سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 224820

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره ادامه زندگی کودکان نارس توضیح داد.

نوزادان نارس چگونه به زندگی ادامه می‌دهند؟

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره ادامه زندگی کودکان نارس توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ، محسن حق شناس از ترخیص نوزاد نارس ۶۵۰ گرمی پس از ۳ ماه با وزن ۱۶۰۰ گرم در بیمارستان روحانی خبر داد.

وی گفت: نوزاد پسر با وزن ۶۵۰ گرم در ۱ تیر ماه ۹۶ در این مرکز بدنیا آمد که به دلیل نارسی و کم وزنی شدید در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان این مرکز بستری شد.

معاون آموزشی بیمارستان روحانی ادامه داد: این نوزاد که در هفته ۲۶ بارداری به دنیا آمد با مراقب و درمان‌های به موقع و سریع در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان( nicu )به مدت تقریبی سه ماه با وزن یک هزار و ۶۰۰ گرم از بخش مرخص شد.

حق شناس افزود: نوزادانی که با سن بارداری کمتر از ۳۴ هفته و یا وزن کمتر از ۱۵۰۰ گرم بدنیا می‌آیند، ضروری است در بخش مراقبت ویژه نوزادان بستری شوند؛ زیرا این نوزادان نارس در عملکرد دستگاه‌های بدن با وجود شکل‌گیری کامل، دچار اختلال هستند.

این فوق تخصص نوزادان بیمارستان روحانی بابل تصریح کرد: نخستین خطری که این نوزادان را در بدو تولد تهدید می‌کند نارسی ریه‌ها و عدم تنفس موثر است که با پیشرفت‌هایی که طی دو دهه اخیر در درمان این نوزادان انجام شد، به طور پیشرونده‌ای تولید ترکیب حیاتی بنام سورفکتانت گسترش یافته است. این ترکیب که ساخت آن در ریه‌های نوزادان نارس به طور ناقص صورت می‌گیرد با استفاده از لوله گذاری داخل نای در ساعات اولیه پس از تولد به داخل ریه‌ها تزریق شده و سبب بهبود تنفس و انتشار اکسیژن می‌شود.

مسئول بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان روحانی با اشاره به اینکه تغذیه در نوزادان نارسی که مشکل تنفسی را پشت سر می‌گذارند باید با احتیاط  انجام شود، خاطرنشان کرد: تغذیه از پستان مادر در ابتدا مقدور نیست و باید از طریق لوله معده‌ای دهانی و یا با سرنگ با حوصله و دقت تغذیه شوند و افزایش حجم شیر باید با دقت و بر اساس تحمل دستگاه گوارش نوزاد انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد: مراقبت در نگهداری و جابجایی این نوزادان بسیارحیاتی است، چرا که عروق نارس در داخل مغز به سبب نارسی و شکننده بودن مستعد خونریزی بوده و هر چه نوزاد نارس‌تر باشد، این خطر بیشتر خواهد بود.

وی در پایان گفت: کم وزن‌ترین نوزادی که در این مرکز به دنیا آمد ۴۵۰ گرم بود که با مراقب در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان به مدت تقریبا سه ماه با وزن یک هزار و ۶۰۰ گرم از بخش مرخص شد و بعد از گذشت تقریبا چهار سال و نیم همچنان جهت کنترل رشد و تکامل به این مرکز مراجعه می‌کند که از لحاظ تکاملی و تکلم مشکلی ندارد.





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha