شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 225175

طرح نذر اهدای خون چند سالی است در کنار تمام نذوراتی که در‌ماه محرم انجام می‌شود توسط اهداکنندگان برای نجات بیماران نیازمندانجام می‌شود.

بیماران چشم‌ انتظار خون‌های اهدایی

سلامت نیوز:طرح نذر اهدای خون چند سالی است در کنار تمام نذوراتی که در‌ماه محرم انجام می‌شود توسط اهداکنندگان برای نجات بیماران نیازمندانجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،امسال نیز سازمان انتقال خون كشور با اجرای طرح نذر اهدای خون از ابتدای محرم امكان اهدای خون عزاداران را فراهم كرده است. مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با همشهری با اعلام رسمی آمادگی مراكز اهدای خون از شهروندان تهرانی خواست به‌علت ازدحام جمعیت داوطلبان اهدای خون از ابتدای‌ماه محرم نسبت به طرح بزرگ نذر خون اقدام كنند.

    خون را هدر ندهیم

یكی از اتفاق‌های نادرست در‌ماه محرم قمه زنی است. با وجود اینكه این‌همه سعی در فرهنگسازی‌ برای جلوگیری این موضوع شده اما باز هم شاهد دسته‌هایی هستیم كه قمه زنی در آنها اتفاق می‌افتد. به همین دلیل از مردم تقاضا داریم با توجه به اینكه این كار از جانب بزرگان دینی ما كاری مذموم شناخته شده این كار را انجام ندهند. از طرفی ما هم به‌عنوان بخشی از متولیان بهداشت كشور به مردم توصیه می‌كنیم قمه نزنند؛ چرا‌كه این كار باعث انتقال بیماری‌های شدید ویروسی در فرد می‌شود و كاری غیربهداشتی است. توصیه می‌كنیم به جای قمه‌زنی، خون اهدا كنند. البته باید توجه كرد كه برای اهدای خون حتما باید از قمه زدن افراد یك سال گذشته باشد.

    اهداكنندگان مستمر؛ قابل اعتمادترین اهدا كنندگان

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینكه تدوین گایدلاین یا راهنمای ملی مصرف خون ما را به سمت مصرف بهینه خون پیش می‌برد، گفت: به كیفیت خون و مصرف بهینه آن می‌اندیشیم و در این زمینه تلاش‌های بسیاری كرده و می‌كنیم. همچنین در تلاش هستیم كه خون اهداكنندگان بار اول را به طریق دیگری ساماندهی كنیم كه احتمال آلودگی در آن كاهش یابد. دكتر علی‌اكبر پورفتح‌الله در توضیح اهدا‌كنندگان مستمر هم افزود: مستمرها، سالم‌ترین و قابل اعتمادترین گروه اهدا‌كنندگان هستند كه می‌توانند حداقل 2بار در سال خون اهدا كنند. به‌طور مثال با اینكه ۵۲ درصد اهداكنندگان خون در كشور كسانی هستند كه به‌صورت مستمر خون اهدا می‌كنند، اما براساس انجام مطالعات ۵ساله هیچ موردی از هپاتیت بی‌و سی و اچ‌ آی وی مثبت در میان اهداكنندگان نداشته‌ایم.

    مصرف‌كنندگان اصلی خون اهدایی

اما مصرف‌كنندگان اصلی خون و فرآورده‌های آن در ایران، چه كسانی هستند؟ پورفتح‌الله گفت: مصرف‌كنندگان اصلی خون بیماران تالاسمی، بیماران مبتلا به انواع هموفیلی، بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی‌های بزرگ (قلب، كلیه، مغز استخوان، ریه)، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، بیماران پیوند اعضا، سوختگی‌های شدید، كم خونی‌های مزمن و انواع سرطان‌ها به‌ویژه در مرحله شیمی درمانی هستند.

    فقط تاسوعا و عاشورا خون اهدا نكنید

دكتر بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران: طی سال‌های اخیر اهدای خون هیجانی در كشور ما جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه داده است. خوشبختانه در سال 1395نزدیك به 2.5میلیون نفر برای اهدای خون به مراكز انتقال خون مراجعه كرده‌اند كه از این تعداد 2میلیون و 100هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند. همچنین در سال گذشته نزدیك به 3میلیون و 600واحد خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاسما، پلاكت و گلبول قرمز و... در مراكز درمانی و بیمارستانی كشور توزیع شد كه با توجه به نیاز مبرم بیمارستان‌ها به پلاكت برای بیماران سرطانی و بیماری‌های خونریزی‌دهنده ارثی تقاضای ما این است كه در این ایام به جای اهدای خون كامل، پلاكت به روش پلاكت فرزیس تولیدی اهدا شود(یعنی فقط پلاكت از خون جدا می‌شود و بقیه اجزای خون مانند گلبول‌های قرمز و سفید، به بدن و جریان خون بر‌می‌گردد.) همچنین باید اشاره كرد كه نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و مختص به زمان خاصی نیست. تقاضای ما این است كه به‌دلیل تكریم ارباب رجوع و اینكه كیفیت در كار فدای كمیت نشود اهدا‌كنندگان به جای ازدحام در ایام خاص مانند تاسوعا و عاشورا با برنامه‌ریزی و ثبت نام در همه روزهای محرم این كار را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha