سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شروع فصل بازگشایی مدارس باید نسبت به تغذیه دانش‌آموزان اقدام، و براساس لیست تغذیه‌ای ارائه شده به مدارس عمل شود.

لیست تغذیه‌ای مجاز دانش‌آموزان اعلام شد

سلامت نیوز: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شروع فصل بازگشایی مدارس باید نسبت به تغذیه دانش‌آموزان اقدام، و براساس لیست تغذیه‌ای ارائه شده به مدارس عمل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری در خصوص وضعیت رسیدگی به بهداشت غذافروشی‌ها گفت: در رسیدگی به وضعیت عرضه غذا در غذافروشی‌ها و رستوران‌ها در بحث سلامت وزارت بهداشت و در مباحثی دیگر وزارت بازرگانی، تعزیرات و اصناف مربوطه موظف به رسیدگی به تخلفات هستند و تذکرات لازم به خاطیان امر از جانب موازین قضایی ارائه خواهد شد.

وی افزود: مصرف انواع فست‌فودها از جمله سوسیس و کالباس از لحاظ بهداشتی بسیار ایراد دارد و ما نمی‌توانیم خارج از موانع قانونی نسبت به ارائه این محصولات اقدام کنیم. براین اساس از نظر بهداشتی نظارت‌های خود را در این عرصه داشته و ادامه خواهیم داد. در این حین بسیاری از مردم تصور می‌کنند وظیفه بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت نظارت روزانه و ماهانه بر رستوران‌ها و غذافروشی‌ها است در حالی‌که در هیچ کجای دنیا این نظارت‌ها به‌طور مداوم و پشت سر هم صورت نمی‌گیرد. چرا که علاوه بر هزینه‌ بر بودن بازرسی‌ها، نظارت‌های ممتد فایده‌ای نخواهد داشت.

ایرج حریرچی خاطرنشان کرد: با توجه به بازگشایی مدارس سلامت دانش‌آموزان در این محیط بیش از همیشه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در حال حاضر 21 درصد از دانش‌اموزان ما دچار اضافه وزن یا چاقی و 1/16 درصد دانش‌آموزان به لاغری بیش از حد مبتلا هستند. این در حالی است که شیوع اضافه وزن و چاقی در شهرها دو برابر روستاها است.

وی عنوان کرد: متأسفانه 5/27 درصد دانش‌آموزان ما از مواد غذایی غیرمفید مانند شیرینیجات و پفک در هفته استفاده می‌کنند و 7/25 درصد آنها که برابر با یک چهارم میزان دانش‌آموزان کل کشور است هر هفته به مصرف نوشابه 15 درصد در هفته به ‌طور مرتب به مصرف فست فود می‌پردازند.

سخنگوی وزارت بهداشت اذعان داشت: 60 درصد دانش‌آموزان روزانه از شیر مصرف نمی‌کنند و 68 درصد آنها از مصرف سبزیجات و 40 درصد از مصرف میوه خودداری می‌کنند بنابراین به‌طور کلی 40 درصد دانش‌آموزان از شیر 32 درصد آنها از سبزیجات و 60 درصد دانش‌آموزان از میوه استفاده می‌کنند.

حریرچی یادآور شد: به دلیل محدودیت‌های مالی باید حمایت از تغذیه دانش‌آموزان انجام شود. در حالی که این اقدام در شهرهای دیگر اجرایی شده و در انتخاب الگوی غذایی آنها نظارت می‌شود و در شرایطی که 21 درصد از دانش‌آموزان به مصرف بیش از حد نمک در غذا می‌پردازند و تنها به یک روز در هفته به ورزش اختصاص می‌دهند باید نسبت به این ارقام احساس نگرانی کرد.

وی در خصوص بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان گفت: روزانه 48 درصد از دانش‌آموزان ما از زدن مسواک خودداری می‌کنند. و تنها 52 درصد آنها تقریباً هر روز و 23 درصد به روزی دوبار مسواک زدن اقدام می‌کنند که این آمار براساس مطالعات کاسپین 4 بر روی 43 هزار دانش‌آموز به‌دست آمده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: 27 درصد دانش‌آموزان دچار تری‌گلیسرید بالا هستند. چرا که روزانه با مصرف غذاهای چرب و فست‌فودها سلامت آنها در معرض خطر قرار داشته و باید نسبت به این امر اقدامی جدی صورت گیرد. به‌عنوان مثال می‌توان به مصرف چیپس اشاره کرد که دارای 500 کالری بوده و می‌تواند مصرف آن 35 درصد انرژی روزانه یک فرد را تعیین کند بنابراین مصرف اینگونه مواد در مدارس ممنوع و به دانش‌آموزان پیشنهاد نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده 8/86 درصد مادران دانش‌آموزان خانه‌دار هستند بنابراین با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان مصرف غذای سالم، میوه‌جات و سبزیجات را برای افراد تأمین کرد.

حریرچی در ادامه عنوان کرد: از لحاظ سلامت دندان افراد جامعه ما در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، این در حالی است که افراد تا سن 35 سال دارای 12 دندان خراب و ترمیم شده هستند و این آمار یک فاجعه محسوب می‌شود.گفتنی است که در مدت بیش از 2 سال، 60 هزار مدرسه ابتدایی به‌صورت رایگان از خدمات دندانپزشکی استفاده می‌کنند که در طی این امر در 4 دوره به 7 میلیون دانش‌آموز خدمات ارائه شده است. براین اساس خدمات سلامت دهان و دندان را در کلیه کشور و دانش‌اموزان روستایی به‌طور رایگان ارائه می‌دهیم و تاکنون 1 میلیون و 800 هزاربار خدمات ترمیم دندان انجام شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان فاقد مشکلات دندانی نسبت به گذشته از 8 درصد به 15 درصد افزایش یافته است و در این زمینه موفق شده‌ایم شاخص دندان‌های خراب را از 09/2 به 84/1 کاهش دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: کلیه آمار ارائه شده مربوط به پاییز سال 1395 است و در این راستا در نظر داریم خدمات رایگان دندانپزشکی را برای دانش‌آموزان متوسط اول و دوم نیز ارائه دهیم.لازم به ذکر است این خدمات به مادران باردار در سطح روستاها به‌طور رایگان ارائه شده است.

وی در خصوص آثار مخرب دکل‌های مخابراتی شهر برای سلامتی مردم گفت: ما در اثر اطلاعات زندگی می‌کنیم بنابراین تبادل اطلاعات و استفاده از دکل‌های مخابراتی یکی از لازمه‌ها و ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر جامعه امروز ما است. بر این اساس مشکل تشعشعات ناشی از این دکل‌ها منجر به ایجاد حساسیت‌های نابجا در جامعه شده است که می‌توان به آلودگی‌های بصری، ایجاد شرایط حادثه‌خیز بودن این دکل‌ها در شهر و خطرات ناشی از تشعشعات اشاره کرد که بررسی‌های متعددی برای رفع این مشکل از جانب نمایندگان وزارت بهداشت، فناوری اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، محیط زیست و نیروی انتظامی انجام شده است تا مشکلات ناشی از این دکل‌ها به حداقل برسد.

حریرچی افزود: در راستای پیشگیری و بررسی خطرات ناشی از ایجاد دکل‌های مخابراتی در شهر، وزارت اطلاعات خود را ملزم به اطلاع‌رسانی به وزارت بهداشت کرده است تا قبل از نصب دکل‌های جدید مکان نصب آنها و مشکلات ناشی از تشعشعات این دکل‌ها برای سلامت مردم بررسی شود. براین اساس در نظر داریم 70 ایستگاه آزاد سنجش آنلاین در شهر تهران ایجاد شود و ایستگاه‌های سنجش متحرک را به منظور کسب اطلاعات صحیح از میزان تشعشعات موجود در فضا، برقرار سازیم. دکل‌های موجود در شهر در فواصل مجاز قرار دارند و بر اساس سنجش‌ها و بررسی‌های انجام شده مشکلی در این زمینه برای سلامت مردم وجود ندارد و سعی می‌شود در صورت بروز مشکل مکان برپایی این دکل‌ها را تغییر دهیم.

وی در خصوص تعرفه‌های بیهوشی و مشکلات ناشی از آن خاطرنشان کرد: در 980 بیمارستان دولتی مراکز جراحی محدود خدمات‌رسانی به مردم به نحو مناسبی انجام شده است اما در برخی از مراکز به‌طور معدودی دچار مشکل خدمات‌رسانی در این زمینه شده‌ایم که با توجه به نامه‌های ارائه شده به وزیر بهداشت موضوع در حال بررسی است و بر طبق گفته رئیس انجمن بیهوشی اجازه وارد شدن کوچکترین خدشه‌ای به روند خدمات رسانی به مردم از جانب مراکز درمانی داده نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اذعان داشت: وزیر بهداشت در طی مصاحبات تلویزیونی و صحبت‌های انجام شده بارها آمادگی خود را برای کمک به مردم میانمار اعلام کرده است و ما با بهره‌برداری از امکانات دولتی، هلال احمر با کمک‌های مردمی و گروه های پرستاری داخل کشور به‌طور رسمی آمادگی خود را از لحاظ نیروی انسانی و دارویی اعلام می‌کند تا در صورت عدم مشکل از جانب کشور مبدأ و رفع محدودیت‌ها نسبت به خدمات‌رسانی به مردم مظلوم میانمار اقدام کنیم.

وی درباره تفاهم‌نامه میان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای ایجاد پایگاه تغذیه سالم در مدارس عنوان کرد: اهداف و تعاریف لازم در راستای ایجاد پایگاه تغذیه سالم در مدارس ارائه شده و با معرفی فهرست عرضه مواد غذایی مجاز در مدارس نسبت به این امر اقدام شده است بنابراین عرضه انواع چیپس و غلات حجیم شده با هرنام تجاری، سیب‌زمینی و ذرت، انواع یخمک و نوشابه‌ها و دوغ‌های گازدار، ماء‌الشعیر، آدامس‌های حاوی مواد قندی، سوسیس و کالباس، همبرگرهای باز و کمتر از 70 درصد گوشت، انواع سالادهای الویه، انواع لواشک، آلو، آلوچه بدون بسته‌بندی، فلافل، سمبوسه، اشترودل، پیراشکی، دونات، پاستیل، خیارشور و انواع سس ممنوع است و در قبال آن مصرف خشکبار، میوه‌های خشک، انواع آجیل و مغز، ذرت بو داده بسته‌ّبندی شده، خرما، شیر و فراورده‌های آن،‌بستنی، دوغ بدون گاز، آبمیوه بسته‌بندی شده، انواع میوه‌ها، بیسکوییت‌های بدون کرم، کیک و کلوچه از نوع سبوس‌دار، انواع لقمه‌های سالم مانند نان و پنیر و گردو، تخم‌مرغ، غذاهای پخته شده، انواع آش و سوپ، حلیم، فرنی، سمنو، شیربرنج به شکل پخت روز و در شرایط بهداشتی در ظروف گیاهی مجاز است.

حریرچی اذعان داشت: 6/3 درصد دانش‌آموزان هیچ وقت صبحانه نمی‌خورند و به علت گرسنگی مایل به مصرف خوراکی‌های شیرین و چرب هستند. بنابراین به والدین توصیه می‌شود دانش‌آموزان را به خوردن صبحانه عادت داده و از تغذیه‌های مناسب برای مصرف آنها در مدارس استفاده کنند.

وی در خصوص میزان سفیران سلامت در خانواده، دانشگاه و مدارس گفت: 250 هزار سفیر سلامت دانشجو، 1 میلیون و 270 هزار سفیر سلامت دانش‌آموز و 3 میلیون و 300 هزار سفیر سلامت خانواده تاکنون تحت آموزش قرار گرفته‌اند و نسبت به این اقدام احساس رضایت داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت در راستای مشکلات شرکت‌های تجهیزات دارو، افزود: بحث دارو و ملزومات مصرفی پزشکی به دلیل تأخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها دچار مشکل شده است. این در حالی است که بیمارستان‌ها باید عمده هزینه خدمات‌ را از بیمه تأمین کرده و نباید به سمت پرداخت از جیب مردم روند اما به دلیل تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها نقدینگی در شرکت‌های تجهیزات دارو و پخش و توزیع آن دچار مشکل شده است.

حریرچی خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها مجاز به خرید کالاهای دارای بارکد با قیمت مشخص هستند و تولیدکنندگان نیز نسبت به این محدودیت‌ها آشنایی دارند اما از سال 74 که بیمارستان‌ها به‌طور خودگردان در کشور اداره می‌شوند موضوع تأخیر بیمه‌ها و تأخیر در پرداخت بیمارستان‌ها به شرکت‌های طرف قرارداد نیز افزایش یافت که این تأخیرات از جانب وزارت بهداشت پذیرفتنی نیست و در حالی‌که تأخیر بیمه‌ها در گذشته 14 ماه بود در حال حاضر این تأخیرات به 3 ماه رسیده است و سعی می‌کنیم تمامی مشکلاتی که عرصه ارائه خدمات‌رسانی به مردم را دچار مشکل می‌کند برطرف سازیم.

وی در خصوص آمار ابتلای زنان به سرطان سینه عنوان کرد: در اکثر کشورهای دنیا سرطان سینه بانوان شایع‌ترین نوع سرطان‌ها است که حدود یک چهارم و حتی یک سوم سرطان‌های مختص زنان را شامل می‌شود. این در حالی است که سرطان سینه بانوان در اکثر کشورها رو به افزایش است و تحت تأثیر عواملی چون اولین حاملگی و فرزندآوری در زنان بالای 35 سال، عدم شیردهی، مصرف سیگار و الکل و مصرف برخی از داروها افزایش می‌یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: سرطان سینه در کشور ما نسبت به کشورهای غربی در رتبه متوسط جهانی قرار دارد که سالانه در کشور 9 هزار و 80 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی در پایان اذعان داشت: آموزش مسائل پزشکی باید در مراکز مجاز صورت گیرد و مراکز علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی باید به ازای هر آموزشی به افراد مجوز لازم را کسب کند. بر این اساس در موضوع زیبایی می‌توان به مراکز متعددی که به شکل زیرزمینی فعالیت می‌کنند اشاره کرد که در صورت رؤیت با تمامی آنها برخورد می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha