سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 224826

محققان دانشگاه دوک انگلیس دستگاهی را ساختند که با استفاده از امواج صوتی ذرات کوچک موسوم به اگزوسام (exosome) را از نمونه‌های خون جدا می‌کند.

نمونه‌گیری از خون با امواج صوتی

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه دوک انگلیس دستگاهی را ساختند که با استفاده از امواج صوتی ذرات کوچک موسوم به اگزوسام (exosome) را از نمونه‌های خون جدا می‌کند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تمام انواع سلول‌های بدن ذرات اگزوسام را به منظور برقراری ارتباط با یکدگیر تولید می‌کنند و از آنجا که تصور می‌شود این ذرات نقش بسیار مهمی در ارتباط سلولی و انتقال بیماری‌ها بر عهده دارند، این ذرات از سه دهه قبل همواره مورد توجه محققان بوده‌اند.


به گزارش ساینس دیلی،اما ابعاد بسیار کوچک این ذرات مطالعه آن‌ها را دشوار کرده است و جداسازی آن‌ها از مایعات بدن یک چالش جدی برای محققان بوده است. روش‌های متداول جداسازی این ذرات از سلول‌ها شامل استفاده از سانتریفیوژها است که به دلیل قرار گرفتن ذرات در معرض نیروهای گرانشی شدید، معمولا موجب آسیب‌دیدگی ذرات می‌شوند و البته در این فرآیند مقادیر بسیار اندکی از این ذرات از مایعات بدن جدا می‌شوند.


دستگاه محققان دانشگاه دوک با استفاده از فناوری‌های صوتی و میکروفلوید، یک سیستم خودکار و دقیق را در اختیار می‌گذارد که تنها در یک مرحله امکان جداسازی ذرات اگزوسام را با خلوص بالا، از مایعات بیولوژیکی بدن فراهم می‌کند.


این ابزار زمینه را برای گسترش تحقیقات در خصوص ذرات اگزوسام و ساخت تجهیزات تشخیصی و درمانی مختلف فراهم می‌کند. این دستگاه امکان تشخیص انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، آسیب‌های ناشی از ضربه و برخورد و انواع بیماری‌های مرتبط با مغز را تنها با استفاد از یک نمونه خون در اختیار می‌گذارد.
گزارش کامل این تحقیقا ت در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha