رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها گفت: یكی از علل مرگ و میر در كشور ما ناشی از مصرف الكل و اثر مخرب آن هنگام رانندگی است که رتبه دوم یا سوم را در کشور دارد.

مضرات مصرف الكل بر رانندگی/ وجود قوانین بسیار سختگیرانه برای راننده مصرف کننده الكل در دنیا

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها گفت: یكی از علل مرگ و میر در كشور ما ناشی از مصرف الكل و اثر مخرب آن هنگام رانندگی است که رتبه دوم یا سوم را در کشور دارد.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر حمید سوری، رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در گفتگو برنامه «مجله پزشکی» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه تاثیر الكل بر رانندگی، بسیار جدی است، افزود: مصرف الكل و سوانح ترافیكی ناشی از آن، مسأله ای است که در بسیاری از كشورها اتفاق می افتد و جامعه ما هم از این معضل مستثنی نیست ولی صورت مساله به خوبی بیان نشده است.


وی در ادامه افزود: الکل، علاوه بر اینكه اثرات مخرب طولانی مدت  بر جسم می گذارد مانند سرطان كبد و امثال آن، موجب رفتارهای نا ایمن وپرخطر و ضد اجتماعی می شود که هنگام رانندگی، نمود بیشتر و خطرناک تری دارد. رفتارهای نا ایمنی مثل سرعت، سبقت، مانوور، استفاده نکردن از تجهیزات ، توجه و تمركز نداشتن، حواس پرتی و امثال این ها از آن جمله اند.


سوری با بیان اینکه رفتار ضد اجتماعی این افراد، باعث می شود فرد به قوانین و حقوق دیگران احترام نگذارد و باعث سوانح ترافیكی شود، رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها ادامه داد: این افراد از نظر روحی و اجتماعی خلل روانی و روحی به جامعه تحمیل می كنند که هم بر خود فرد تاثیر نامطلوب می گذارد هم بر اطرافیان.


وی با اشاره به تاثیر این مساله در كشورهای دنیا متفاوت است، ادامه داد:تحقیقات نشان می دهد كه در کشور ما عامل ٢٠درصد تصادفات مرگبار، مصرف الكل بوده و بیش از ٥٠درصد سوانح ناشی از مصرف الكل، موجب مرگ شده است. متاسفانه این رقم در كشورهای كم درآمد بالای ٣٥درصد است.
در ادامه تاکید کرد: علتش هم این است كه در کشورهای کم درآمد، تمهیدات لازم در نظر گرفته نمی شود و عوامل كنترل نمی شوند. این عوامل  خودروها و راه ها هستند كه ایمنی كمتری دارند.


وی تصریح کرد: عامل دیگر، كنترل نکردن و توجه نداشتن به افرادی ست كه الکل مصرف می كنند. در بعضی جوامع، منطقه تردد این افراد فرق دارد.
رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها در پایان با بیان اینکه الكل، حواس پرتی و خواب آلودگی را در راننده بیشتر و درك و هوشیاری را بسیار كم می كند، اظهارداشت: از این رو، قوانین بسیار سخت گیرانه ای در دنیا برای راننده مصرف کننده الكل وجود دارد و فرد خاطی، ممکن است برای همه عمر نتواند رانندگی كند و حتی زندان و ...در پی دارد.


 یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha