دومین محموله کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران حاوی اقلام زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی برای کمک به مردم مسلمان روهینگیای میانمار صبح امروز (پنجشنبه) از پایگاه شکاری - ترابری شهید سرلشکر خلبان حسین لشکری به بنگلادش ارسال شد.

دومین محموله کمک های بشر دوستانه ایران برای مسلمانان میانمار ارسال شد

سلامت نیوز: دومین محموله کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران حاوی اقلام زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی برای کمک به مردم مسلمان روهینگیای میانمار صبح امروز (پنجشنبه) از پایگاه شکاری - ترابری شهید سرلشکر خلبان حسین لشکری به بنگلادش ارسال شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر روز پنجشنبه در حاشیه اعزام این محموله امدادی در جمع خبرنگاران گفت: دومین محموله کمک بشر دوستانه ایران برای مسلمانان روهینگیایی شامل پتو، چادر کامل امدادی، کنسرو مرغ، کنسرو لوبیا، دارو و تجهیزات پزشکی به وزن 30 تن است.
مرتضی سلیمی ادامه داد: پیش از اعزام این دو محموله کمک های بشر دوستانه امدادی گروه تخصصی ارزیاب عالی هلال احمر ایران پس از بررسی های لازم، ضروری ترین نیازهای مسلمانان روهینگیایی میانمار مستقر در اردوگاههای اوخیا، تن کالی و کوتوبالانگو در جنوب غربی بنگلادش و مرز میانمار این نیازسنجی را انجام دادند.
وی توضیح داد: در زمان حاضر ضروری ترین نیازهای مردم مسلمان میانماری اقلام زیستی شامل چادر، کفش و دمپایی، زیرانداز، کلمن آب، بسته های ظروف غذاخوری، اقلام بهداشتی مصرفی، سرویس های بهداشتی، حمام های صحرایی، آب آشامیدنی سالم و بسته های غذایی آماده برای شرایط اضطراری عمومی و پیچیده است.
سلیمی اضافه کرد: همچنین در بررسی های انجام شده از سوی گروه ارزیاب عالی جمعیت هلال احمر از تنها مرکز درمانی ایجاد شده در مسیر منتهی به این اردوگاه ها در شهر اوخیا مشخص شد، اصلی ترین نیازها و اقلام مورد نیاز این مرکز، داروهای اورژانسی، داروهای بیماران قلبی و تنفسی، وسایل یک بار مصرف پزشکی، وسایل و تجهیزات انجام عمل های جراحی کوچک، دستگاه های سترون کردن وسایل جراحی ( اتوکلاو)، کیف های کمک های اولیه و ارائه خدمات بهداشتی پایه و خدمات درمانی سرپایی(BHCU) ارزیابی شده است.
وی تصریح کرد: در ارزیابی انجام شده از سوی نیروهای متخصص و زبده هلال احمر مشخص شد، مهاجرت و آوارگی اجباری مسلمانان روهینگیایی میانمار به کشور بنگلادش بر جنبه های مختلف زندگی این اقلیت و جامعه بنگلادش به خصوص تغییرات محیط های طبیعی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم داشته است، به طوری که عدم درک مفهوم آوارگی و مهاجرت اجباری باعث تردید و رکود در بخشهای مختلف اقتصادی، مدیریتی و حتی فعالیت های امدادرسانی سازمان های بین المللی امدادی و نیروهای امدادگر در موضوع خدمات به مسلمانان روهینگیایی میانمار شده است.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام شماره این جمعیت به‌منظور دریافت کمک‌های مردمی برای کمک به مسلمانان آواره میانمار خاطرنشان کرد: شماره حساب 99999 جمعیت هلال‌احمر آماده جمع آوری کمک‌های نقدی هموطنان برای مردم مسلمان میانمار است.
سلیمی یادآور شد: پیش از این نیز روز جمعه گذشته، در مرحله نخست ارسال کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر برای مسلمانان روهینگیای میانمار حدود 40 تن از اقلام زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با یک فروند هواپیمای باری بوئینگ 747 نهاجا به بنگلادش ارسال شده بود.
به گزارش ایرنا، پس از دستور رئیس جمهوری، کارگروهی در جمعیت هلال احمر به منظور کمک رسانی به مسلمانان میانمار تشکیل شد.
ابتدا قرار بود این محموله امدادی ایران به صورت مستقیم به کشور میانمار ارسال شود که با مخالفت مسئولان این کشور روبه رو شد.
اکنون قرار است این محموله نیز به مانند محموله نخست ارسالی ایران ابتدا به کشور بنگلادش ارسال و سپس در اختیار مسلمانان آسیب دیده و آواره میانمار مستقر در نوار مرزی قرار گیرد.
در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دستکم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که دولت این کشور، آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار در روزهای اخیر شدت گرفته و این دومین بار در سال جاری میلادی است که خشونت ها علیه مسلمانان، موج عظیمی از آوارگان را به وجود می آورد.
براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر دهها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده اند.
دولت میانمار اعلام کرده که بیش از دو هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.
وضعیت جمعیت حدود یک میلیون و 100 هزار نفری مسلمانان روهینگیایی و نحوه برخورد با آنها، بزرگترین چالش «آنگ سان سوچی» رهبر ملی میانمار است که برخی ها از او به دلیل سکوت برابر نارضایتی‌ های این جامعه اقلیت انتقاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha