ژدهی نسبت به اینکه فضای مجازی و برخی از داروخانه‌ها به محلی برای تبلیغ و مشاوره‌های درمانی پوست‌ومو تبدیل شده؛ هشدار داد.

هشدار نسبت به مشاوره‌های درمانی پوست و مو در فضای مجازی

سلامت نیوز:مژدهی نسبت به اینکه فضای مجازی و برخی از داروخانه‌ها به محلی برای تبلیغ و مشاوره‌های درمانی پوست‌ومو تبدیل شده؛ هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،همایون مژدهی آذر عضو انجمن متخصصین پوست ایران ؛ با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین مشکلی که متخصصان پوست و مو با آن مواجه هستند؛ عدم آگاهی مردم برای مراجعه به یک پزشک متخصص در این زمینه است؛ اظهار کرد: تبلیغاتی که در حوزه پوست و مو انجام می‌شود به گونه‌ای است که بیمار نمی‌تواند تشخیص دهد آیا شخص یا مرکز مورد نظر تخصص انجام این کار را دارد و آیا نکات ذکر شده در تبلیغات او قانون‌مند بوده و در حیطه وظایف وی محسوب می‌شود؟

وی افزود: به لحاظ قانونی تنها فردی که در مورد مسائل مرتبط با بیماری‌های پوست و مو، دارو درمانی، داروشناسی و بطور کلی مسائل مربوط به درمان مشکلات و ضایعات پوستی می‌تواند اظهار نظر کند فردی است که از سوی وزارت بهداشت مجوز این کار را دارا بوده که در واقع همان متخصص پوست و مو و دکتر داروساز است.

وی با تاکید بر این که غیر از متخصص پوست و مو و پزشک داروساز فرد دیگری حق دخالت در امور درمانی و اظهار نظر در مورد دارو‌های مصرفی بیمار در این حوزه را ندارد، تصریح کرد: اخیرا به علت کاهش نقش نظارتی وزارت بهداشت و قدرت اجرایی اصناف مربوط به امور پزشکی مانند انجمن‌ها تخصصی پزشکی، بسیاری از مراکز و افراد غیرپزشک اقدام به انجام امور درمانی و مشاوره‌های مربوط به حوزه پوست و مو می‌کنند.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران نسبت به اینکه فضای مجازی و برخی از داروخانه‌ها به محلی برای تبلیغ و مشاوره‌های درمانی پوست و مو تبدیل شده است؛ هشدار داد و بیان کرد: انجام این کار غیرقانونی است و بازرسان وزارت بهداشت نیز به چند داروخانه که اقدام به چنین کاری کرده‌اند، اخطار داده و خود انجمن داروسازان ایران نیز نسبت به این مسئله شاکی است، زیرا وجهه داروسازان را زیر سوال می‌برد.

مژدهی آذر با اشاره به اینکه بسیاری از افراد سودجو و غیر پزشک به انجام کار‌های تخصصی پوست و مو روی آورده‌اند خاطرنشان کرد: خیلی از آرایشگاه‌ها به انجام کار‌های لیزری می‌پردازند و یا در مراکز درمانی افرادی که کمترین سطح تحصیلات را دارند به انجام خدمات درمانی و مشاوره در زمینه پوست و مو می‌پردازند که این معضل نشان از ضعف مدیریتی و نظارتی در سیستم سلامت دارد.

این متخصص پوست و مو این متخصص پوست و مو با ابراز تاسف از اینکه هر روز با افرادی مواجه هستیم که با سطح تحصیلات مختلف و غیرمرتبط به انجام خدمات درمانی پوست و مو می‌پردازند؛ ادامه داد‌: مراجع ذی‌صلاح از جمله وزارت بهداشت و درمان باید شفاف‌سازی‌های لازم را در این زمینه انجام داده تا بسیاری از افراد غیر پزشک و سودجو به انجام کار‌هایی از قبیل کاشت مو و لیزر درمانی نپردازند.

به گفته مژدهی آذر با توجه به اینکه جلساتی بین کارگروهی از سوی وزارت بهداشت، انجمن متخصصین پوست و انجمن پزشکان عمومی تشکیل و تمامی مسائل موجود مطرح می‌شود باید بطور شفاف این مساله مشخص شود که بیماران برای انجام کار‌های تخصصی به کدام پزشک مراجعه کنند.

وی یکی از راهکار‌های برون رفت از این معضل را تعریف یک کوریکولوم و چهارچوب مشخص برای تمامی رشته‌ها در طی دوران تخصص عنوان کرد و گفت: باید چهارچوب مشخصی از انجام وظایف پس از طی دوره تخصص برای دانشجویان پزشکی تعریف شده و فرد در دوران تخصص خود تبحر لازم را نسبت به تمام مواردی که در کوریکولوم قید شده است؛ بدست آورد.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران با تاکید بر این که ۹۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی فرق یک متخصص را با پزشک عمومی نمی‌دانند، ادامه داد: این که در یک ساختمان طی یک دوره چند ماهه به افراد آموزش‌های تخصصی پوست و مو را ارائه دهیم به هیچ وجه با قواعد و اخلاق پزشکی سازگار نیست.

وی تاکید کرد: اگر آموزشی صورت می‌گیرد حتما باید با مجوز وزارت بهداشت و تحت نظر افراد صلاحیت دار و چه بسا در مراکز مورد تایید وزارت بهداشت مثل انجمن‌های تخصصی مربوطه؛ سازمان نظام پزشکی یا دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد.

مژدهی آذر با اشاره به این که بیمار حق انتخاب در مراجعه به پزشک برای درمان مشکلات خود را دارد؛ یاد آور شد: تبلیغات گمراه کننده، ناآگاهی مردم و نظارت‌های ضعیف از سوی مراجع ذی صلاح سبب شده تا افراد غیر پزشک دخالت‌های زیادی را در امور تخصصی پزشکی انجام دهند که این امر صدمات جبران ناپذیری را برای سلامت افراد جامعه به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha