مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:در جمعیت 15 تا 64 ساله کشورمان، 19 درصد افراد دارای فشارخون بالا هستند به طوری که از هر پنج ایرانی، یک نفر دچار مشکل فشارخون بالا دارند. همچنین سه درصد افراد بین سن 25 تا 35 سالگی دارای کسترول بالا هستند.

از هر پنج ایرانی یک نفر دچار مشکل فشار خون است

سلامت نیوز: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:در جمعیت 15 تا 64 ساله کشورمان، 19 درصد افراد دارای فشارخون بالا هستند به طوری که از هر پنج ایرانی، یک نفر دچار مشکل فشارخون بالا دارند. همچنین سه درصد افراد بین سن 25 تا 35 سالگی دارای کسترول بالا هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  زهرا عبدالهی دراولین همایش مجمع سفیران بازنشستگان افزود:70 درصد علت مرگ‌ و میرها در دنیا به علت بیماری‌های غیر واگیر است همچنین 88 درصد مردم ریز فاکتور تغذیه ناسالم را دارند که روند هشداردهنده‌ بیماری غیر واگیردار و اضافه‌وزن را به دنبال دارد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری،وی افزود: طبق پژوهش های صورت گرفته بیماریهای قلبی وعروقی، سرطان ها، دیابت و اضافه وزن شیوع بیشتری در بین مردم دارند و64 درصد زنان و 54 درصد مردان کشور چاق هستند.


وی با اشاره به اینکه روغن، قند و شکر بالاتر از حد لازم در کشور مصرف‌شده و مصرف میوه، سبزی، شیر و لبنیات کمتر از نیاز هر فرد است، افزود: نتیجه این تغذیه شیوع اضافه‌ وزن و چاقی در کشور است.


عبدالهی میزان مصرف نمک در ایران را دو برابر مصرف جهانی نمک عنوان کرد و افزود: باید الگوی غذایی روزانه به گونه ای باشد که بیش از پنج گرم نمک مصرف نشود حال آنکه فقط در هر قرص نان سه گرم نمک موجود است.
عبدالهی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات در کشور پایین است افزود: متاسفانه سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار 42 لیتر در سال است که مهم‌ترین آن اختلال در جذب کلسیم است که یک ریز فاکتور مهم برای بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان بشمار می رود.
درادامه محمدرضا ترابی معاون اداری مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: مصرف غذای ناسالم و فقرحرکتی، مهمترین علل بیماری های مختلف درانسان است و زندگی سالم و شاد با حفظ وزن متناسب با قد، تغذیه سالم، ورزش وشادابی، فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، سواد رایانه ای و معنویت حاصل می شود.

وی بازنشستگان را سفیران ورزش و تغذیه سالم درجامعه قلمداد کرد وافزود: حفظ سلامت وشادابی بازنشستگان وظیفه ای ملی، فرادستگاهی و مسئولیتی اجتماعی است وصندوق بازنشستگی کشوری سبک زندگی سالم و مراقبت های تغذیه ای در دوران بازنشستگی که بیشترین نقش در حفظ و ارتقای سلامتی بازنشستگان دارد را دراولویت برنامه های اجتماعی خود قرار داده است.
ترابی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری با هدف اشاعه فرهنگ صحیح تغذیه، حفظ تندرستی و افزایش طول عمر بازنشستگان در سراسر کشور با همکاری خود بازنشستگان که سفیران تغذیه سالم هستند دوره ها و کارگاه های آموزشی برگزاری می کند.
معاون اداری مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در دوران سالمندی، تغییرات فیزیولوژیکی در بدن به وجود می آید از این رو نیازهای تغذیه ای و الگوی دریافت غذایی و فعالیت های فیزیکی و انجام ورزش های متناسب در این دوران بیشترین نقش را در حفظ و ارتقای سلامتی دارد.
رییس انجمن آلزایمر ایران هم در این همایش با بیان اینکه در جهان میلیون ها نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند، گفت: صندوق بازنشستگی در سال های اخیر دوره های آموزشی مناسبی برای جلوگیری از آلزایمر برگزار کرده است در حالی که درگذشته وقتی فردی بازنشسته می شد سازمان ها چنین توجهی به آن نداشتند اما اکنون سفیران آلزایمر در بیشتر استان ها حضور دارند. امید است با چنین فعالیت هایی از بیماری های دمانس و آلزایمر و هزینه های درمانی کاسته شود.
معصومه صالحی بابیان اینکه تا دو دهه آینده 25 درصد جمعیت ایران سالمند خواهند شد، افزود: پنج استان با همکاری صندوق بازنشستگی کشوری، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری دارای انجمن آلزایمر شدند و تا پایان امسال 18 استان دیگر نیز انجمن در آن ها دایر می شود با فعالیت این انجمن ها سعی بر نهادینه شدن آموزش های پیشگیری از آلزایمر در کشور است تا کاهش هزینه های کلان اقتصادی و کاهش میزان ابتلا به این بیماری را شاهد باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha