اردوگاه نگهداری كودكان كار غیرایرانی تعطیل شد

سلامت نیوز:نحوه ساماندهی كودكان كار و خیابان، دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك را هم به اعتراض واداشت. روند جدید ساماندهی كودكان كار و خیابان كه از ١٥ شهریور ماه آغاز شد و بیشترین تمركز را هم بر كودكان دستفروش پایتخت داشت، از سوی فعالان اجتماعی، برخی اعضای شورای شهر تهران، متولیان حقوق كودك در انجمن‌های غیر دولتی و برخی مسوولان دولتی از جمله وزیر تعاون، مورد انتقاد قرار گرفت از این بابت كه نحوه برخورد با این كودكان را شبیه به جمع‌آوری اراذل و اوباش تلقی می‌كردند و نسبت به «دستگیری و بازداشت» این كودكان معترض بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد اگرچه طی روزهای گذشته، مسوولان سازمان بهزیستی كشور كه متولی اجرای طرح ساماندهی كودكان كار و خیابان هستند، در گفت‌وگوهای جداگانه، منكر «بازداشت و دستگیری» كودكان كار شدند و حتی در پی اعتراض وزیر تعاون هم قرار شد كه در نحوه ساماندهی بازنگری شود، اما همچنان طرح ضربتی برخورد با كودكان كار مورد انتقاد مسوولان نهادهای فعال در حقوق كودك است.

مظفر الوندی، دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك هم روز گذشته با انتقاد از رویه جدید ساماندهی كودكان كار گفت: «شیوه فعلی جمع‌آوری كودكان كار شیوه درستی نیست و باید از منشا تولید این پدیده، شروع به كار كنیم. اصلا كلمه جمع‌آوری، نقض حقوق كودك است و تجربیات متعددی از سال‌های گذشته داشتیم كه جواب نداد.در خیابان هیچ اتفاقی نمی‌افتد چرا كه امروز جمع می‌كنند و فردا دوباره همین رویه است.»

الوندی افزود: «متاسفانه در ساماندهی كودكان كار به مبانی قانونی كه از قبل تجربه شده توجهی نمی‌شود. ما در این خصوص آیین‌نامه مرتبط با شورای ساماندهی كودكان كار داریم كه وزارت تعاون متولی آن است و سال ٨٤ مصوبه ساماندهی به تصویب دولت رسید و دستمایه قانونی خوبی است و اگر بر اساس همان مصوبه فعالیت‌ها انجام شود، بسیاری از كارها درست می‌شود. اما شیوه فعلی، شیوه درستی نیست و در ماده ٤٥ قانون حمایت از خانواده ذكر شده كه هر تصمیم اجرایی و قضایی باید با رعایت مصلحت باشد و هر كسی می‌تواند این را تشخیص دهد كه این اقدام فعلی به منفعت كودك یا به ضرر اوست.»

بخشی از اعتراض متولیان حقوق كودك نسبت به روند فعلی ساماندهی كودكان كار، متوجه مغایرت این اقدامات با قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب بوده در حالی كه این روند، باید از جنبه دیگری نیز مورد انتقاد باشد. سال‌هاست كه فعالان حقوق كودك نسبت به پایمال شدن حقوق كودكان كار در كارگاه‌های پنهان و زیرزمینی معترضند؛ كودكانی كه در آجرپزخانه‌ها، كارگاه‌های كفاشی و مكانیكی و جوشكاری و قالیبافی و صدها از این نوع مشغول به كارند و اتفاقا، بسیار كمتر از سایر همسالان خود مورد توجه قرار می‌گیرند. هم از نگاه قانون و هم از نگاه جامعه.

بازرسان وزارت تعاون كه موظف به بازرسی از كارگاه‌ها و بررسی شرایط كارگران هستند، طبق آیین نامه‌ها و مقررات مصوب، اجباری به بازرسی از كارگاه با كمتر از ١٠ كارگر ندارند و اتفاقا، كودكان، اغلب در این كارگاه به كار گمارده می‌شوند كه میزان تولید كارگاه چندان سودآور نیست و كارفرما، به هر نحو سعی دارد از حاشیه هزینه‌كرد خود كاسته و به سود و بازدهی ریالی بیفزاید.

جامعه هم معمولا برای این كارگران كوچك دل نمی‌سوزاند چون كار و بازدهی آنها اصلا در معرض چشم عوام نیست كه ناامنی‌های گریبانگیرشان، به فضای مجازی راه یافته و منجر به اقدامات بهتر شود. در واقع، كودكان كار و خیابان كه امروز به دستمایه چالش دولت و جامعه تبدیل شده‌اند، صرفا آن بخش از نمای عیان پایمال شدن حقوق كودكان فقیر ایران هستند در حالی كه سویه‌های این حق‌كشی در جامعه بسیار گسترده است؛ ازدواج‌های زودهنگام، محرومیت از تحصیل به دلیل فقر، كودك‌آزاری، همه از موارد تضییع حقوق كودكان است.

روز گذشته، احمد میدری؛ معاون رفاهی وزارت تعاون در گفت‌وگو با فارس خبر داد كه ۱۱۰ هزار كودك بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در كشور شناسایی شده‌اند كه كه از این تعداد ٥٥ هزار و ٦٥ كودك تحت پوشش نهادهای حمایتی – سازمان بهزیستی كشور و كمیته امداد - هستند و سرپرستان ٧ هزار و ٢١٧ كودك، معلولیت را و سرپرستان ٨ هزار و ١٥ كودك، فقر را دلیل محرومیت از تحصیل كودكان‌شان اعلام كرده‌اند.

الوندی سخنی هم با مدافعان حقوق كودك داشت و از سكوت آنان در ارایه شكواییه به مراجع قضایی انتقاد كرد و گفت: «براساس ماده ٦٦ آیین دادرسی كیفری، به سازمان‌های مردم نهاد فعال حقوق كودك اجازه داده شده كه اگر در جایی تضییع حقوق كودك را دیدند، بتوانند شكایت كنند و دادگاه نیز مكلف است این مساله را بپذیرد. در اصلاح این ماده در قانون دایمی توسعه ششم، هر مدافع حقوق كودكی اگر اساسنامه‌ای داشته باشد و در هر نقطه كشور موردی از نقض حقوق كودك ببیند، می‌تواند به دادگاه مراجعه كند.

متاسفانه كسی جرات شكایت از این موضوع را به لحاظ فرهنگی ندارد و كسانی كه مدافع حقوق كودك هم هستند، از ظرفیت قانونی كه قانون در اختیارشان قرار داده استفاده نمی‌كنند یا اطلاع كافی ندارند.»

 اما به دنبال اظهارات الوندی، احمد خاكی؛ معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا از آخرین آمار ساماندهی كودكان كار و خیابان در تهران خبر داد و گفت: «در جریان طرح جذب و ساماندهی كودكان كار كه از ۱۳ شهریورماه در تهران آغاز شده، ۲۵۵ كودك به مراكز یاسر، شهدای افسریه و بعثت بهزیستی ارجاع داده شده‌ كه ۱۷۸ نفر آنان اتباع غیرایرانی هستند. تعداد كل كودكان پذیرش شده را در اختیار نداریم زیرا آمار دقیق در اختیار فرمانداری تهران است.»

 اما به دنبال این اظهارات، آخرین خبری كه روز گذشته منتشر شد، اعلام تعطیلی اردوگاه نگهداری كودكان كار واقع در ورامین بود كه خاكی، در گفت‌وگوی خود با ایسنا اعلام كرده بود اردوگاه مسگرآباد، متعلق به فرمانداری تهران بوده اما روز گذشته حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام خبر تعطیلی اردوگاه مسگرآباد در ورامین كه به نگهداری كودكان كار و خیابان غیرایرانی اختصاص یافته بود گفت: «در حال حاضر هیچ یك از كودكان كار و خیابانی در این مركز نگهداری نمی‌شوند.

پس از اطلاع از وضعیت كودكان دستور داده شد این اردوگاه خالی شود. ٨ نفر این كودكان كه سن‌شان بین ٧ تا ١٢ سال بود در یكی از مراكز بهزیستی تهران ویژه كودكان ساماندهی و بقیه نیز در سایر مراكز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

بر اساس آمار بیش از ٧٣ درصد از كودكانی كه طی دو هفته پیش در تهران جمع‌آوری شده‌اند از اتباع بیگانه هستند كه قرار است به اداره اتباع تحویل شوند و از خانواده‌های‌شان برای عدم حضور فرزندان‌شان بر سر چهارراه ضمانتنامه گرفته خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha