سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 224746

تغییرات مدیریتی در هر یک از حوزه های بهداشت، درمان و سازمان غذا و دارو، به منزله‌ تغییر اولویت‌ها و اهداف اصلی وزارت بهداشت در دولت دوازدهم است.

وزارت بهداشت رکورددار تغییرات در دولت دوازدهم

سلامت نیوز:تغییرات مدیریتی در هر یک از حوزه های بهداشت، درمان و سازمان غذا و دارو، به منزله‌ تغییر اولویت‌ها و اهداف اصلی وزارت بهداشت در دولت دوازدهم است.

به گزارش سلامت نیوزز به نقل از مهر، بیش از ۱۲۰ روز از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم می‌گذرد و پس از کش‌وقوس‌ها درباره چگونگی تشکیل دولت و ابقای وزرای بهداشت و رفاه؛ حالا همه فعالان حوزه بهداشت و سلامت در انتظارند که ببینند دولت دوازدهم با چه رویکردی کار خود را در این حوزه‌ها به پیش می‌برد.

دکتر روحانی که هم در وعده‌های انتخاباتی و هم در مراسم تحلیف ریاست جهموری و هم در جریان دفاع از کابینه پیشنهادی خود، اجرای طرح تحول سلامت را از دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم برشمرد و اذعان کرد که دولت او حوزه سلامت را از اولویت‌های اصلی خود دانسته است. با این حال حجم انتقادات به این طرح بزرگ ملی نشان می‌دهد که لازمه ادامه آن، عزمی محکم برای اصلاح کاستی‌هاست.

«طبق آنچه که رئیس جمهور اعلام کرده‌ند امید است در۳ ماهه ابتدای آغاز به کار دولت دوازدهم مشکلات اعتباری حوزه سلامت برطرف شود"  این جملات بخشی از وعده‌های سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی بود که در نشست با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی بیان شد. درست در همان روزها، وعده اصلاح برخی از کاستی‌های طرح تحول سلامت و همچنین تغییرات گسترده در ساختار مدیریتی وزارت بهداشت نیز از سوی حریرچی سخنگوی این وزارتخانه مطرح شد.
اکنون به میانه سال ۹۶ رسیدیم و در حالی که بیشتر وزرا هنوز تغییری در مدیران ارشد خود نداده‌اند و برخی دیگر نیز به ۱ یا ۲ تغییر اکتفا کرده‌اند، وزارت بهداشت رکورددار بیشترین تغییر در بین وزارتخانه‌هاست.

تغییرات در سازمان غذا و دارو

اولین و شاید یکی از ۲ تغییر اصلی مدیریتی وزارت بهداشت، برکناری ناگهانی رئیس سازمان غذاودارو بود. رسول دیناروند که یکی از حاشیه‌سازترین معاونان وزیر بهداشت بود و توانسته بود بحران مدیریتی سال‌های ۹۲ و ۹۳ را مدیریت کند؛ با حکم قاضی‌زاده هاشمی به سمت مشاور وزیر تنزل مقام پیدا کرد. انتشار گزارش سازمان دیده‌بان شفافیت درباره سوءجریانات در نظام دارویی کشور و دخالت‌های دیناروند و چند تن از مدیران سازمان غذاودارو در آن، یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی بود که به مدیریت قبلی سازمان غذاودارو شده بود. شاید به همین دلیل بود که غلامرضا اصغری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و جانشین رسول دیناروند، در یکی از اولین حرکات خود، اکبر عبدالهی اصل، از یاران نزدیک دیناروند را از پست مدیرکل نظارت سازمان برکنار کرد.

جابه‌جایی مدیران طرح تحول سلامت

دگرگونی اساسی دیگری که در کادر وزارت‌خانه روی داد تغییر دو معاون اصلی وزیر یعنی معاونان بهداشت و درمان بود که نشان از تغییر در اولویت ها و اهداف اصلی وزارت بهداشت دارد. علیرضا رئیسی که جایگزین سیاری در معاونت بهداشت شده، پیش از این در صف منتقدان طرح تحول بود و در هنگام برگزاری مراسم تودیع و معارفه نیز گفت که  ارزیابی و پایش برنامه‌ها و دوری از شتابزدگی در اجرایی کردن طرح ها بخشی از برنامه های اجرایی‌اش خواهد بود.

دکتر قاسم جان بابایی که در دوره پیشین ریاست دانشگاه علوم و پزشکی ساری را بر عهده داشت و از نزدیک با مشکلات اجرای پایلوت طرح پزشک خانواده آشناست، منتقد نحوه اجرای طرح تحول سلامت در استان مازندران بوده است. او در مراسم معارفه خود به عنوان معاونت درمان وزارت بهداشت و جایگزین محمد آقاجانی، خواستار پالایش تمامی بسته های طرح تحول سلامت شد.

جابه‌جایی طاهر موهبتی از معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت بهداشت و انتقال او به ریاست سازمان بیمه سلامت نیز نشان داد که بعد از انتقال این سازمان از وزارت رفاه به وزارت بهداشت قرار است اولویت‌های آن تغییراتی اساسی داشته باشد. از سوی دیگر انتصاب ابراهیم گلمکانی به عنوان معاون حقوقی و علی اکبر حقدوست به عنوان معاون برنامه ریزی، راهبردی و هماهنگی نیز دیگر تغییرات عمده وزارت بهداشت دولت دوازدهم بوده است.

ابهام در انتصابات

نکته جالبی که در انتصابات سیدحسن هاشمی وجود دارد این است که برخی مدیران وزارت بهداشت دولت یازدهم به صورت رسمی و طی حکم وزیر در دولت دوازدهم ابقا شده‌اند که محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی و رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات از این جمله‌اند. در مقابل برخی معاونان از جمله معاونان پرستاری و اجتماعی بدون آنکه حکم مجددی برای آنها زده شود به کار خود ادامه داده‌اند. شاید به همین خاطر باشد که هنوز نمی‌توان به طور قطعی گفت که پروژه تغییرات در وزارت بهداشت به سرانجام رسیده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha