عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قیمت تمام شده دارو در ایران ارزان تر از کشورهای منطقه است،گفت: مجموعه از نهادها ودستگاه ها در قیمت گذاری دارو وظیفه دارند.

پرداخت یارانه دارو به بیمه ها دلیل ارزانی قیمت/ سازمان غذا و دارو به تنهایی متولی قیمتگذاری نیست

سلامت نیوز:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قیمت تمام شده دارو در ایران ارزان تر از کشورهای منطقه است،گفت: مجموعه از نهادها ودستگاه ها در قیمت گذاری دارو وظیفه دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،رسول خضری ، درباره صحبت های رییس سازمان غذا و دارو مبنی براینکه عمده قیمت دارو خارج از اختیارات سازمان غذا و دارو است،گفت: سازمان غذا و دارو درقیمتگذاری دارو به تنهایی متولی نیست، دراین خصوص سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، شورای اقتصاد و کمیسیون های تخصصی درکمیسیون اقتصادی دولت درقیمتگذاری دارو دارای وظیفه هستند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه مجموعه ای از دستگاه ها داروها را قیمتگذاری  و میزان سود قانونی آن را مشخص می کنند، افزود: درحال حاضر قیمت داروهای تولیدی درداخل کشور بسیار ارزان تر از کشورهای خارجی است، به طوری که قیمت دارو در کشورهای اطراف حدود 5 تا 10 برابر گران تر از داروهای تولید داخل است.

وی با بیان اینکه در کشورهای خارجی دولت یارانه دارو را به شخص پرداخت می کند، تصریح کرد: این درحالی است که در جامعه ما یارانه دارو از سوی دولت به سازمان های بیمه گر وشرکت های دارویی پرداخت می شود، ضمن اینکه هم اکنون داروی تولیدی از داخل ایران به خارج کشور قاچاق می شود؛ ازسوی دیگر داروهای وارداتی قاچاق به طورعمده مکمل ها و داروهای خاص هستند؛ بنابراین این موارد سبب کاهش قیمت دارو در کشور شده است.

خضری با اشاره به اینکه درحال حاضر قیمت تمام شده یک ورق قرص رانیتیدین بسیار ارزان تر از یک ماده خوراکی است،گفت: به دلیل پرداخت یارانه دارو به شرکت های دارویی و بیمه ها قیمت دارو در جامعه پایین است، ضمن اینکه طبق صحبت های رییس سازمان غذا و دارو قیمت دارو ارتباطی به طرح تحول ، نرخ تورم و مشکلات صندوق های بیمه ای ندارد.
 رییس سازمان غذا و دارو درخصوص قیمت دارو، گفت: بخش عمده‌ای از این مسئله به سیاست های کلی کشور و نه صرفا نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مربوط است لذا ما نیز تابعی از تصمیمات کلان در این حوزه هستیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha