مدیر کل دفتر تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی از افزایش 4 / 6 درصدی فوت ناشی ازبرق گرفتگی در کشور طی چهار ماه نخست امسال خبرداد.

افزایش 6 درصدی فوت ناشی از برق گرفتگی درکشور

سلامت نیوز:  مدیر کل دفتر تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی از افزایش 4 / 6 درصدی فوت ناشی ازبرق گرفتگی در کشور طی چهار ماه نخست امسال خبرداد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،پریچهر خزعلی  افزود : از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال، 234 تن به دلیل برق گرفتگی در کشور فوت کردند که از این شمار 23 تن ، زن بودند .


وی خاطر نشان کرد : در چهار ماهه نخست سال گذشته ( 1395) 220 تن به دلیل برق گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند اما امسال شاهد افزایش 4 / 6 درصدی شمار جانباختگان ناشی ازبرق گرفتگی بودیم.
مدیر کل دفتر تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال 95 در کشور 595 تن به دلیل برق گرفتگی فوت کردند که 57 تن از آنها زن و 538 تن نیز مرد بودند .


وی تاکید کرد:بررسی های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که اغلب این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی رخ می دهد.
خزعلی ادامه داد: فیوزها، چه اتوماتیک چه غیر اتوماتیک از برق گرفتگی جلوگیری نمی کنند و جریان برق بسیار اندک ـ در حد 100 میلی آمپر ـ در صورت عبور از بدن ما، می تواند با ایجاد اختلال یا از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان شود، در حالیکه فیوزها با جریان ده ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی افتند.
وی یاد آوری کرد: به خاطر داشته باشیم فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می کنند و نمی توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.


خزعلی گفت : از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق گرفتگی نقش موثری دارد وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم است و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می کند.


وی تاکید کرد: برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل تر از محیط های خشک است و مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است ؛ لذا خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک می کند وبه یاد داشته باشیم در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش های عایق خشک استفاده کنیم و مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha