چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از افراد جامعه دچار بیماری روانی هستند و مفهومش این است که نتوانسته‌ایم اورژانس اجتماعی را به‌خوبی به همگان معرفی کنیم.

11میلیون حاشیه‌نشین در وضعیت نامناسب

سلامت نیوز: حاشیه‌نشینی به‌عنوان معضلی اساسی که می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشد، محور گفته‌های معاون اول رئیس‌جمهور در آیین افتتاح ۱۵۰مرکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور بود.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: این مراسم روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری، رئیس سازمان بهزیستی کشور و همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد. تجهیز اورژانس اجتماعی و گسترش خدمات آن ازجمله کارویژه‌های دولت یازدهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی بود. این فعالیت در دولت دوازدهم نیز در دستور کار است. آسیب‌شناسان حوزه اجتماعی بر این باورند که باید مناطق آسیب‌خیز را مشخص و خدمات‌رسانی در آن مناطق را تخصصی، فراگیر و به‌موقع انجام داد. اورژانس اجتماعی تلاش می‌کند تبعات ناشی از آسیب‌های اجتماعی را کنترل کرده و کاهش دهد.

در ابتدای آیین افتتاح 150مرکز اورژانس اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهوری به پنج اولویت نخست دولت در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۱میلیون حاشیه‌نشین در کشور وضعیت نامناسبی دارند. اسحاق جهانگیری افزود: اهتمام به کاهش و کنترل آسیب اجتماعی یک مسئولیت مهم ملی است و قطعا گسترش اورژانس اجتماعی یکی از ضرورت‌های اساسی است که دولت باید حمایت‌های لازم را نسبت به آن داشته باشد. او تاکید کرد: پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی در کشور به مرحله‌ای رسیده که باید همه ارکان نظام برای مقابله، کاهش و کنترل آسیب‌ها، بسیج شوند و اقدامات جدی انجام دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برای بررسی و کاهش آسیب‌های اجتماعی دو سال قبل جلسه‌ای با مدیریت رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه و وزرای مختلف برگزار شد، ادامه داد: در این جلسه به موضوع آسیب‌های اجتماعی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای کاهش آنها پرداخته و قرار شد سازمان‌های مرتبط، برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و در نتیجه اراده جدی در قوای سه‌گانه کشور برای کاهش و کنترل آسیب‌ها شکل گرفت. جهانگیری با اشاره به اینکه پیشگیری از آسیب‌ها باید قبل از درمان آنها انجام شود، تصریح کرد: باید به آسیب‌دیدگان اجتماعی به‌عنوان بیمار نگاه شود و برنامه اساسی برای درمان آنها تعبیه شود، چراکه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند حیات اجتماعی را با خطر روبه‌رو کند. به ‌گفته او در حال حاضر آمار طلاق در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران، نگران‌کننده است و توجه ویژه به کانون خانواده برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارد که باید تلاش کنیم زمینه‌های آسیب را در خانواده‌ها از بین ببریم. جهانگیری با اشاره به اینکه نمی‌توان با آسیب اجتماعی خشن برخورد کرد، گفت: با پاک‌کردن صورت‌مساله فقط مسائل را پیچیده و زیرزمینی می‌کنیم و حل مساله دشوارتر می‌شود. اینکه مردم ما در معرض آسیب هستند را باید پذیرفت و راه‌های اصولی و علمی برای مقابله و کاهش آنها را شناسایی کرد. او به عملکرد بهزیستی در زمینه اورژانس اجتماعی اشاره و اظهار کرد: راه‌اندازی اورژانس اجتماعی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام موثری است که از سوی بهزیستی انجام شده و باید با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان و ارائه مشاوره‌های علمی در سبک زندگی، اصلاحاتی انجام داده و ریشه مشکلات و آسیب‌ها را شناسایی و حل کرد.

اورژانس اجتماعی به‌خوبی معرفی نشده است

در ادامه این مراسم رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از افراد جامعه دچار بیماری روانی هستند و مفهومش این است که نتوانسته‌ایم اورژانس اجتماعی را به‌خوبی به همگان معرفی کنیم. عبدالرضا عزیزی افزود: در دهه‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی در کشور بوده‌ایم و آمارها نشان می‌دهد آسیب‌ها از تنوع فراوانی برخوردار شده‌اند. او تاکید کرد: برای کنترل و کاهش آسیب‌ها اقداماتی انجام شده، ‌طوری‌که بهزیستی از سال۷۸ اورژانس اجتماعی را در کشور راه‌اندازی کرده است و در این زمینه نیروهای باتجربه‌ای تربیت شده‌اند. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: باید برای سه‌هزار نیروی اورژانس اجتماعی شرایطی فراهم کنیم تا از امنیت شغلی برخوردار باشند و بدون استرس و دغدغه معیشت بتوانند در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان بهتر عمل کنند. به ‌گزارش مهر، عزیزی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود در سال۹۳، ۴۰۰ تا ۵۰۰‌هزار تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شد که این آمار در سال گذشته به ۷۰۰‌هزار تماس رسید.

جلوگیری از«خودکشی» 5200 نفر

رئیس سازمان بهزیستی کشور از جلوگیری پنج‌هزار و 231مورد خودکشی از طریق مداخلات بهنگام اورژانس اجتماعی در سال95 خبر داد. انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به واقعیت‌های موجود در جامعه، درباره تغییر شیوه‌های زندگی و تحولات محیطی گفت: هرروز شاهد تغییر در ساختار فرهنگ و جامعه هستیم تا جایی که این مساله باعث تعمیق روزبه‌روز آسیب‌های اجتماعی می‌شود. او با بیان اینکه سازمان بهزیستی با بهره‌مندی از 22‌هزار نیروی متخصص با بهره‌گیری از یافته‌های علمی، فعالیت می‌کند، افزود: سه راهبرد پیشگیری از بروز و شیوع معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، مداخلات بهنگام تخصصی با استاندارد‌ کردن خدمات و استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند جامعه در دستور کار بهزیستی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به استقرار پنج‌هزار تیم اجتماع‌محور بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: اجرای طرح «نماد» (نظام مراقبتی اجتماعی دانش‌آموزان)، «ماد» (مشارکت‌های اجتماعی دانش‌آموزان) با همکاری 9دستگاه دیگر با محوریت بهزیستی در کشور پیگیری می‌شود. این در حالی است که اقداماتی همچون اجباری‌کردن غربالگری‌های ژنتیک، ارائه الگوی دادگاه درمان‌مدار، گسترش خط‌ هزار و 480 (سامانه مشاوره سازمان بهزیستی کشور) و توسعه کمی و کیفی اورژانس اجتماعی از دیگر اقدامات موثر سازمان بهزیستی کشور در دولت یازدهم است. به‌گزارش ایسنا، محسنی بندپی خاطرنشان کرد: به‌واسطه فعالیت موثر اورژانس اجتماعی و مداخلات بهنگام سال94 این اورژانس، چهار‌هزار و 240 و در سال95، پنج‌هزار و 231نفر از خودکشی منصرف شدند.

تجهیز اورژانس ‌اجتماعی برای مهار بزه

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره کمک مجلس به فعالیت اورژانس اجتماعی به «آرمان» می‌گوید: اورژانس اجتماعی به شکل مناسب و بهنگام به آسیب‌های اجتماعی ورود کرده و می‌تواند شدت آسیب‌های تهدید‌کننده جامعه را کاهش دهد. سلمان خدادادی می‌افزاید:‌ امروزه در شهرهای کوچک کشور هم تشکیل اورژانس اجتماعی ضروری است. در این زمینه عملکرد سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم قابل تحسین است. به‌گفته او گام‌های اساسی تشکیل این اورژانس در مجلس برداشته شده است. بر این اساس در تمامی شهرهای بالای 50‌هزار نفر اورژانس اجتماعی تشکیل شده است. در این راستا از سوی مجلس اعتبارات لازم در اختیار سازمان بهزیستی گذاشته شده است.

این نماینده مجلس درباره عملکرد اورژانس اجتماعی می‌گوید: تاکنون این اورژانس با پیامدهای مناسب و پیشگیری همراه بوده است. امید است در قالب بودجه سال97، طرح‌ها و لوایح جداگانه مجلس همکاری‌های لازم را با اورژانس اجتماعی داشته باشد. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره وضعیت حاشیه‌نشینی در کشور می‌گوید: برای جلوگیری از بروز و شدت دیگر آسیب‌های اجتماعی باید به مساله حاشیه‌نشینی توجه کرد. دولت برای حل معضل حاشیه‌نشینی یک‌میلیارد و 500‌میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی اعتبار اخذ کرده تا بتواند در امر تولید و اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک اقدامات مناسب انجام دهد. به‌گفته او منشأ اصلی مهاجرت مردم به شهرها و تشکیل مناطق حاشیه‌ای نبود اشتغال و درآمد مناسب است. خدادادی می‌افزاید:‌ با تشکیل و تجهیز اورژانس اجتماعی می‌توان زمینه بروز بزه در مناطق حاشیه‌نشینی را کاهش داد. به‌گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌توان با ارائه امکانات رفاهی در مناطق حاشیه‌ای برای بهبود وضعیت معیشتی افراد ساکن در آن اقدامات مناسب انجام داد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha