عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ، گفت: موضوعی که باید نسبت به آن دقت شود، رازداری اطلاعات بیمار است.

اطلاعات پزشکی مردم نباید فاش شود/اهمیت پرونده الکترونیک سلامت

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ، گفت: موضوعی که باید نسبت به آن دقت شود، رازداری اطلاعات بیمار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بهروز بنیادی با اشاره به اعلام قائم مقام وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ۷۲ میلیون نفر اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه در حوزه بهداشت و درمان این موضوع مورد تأکید قرار گرفت که خوشبختانه دولت یازدهم کار را شروع کرد و در این دولت نیز کار تقریبا به مراحل نهایی رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، در پاراکلینیک ها در مصرف دارو صرفه جویی می شود، ضمن اینکه یکی از مزایای پرونده سلامت الکترونیک این است که در هر نقطه از کشور قابل دسترسی است و سوابق بیماری درارائه خدمات سلامت به بیماران نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

بنیادی افزود: همچنین این طرح بسیاری از هزینه ها را کاهش می دهد و در هزینه های اضافه صرفه جویی می کند به طوری که در حال حاضر ممکن است بیماری به پزشک مراجعه کند و عکس و آزمایش تهیه کند و بعد از مراجعه به یک پزشک دیگر مجددا همان کارهایی که قبلا انجام داده است در نسخه او تکرار شود در حالی که این ها برای بیمار هزینه محسوب می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین ممکن است یک بیمار بسیاری از داروها را  استفاده کرده باشد و نتیجه نگرفته باشد اما  دوباره در نسخه او همان داروها بازنویسی شود که این موضوع هم برای او هزینه بر بوده و هم عوارض مصرف بی رویه دارو را بدنبال دارد از این رو برای بسیاری از این مسائل پرونده سلامت الکترونیک بسیار به پزشک و بیمار کمک می کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای استفاده از این توانمندی نیازمند زیرساخت لازم هستیم گفت: باید سیستم مخابراتی و اینترنتی به حد مطلوبی برسد تا بتوان از این توانمندی استفاده کرد و گرنه تشکیل پرونده صرف، کار ناقص و عقیمی خواهد بود هر چند که  اخیر بخشنامه ای ر به همه استان ها ابلاغ شده است که اینترنت روستاها و مناطقی که مشکل دارد، سریع تر به وزارتخانه اعلام کنند تا برنامه ریزی شود که اگر این کار صورت بگیرد شاهد حرکت بسیار خوبی هستیم و می توانیم سیستم ارجاع را نیز به خوبی راه اندازی کنیم و دیگر کم کم شاهد حذف نسخه ها باشیم تا با اتصال این سیستم به داروخانه ها، مراکز درمانی، بیمارستان ها فرد بتواند نسخه خود را از داروخانه های سراسر کشور تحویل بگیرد.

وی تاکید کرد: طرح تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دارای مزایای بسیار زیادی است که امیدواریم به مرحله اجرا برسد و بخش خصوصی نیز تواند از این سیستم و نرم افزار ها استفاده کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص پایش اطلاعاتی این پرونده گفت: موضوعی که باید نسبت به آن دقت شود، موضوع رازداری از اطلاعات بیمار است چرا که همگان نباید از این پرونده ها اطلاع داشته باشند و موضوع محرمانه بودن اطلاعات پزشکی آحاد جامعه از نظر اخلاق پزشکی در نظر گرفته شود که برای این کار باید مکانیزم خاصی طراحی شود. به عنوان مثال می توان کدهای مخصوصی تعبیه کرد و در اختیار فرد قرار داد تا وقتی وی به پزشک مراجعه می کند و کد خود را ارائه می دهد بر حسب تصمیم گیری آن فرد، تنها او و خانواده اش بتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha