معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که ما در ساختار نظام سلامت دچار مشکل هستیم، گفت: باید رابطه مالی بین بیمار و پزشک حذف شود.

ساختار نظام سلامت مشکل دارد/ضرورت حذف رابطه مالی پزشک و بیمار

سلامت نیوز:معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که ما در ساختار نظام سلامت دچار مشکل هستیم، گفت: باید رابطه مالی بین بیمار و پزشک حذف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر محمد جهانگیری در برنامه نبض شبکه خبر که شب گذشته با موضوع ویزیت بیماران روی آنتن رفت، افزود: ویزیت یکی از ارکان است. اول شرح حال بیمار انجام می شود بعد دامنه معاینه بیماری است که باید مشخص شود. شرح تصمیم گیری پزشک مهم است بعد از آن ارائه مشاوره مهم است در مرحله پنجم هماهنگ کردن مراقبت ها است که شامل آزمایشات و عکس ها و داروها می شود بعد از آن هم ماهیت مراجعه و زمان مراجعه قرار دارد، البته سه مرحله اول که شامل شرح حال، تصمیم گیری و دامنه معاینه برای ویزیت مهم است.

وی ادامه داد: وقتی بیمار در مطب ویزیت می شود باید مشخص شود اولین بار است و بیمار جدید است یا بیماری است که سابقه مراجعه به مطب را دارد. در بیمارستان ها هم نوع مراجعه اولیه و ثانویه است اما در کل نحوه اقدام یکی است.

جهانگیری افزود: گوش دادن به درد دل بیمار و شرح بیماری از حقوق بیمار است. ابتدایی ترین کار در زمینه پزشکی گوش دادن به حرف بیمار است اما باید بیمار را به سمتی که فقط درباره بیماری  گزارش دهد هدایت کنیم.

وی گفت: اگر سطوح به سمت طب عمومی که دنیا رفته است، رعایت شود و نظام ارجاع را رعایت کنیم پزشک وقت بیشتری برای بیمار خواهد گذاشت و این موجب خواهد شد که افراد کمتری اول به متخصص مراجعه کنند چون لازمه درمان در ابتدا مراجعه به پزشک عمومی است. فوق تخصص کار نهایی را انجام  می دهد و  این مرحله است که باید بیمار تعیین تکلیف شود.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی، اظهارداشت: مثلا بیماری ساده سرماخوردگی و التهاب چشم در مراجعات اولیه توسط پزشک عمومی بهتر درمان می شود بعد در صورت لزوم به پزشک متخصص و فوق متخصص معرفی خواهد شد. بسیاری از بیماران در سطح یک، درمان خواهند شد که این ها لازمه رعایت بیماران و پزشکان در وهله اول است.

جهانگیری در ادامه درباره رضایت یا نارضایتی بیمار از پزشک، گفت: بزرگان ما در جامعه پزشکی همواره توصیه کرده اند که تفاوتی بین مردم در مراجعه وجود نداشته باشد. کرامت انسانی باید حفظ شود. اساتید ما همه اسطوره اخلاق بوده اند و زمان لازم را برای بیمار در نظر می گرفتند.

وی افزود: به نظر بنده باید رابطه مالی بین بیمار و پزشک برداشته شود. ما در ساختار نظام سلامت با مشکل مواجه هستیم. واقعیت امر این است که در طرح تحول سلامت، بخش خصوصی حمایت لازم را نداشته و مطالبات پزشکان به موقع پرداخت نشده است اما همه این ها موجب نشده که درباره حقوق بیمار اجحاف شود.

جهانگیری گفت: با توجه به اینکه پزشکان ما در سطح دنیا طبابت می کنند و علم پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص ایرانی در سطح دنیا از نظر به روز بودن مشکلی ندارند بنابراین به مردم توصیه می شود که به اطباء خود اعتماد داشته باشیم تا بهترین خدمت رسانی انجام شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha