خود را حمل کنند، توضیح داد: فرد استفاده‌کننده از کوله‌پشتی مجاز است حداکثر 30 دقیقه کوله‌پشتی خود را حمل کند و همچنین به دانش‌آموزان توصیه می‌شود زمانی که برای استراحت بر روی صندلی سرویس یا نیمکت مدرسه می‌نشینند، کوله‌پشتی خود را بردارند زیرا این طرز نشستن باعث می‌شود کودک خود را به سمت جلو خم کند و خطر آسیب رسیدن به ستون فقرات را افزایش دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بهتر است کودکان کوله‌پشتی خود را به صورت دو بنده استفاده کنند زیرا استفاده یک طرفه از کوله‌پشتی باعث انحراف ستون فقرات، انحراف طرفی و قوز خواهد شد که خطر ابتلا به این عارضه در کودکان زیر 14 سال بیشتر است.

این متخصص ارتوپد در خصوص جنس مناسب کوله‌پشتی، توضیح داد: بهتر است جنس کوله‌پشتی مورد استفاده شده نرم باشد تا وقتی کتاب و وسایل در آن قرار می‌گیرد تغییر شکل ندهد. سبک بودن کوله‌پشتی ملاکی برای انتخاب صحیح نیست بلکه باید به کیفیت آن توجه داشت و همچنین بهتر است کوله‌پشتی از بندهای پهن برخوردار باشد.

وی در ادامه به دانشجویان نیز توصیه کرد هر چند ستون فقرات کودکان نسبت به بزرگسالان از وضعیت حساس‌تر و انعطاف بیشتری برخوردار است اما حمل غیراصولی کوله‌پشتی و بار سنگین منجر به بروز دیسک گردن، دیسک کمر و کمردرد مزمن خواهد شد.

مهدوی در ادامه در خصوص ویژگی‌های کفش مناسب دانش‌آموزان، گفت: بهتر است کفش‌هایی که حالت اسپورت دارند و از پاشنه 2.5 نیم سانتی‌متری برخوردار هستند استفاده شود و همچنین از پوشیدن کفش‌های نوک‌تیز چرمی، کفش‌های خیلی تخت و کفش‌هایی که از حالت استاندارد برخوردار نیستند، پرهیز شود.

وی افزود: بهترین کفش، کفش‌های اسفنجی هستند که پای کودک را تحت فشار قرار نمی‌دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان در خصوص عوارض استفاده از کفش‌های نامناسب، توضیح داد: استفاده از کفش‌های غیراستاندارد می‌تواند منجر به عارضه‌هایی نظیر انحراف انگشتان به سمت بیرون یا داخل، از بین رفتن قوس کف پا، دردناک شدن استخوان‌ها، انحراف پاشنه پا و عفونت‌ ناخن‌ها شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha