مدیرکل حقوقی شهرداری تهران رای نهایی دیوان عدالت اداری را اعلام کرد که براساس آن شکایت، اپراتورهای تلفن همراه در دیوان رد و آرای کمیسیون ماده 100 در جمع‌آوری دکل‌های بدون مجوز تایید شده است.

ساماندهی دکل‌های مزاحم

سلامت نیوز: مدیرکل حقوقی شهرداری تهران رای نهایی دیوان عدالت اداری را اعلام کرد که براساس آن شکایت، اپراتورهای تلفن همراه در دیوان رد و آرای کمیسیون ماده 100 در جمع‌آوری دکل‌های بدون مجوز تایید شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان آنلاین،‌ دو سال پیش بود که شهرداری تهران در پی شکایت شهروندان از رشد قارچ‌گونه دکل‌های مخابراتی طی نامه‌نگاری با اپراتورهای مختلف تلفن همراه از آنها خواست تا اگر مجوزی برای نصب این اپراتور‌ها دارند، به شهرداری تهران تسلیم کنند. از سوی دیگر پرونده این شکایت‌ها به کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران رفت که این کمیسیون حکم به جمع‌آوری دکل‌های بدون مجوز داد.

همان زمان معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در صحن جلسه علنی شورا اعلام کرد که بیش از 12 هزار دکل مخابراتی در شهر تهران وجود دارد که حدود 90 درصد این دکل‌ها به دلایل مختلف اخطارهایی را دریافت کرده‌اند.

سال گذشته بود که علیرضا اردوبادی، مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهرداری تهران اعلام کرد که بیشتر این دکل‌ها به صورت غیرقانونی و شبانه احداث شده‌اند و زمانی که شهرداری متوجه این موضوع می‌شود، پس از شناسایی دکل‌ها، به اپراتور مربوطه اخطار می‌دهد و از آنها درخواست می‌کند که دکل را جمع‌آوری کنند. با این حال همان زمان اقدام شهرداری برای جمع‌آوری دکل‌ها باعث شد تا اپراتورهای تلفن همراه به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و دیوان عدالت اداری نیز تا زمان اعلام نظر قطعی خود دستور موقت عدم جمع‌آوری دکل‌ها توسط شهرداری را صادر کرد.

حال، دیروز محمد طباطبایی‌نژاد، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران رای نهایی دیوان عدالت اداری را اعلام کرد که براساس آن شکایت، اپراتورهای تلفن همراه در دیوان رد و آرای کمیسیون ماده 100 در جمع‌آوری دکل‌های بدون مجوز تایید شده است. همچنین دیوان عدالت اداری مراتب اجرای حکم‌های کمیسیون ماده 100 را جهت اجرا به مناطق 22‌گانه شهرداری ابلاغ کرده است. بر این اساس، از این پس اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های مخابراتی برای نصب دکل‌ها ملزم به گرفتن مجوز از شهرداری تهران هستند.

طباطبایی‌نژاد در این باره افزود:‌ «با توجه به مصوبات شورای اسلامی برخی از شهرها از جمله کلانشهر تهران، اپراتورهای تلفن شهر ملزم به رعایت ضوابط شهرسازی درخصوص نصب سایت، آنتن و دکل در شهر تهران هستند.»

به گواه شهروندان تهرانی، طی سال‌های اخیر اپراتورهای تلفن همراه با تملک یک منزل مسکونی در مناطق مختلف تهران شبانه اقدام به نصب دکل‌ می‌کردند که باعث ایجاد مشکلات بسیاری در اطراف محل نصب شده است. بسیاری از شهروندانی که منزل آنها در نزدیکی این دکل‌ها قرار داشت اعلام کرده‌اند که حضور این دکل‌ها علاوه‌بر ایجاد آلودگی بصری باعث برهم زدن ‌آرامش آنها در هنگام شب و زمان خواب با ایجاد آلودگی صوتی شده است.

علی گورانی، رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تایید اینکه این دکل‌ها برای سلامت شهروندان تهرانی تاثیر منفی دارد، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید:‌ «از آنجا که این دکل‌ها سیستم‌هایی هستند که انرژی می‌فرستند، این موضوع را از چند منظر می‌توان بررسی کرد. اینکه مقدار انرژی‌ای که این دکل‌ها ارسال می‌کنند نباید از حدود استاندارد ملی بیشتر باشد، از طرفی مردم باید به راحتی به این رقم دسترسی داشته باشند. بنابراین نیاز به یک شبکه سنجش آنلاین این انرژی‌ها وجود دارد.»

گورانی از طرف دیگر به اثرات روانی حضور این دکل‌ها در نزدیکی محل زندگی مردم اشاره می‌کند. به گفته وی، در حال حاضر مردم بخش زیادی از مشکلات جسمی و روحی خود را به این دکل‌ها نسبت می‌دهند، حتی اگر این نسبت دادن خلاف واقع باشد، می‌تواند باعث ایجاد عارضه فیزیولوژیکی در آنها شود، بنابراین لازم است در این باره به‌طور جدی اقدام شود. از طرفی باید به معضلاتی که این دکل‌ها برای دکوراسیون شهری و آلودگی بصری ایجاد می‌کنند، توجه کرد.

رئیس اداره بهداشت پرتوها با اشاره به اینکه در حال حاضر تقریبا اپراتورها بدون محدودیت در هر نقطه و به هر تعداد نصب می‌شوند، ‌می‌افزاید: «تجمیع و ساماندهی این دکل‌ها علاوه‌بر اینکه منظر شهری را زیبا می‌کند، باعث می‌شود مردم نیز به لحاظ روانی احساس امنیت کنند. با این حال وجود این دکل‌‌های بدون مجوز در هر نقطه شهر و شکایت‌ شهروندان از آنها تمام ماجرا نیست. سه سال پیش بود که سقوط یک دکل مخابراتی و تخریب ساختمان مسکونی در خیابان کریمخان باعث مرگ یک شهروند تهرانی شد. این دکل در پشت‌بام این خانه نصب شده بود. یکی دیگر از شهروندان تهرانی هم در خیابان سنایی به همین سرنوشت دچار شد. همان سال در توفان شدیدی که در تهران رخ داد، 120 دکل وایرلس در تهران سقوط کرد. اگرچه این دکل‌ها اغلب در ارتفاع 50 متری از سطح زمین واقع شده بودند و هیچ تلفات جانی به همراه نداشت، اما باعث شد اغلب کارشناسان نسبت به خطرآفرین بودن این دکل‌ها اخطار بدهند.»

گورانی ادامه می‌دهد: «استحکام سازه‌هایی که آنتن‌ها روی آن نصب می‌شود، بسیار مهم است. از آنجا که کشور ما حادثه‌خیز است، نصب غیراصولی این دکل‌ها باعث ایجاد خطرات جانی برای مردم می‌شود، بنابراین باید توجه داشت که علاوه‌بر توجه به استحکام سازه از نصب این دکل‌ها در اماکن پرجمعیت مثل مدارس یا ... خودداری شود. با توجه به تمام موارد گفته‌شده به‌ویژه اینکه دیوان عدالت اداری نیز اعطای مجوز برای جانمایی دکل‌ها را به شهرداری تهران داده است، تمام جوانب در جانمایی و نصب دکل‌های مخابراتی لحاظ شود تا علاوه‌بر ایجاد امنیت جانی، مالی و روانی برای مردم، پایتخت کشور به مزرعه دکل‌های مخابراتی تبدیل نشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha