کتر عارف سعیدی رییس انجمن فیزیوتراپی شعبه تهران ضمن گلایه از تاخیر طولانی مدت سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت معوقات مراکز فیزیوتراپی نسبت به خدمات‌رسانی آتی این مراکز و ادامه همکاری با سازمان تامین اجتماعی هشدار داد.

دود چالش بیمه و فیزیوتراپی به چشم چه کسانی می‌رود؟

سلامت نیوز: دکتر عارف سعیدی رییس انجمن فیزیوتراپی شعبه تهران ضمن گلایه از تاخیر طولانی مدت سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت معوقات مراکز فیزیوتراپی نسبت به خدمات‌رسانی آتی این مراکز و ادامه همکاری با سازمان تامین اجتماعی هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو، خدمات فیزیوتراپی جزو بسته بیمه پایه سلامت است و باید توسط سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده شود. اما پرداخت‌های‌ سازمان‌های بیمه به مراکز فیزیوتراپی مدت طولانی است که به تاخیر افتاده است و در گردش مالی این مراکز اخلال ایجاد کرده‌است.

به نظر می‌رسد ناهماهنگی بین سازمان‌های بیمه و مراکز فیزیوتراپی - به عنوان مراکزی که بیشترین مراجعه کننده خود را دربین قشر معلول و جانباز دارند - به نوعی موجب نارسایی در هدف طرح تحول سلامت هم شده است، طرحی که از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ به مرحله اجرا درآمد و به عنوان ضامنی برای محافظت از مردم بویژه قشرآسیب پذیر و کم‌درآمد جامعه در قبال هزینه‌های حوزه سلامت معرفی شد. زیرا حمایت از مراجعین به مراکز فیزیوتراپی نیازمند به‌روز رسانی تجهیزات و ارتقا کیفیت خدمات است که همگی مستلزم گردش مالی مطلوب این مراکز است.

نگرانی از بلاتکلیفی وضعیت بیمه‌ها و فیزیوتراپی و پیامدهای ناشی از آن در حوزه سلامت هشدارهای پیاپی فیزیوتراپیست‌ها را به دنبال داشته‌است. مثلا: رییس انجمن فیزیوتراپی ایران (دکتر محمدعلی محسنی بندپی) در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران که اردی‌بهشت ۹۵ برگزار شد با صراحت اعلام کرد پوشش بیمه‌های پایه در حوزه توان‌بخشی به هیچ عنوان پاسخگوی درمان‌های فیزیوتراپی مردم نیست و بیشتر شبیه به یک شوخی است! چند ماه بعد هم بازرس انجمن فیزیوتراپی ایران هشدار داد که بدهی‌ بیمه‌ها باعث شده مراکز فیزیوتراپی در کشور دچار بحران شوند و تداوم این وضعیت منجر به قطع همکاری این مراکزبا بیمه‌ها خواهد شد و کلینیک‌ها چاره‌ای جز دریافت آزاد هزینه خدمات خود نخواهند داشت.

اما با گذشت یک سال از هشدارهای مکرر فیزیوتراپیست‌ها، همچنان انجمن فیزیوتراپی به دنبال وصول مطالبات انباشته شده خود از سازمان‌های بیمه‌گر است و البته هنوز راه به جایی نبرده‌است.

در همین خصوص دکتر عارف سعیدی رییس انجمن فیزیوتراپی شعبه تهران در گفتگو با فرارو  ضمن گلایه از تاخیر طولانی مدت سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت معوقات مراکز فیزیوتراپی نسبت به خدمات‌رسانی آتی این مراکز و ادامه همکاری با سازمان تامین اجتماعی هشدار داد.

او با بیان این که عمده بدهی بیمه به مراکز فیزیوتراپی مربوط به سازمان تامین اجتماعی است، گفت: اگر این سازمان بدهی خود را تسویه کند بیشتر مشکلات همکاران فیزیوتراپیست برطرف خواهد شد.

سعیدی افزود: بدهی تامین اجتماعی به مراکز فیزیوتراپی از سه سال قبل شروع شد و تا یک سال قبل با تاخیر سه چهار ماهه پرداخت می‌شد اما در یک سال گذشته مطالبات همکاران ما از سوی این سازمان پرداخت نشده‌است و این مساله مشکلات عدیده‌ای را برای کلینیک‌های فیزیوتراپی به وجود آورده‌است.

او در ادامه گفت: بیمارانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند تنها سی درصد از هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند و هفتاد درصد مابقی به عهده سازمان تامین اجتماعی است و از سوی دیگر همکاران فیزیوتراپیست در مراکز درمانی با مسایلی مثل استهلاک دستگاه، هزینه مواد مصرفی و دستمزد پرسنل و ... روبرو هستند و تاخیر در پرداخت معوقات روز به روز شرایط خدمات رسانی را دشوارتر می‌کند.

وعده وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی
رییس انجمن فیزیوتراپی شعبه تهران در پاسخ به این پرسش که استدلال تامین اجتماعی برای پرداخت نکردن مطالبات فیزیوتراپیست‌ها چیست؟ به فرارو گفت: سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: پول نداریم! و البته ما این مشکل را با وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی هم در میان گذاشته‌ایم و ایشان هم وعده پرداخت مطالبات را داده‌اند اما تاکنون هیچ بدهی وصول نشده‌است.

سعیدی در پاسخ به پرسش دیگری در زمینه میزان ضرر و زیان مراکز فیزیوتراپی در قبال عدم تعهد مالی سازمان تامین اجتماعی و محدودیت‌های احتمالی ناشی از این شرایط گفت: اگر به طور میانگین سه هزار کلینیک داشته باشیم و هر کلینیک ده میلیون تومان طلب داشته باشد، در یک ماه می‌شود سی میلیارد تومان و در طی یک سال به رقمی حدود سیصد و شصت میلیارد تومان می‌رسد و این در حالی‌است که امسال تقریبا هیچ افزایشی در تعرفه نداشتیم و مالیات نیز افزایش قابل توجهی داشته‌است، و اگر این روند ادامه داشته باشد ممکن است  کلینیک‌ها برای حفظ کیفیت خدمات خود به سمتی بروند که دیگر با بیمه‌ها قرارداد نبندند.

دود چالش بیمه و فیزیوتراپی به چشم چه کسانی می‌رود؟
وی گفت:  با توجه به تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات و عدم افزایش درآمدها، مراکز دیگر قادر به خرید تجهیزات جدید نیستند و بیشترین آسیب در این زمینه را معلولان، افراد کم توان حرکتی و جانبازان عزیز که بیشترین مراجعه کننده‌های ما هستند می‌بینند. او همچنین افزود سازمان‌های بیمه گر صرفاً کد خدمات گلوبال فیزیوتراپی را پوشش می‌دهند و از پوشش دستگاه‌های گرانقیمت فیزیوتراپی هم سرباز می‌زنند.

سعیدی در ادامه گفت: روند پرداخت بدهی در دولت یازدهم طولانی‌ترشد و سیر نزولی نسبت به گذشته پیدا کرده‌است. او تصریح کرد که چالش‌های مالی بین سازمان‌های بیمه‌گر و مراکز فیزیوتراپی بر روی طرح تحول سلامت هم به طور ثانویه تاثیر منفی خواهد اشت زیرا هرچند این طرح برای بخش دولتی هدف‌گذاری شده است اما اختلال در خدمات‌رسانی کلینیک‌های خصوصی هم آثار زیان‌بخش غیر قابل‌انکاری در اهداف این طرح برجا خواهد گذاشت.

فعالیت صنفی فیزیوتراپیست‌ها برای مطالبه بدهی‌ها
رییس انجمن فیزیوتراپی شعبه تهران در زمینه فعالیت‌های صنفی جامعه فیزیوتراپیست‌ها برای وصول مطالباتشان اعلام کرد: با تمام نهادها و ارگان‌های مرتبط، از سازمان تامین اجتماعی تا وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی نامه‌نگاری کرده‌ایم و ضمن تشریح مشکلات و محدودیت‌های سال‌های اخیر اعلام کرده‌ایم در صورتی که بیمه‌ها و به طور خاص بیمه تامین اجتماعی به وظایف خود عمل نکنند ناچار خواهیم بود در تمدید قرارداد با بیمه‌گرها تجدید نظر کنیم.

او افزود: هنوز کار به شکایت از تامین اجتماعی نرسیده‌است اما حق پیگیری قانونی و حقوقی برای دریافت مطالبات و ضرر و زیان ناشی از تاخیر صورت‌گرفته را برای خود محفوظ می‌دانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha