یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

کافی است چند دقیقه‌ در اینترنت جست و جو کنید تا سایت‌های رنگارنگ زیادی در این زمینه بیابید. سایت‌ها و صفحه‌هایی که شاید در نگاه اول فقط نتایج لیگ‌های داخلی و خارجی را پیش‌بینی می‌کنند اما در واقع خیلی از آنها سایت‌‌های شرط‌بندی هستند که روزانه میلیون‌ها تومان پول به جیب می‌زنند.

قماربازهای ورزشی!

سلامت نیوز: کافی است چند دقیقه‌ در اینترنت جست و جو کنید تا سایت‌های رنگارنگ زیادی در این زمینه بیابید. سایت‌ها و صفحه‌هایی که شاید در نگاه اول فقط نتایج لیگ‌های داخلی و خارجی را پیش‌بینی می‌کنند اما در واقع خیلی از آنها سایت‌‌های شرط‌بندی هستند که روزانه میلیون‌ها تومان پول به جیب می‌زنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه می نویسد: مجید پشت میز رزرویشن آژانس نشسته و از راننده‌ای که می‌خواهد سرویس برود، درباره پیش‌بینی برد و باخت بارسلونا و ختافه می‌پرسد: «اگه این رو درست بزنیم، شاید بدون خطا بالا بریم و 10 میلیون برنده‌ بشیم. اگه ختافه بزنه برنده می‌شم انوقت یک میلیون  بهت می‌دم بری حالشو ببری.»
یک سرگروه شرط‌بندی: الان چند سالی هست که این سایت‌ها از سوی چند سوپر مستر در کشور اجاره می‌شود. سوپرمستر با گرفتن پول به مسترهای دیگر کاربری می‌دهد و هر مستر هم می‌تواند برای خودش زیرمجموعه درست کند. اعضای زیرمجموعه هم برای عضو شدن و شرکت در پیش‌بینی نتایج، باید هزینه‌اش را به حساب مستر واریز کنند. این چرخه برای سوپرمستر و مستر، پولساز است.


برد آرسنال یا باخت منچستریونایتد؟ برد رئال مادرید، باخت بارسلونا یا مساوی؟ پیش‌بینی نتایج لیگ‌های جهانی و لیگ برتر فوتبال ایران با شرط‌بندی‌هایی که چند سالی است در کشور طرفداران زیادی پیدا کرده‌، هر از گاه با برخورد پلیسی و قضایی نیز روبه‌رو شده است. برخوردهایی که نتوانسته از علاقه بخشی از جوانان به چنین شرط‌بندی‌هایی کم کند. اینکه شرط‌بندی ورزشی بویژه شرط‌‌بندی‌هایی غیر از اسب‌سواری قمار است یا نه بحث دیگری است اما هرچه هست فعالیت‌هایی از این دست غیرقانونی است. یک کار غیرقانونی جذاب.
کافی است چند دقیقه‌ در اینترنت جست و جو کنید تا سایت‌های رنگارنگ زیادی در این زمینه بیابید. سایت‌ها و صفحه‌هایی که شاید در نگاه اول فقط نتایج لیگ‌های داخلی و خارجی را پیش‌بینی می‌کنند اما در واقع خیلی از آنها سایت‌‌های شرط‌‌بندی هستند که روزانه میلیون‌ها تومان پول به جیب می‌زنند.
اگر یادتان باشد، چند سال پیش شرط‌بندی‌های کاغذی که قمار‌بازهای حرفه‌ای به آن «برگه» می‌گویند، طرفداران زیادی پیدا کرد و 8 -7 سال بعد با جمعیت انبوهی از سینه‌چاکان رو به رو شد. طوری که بسیاری از جوان‌ها آن را منبع قابل ملاحظه‌ای برای کسب درآمد می‌دانند و حالا چند سالی است شرط‌بندی آنلاین در سایت‌های پیش‌بینی نتایج رقابت‌های ورزشی گوی رقابت را از شرط‌بندی کاغذی ربوده ‌است.


برگه‌های شرط‌بندی
مجید پشت میز رزرویشن آژانس نشسته و از راننده‌ای که می‌خواهد سرویس برود، درباره پیش‌بینی برد و باخت بارسلونا و ختافه می‌پرسد: «اگه این‌رو درست بزنیم، شاید بدون خطا بالا بریم و 10 میلیون برنده‌ بشیم. اگه ختافه بزنه برنده می‌شم اونوقت یک میلیون بهت می‌دم بری حالشو ببری.»
مجید میانه قد است و چشمان بادامی و گوش‌های شکسته‌ای دارد. طوری راه می‌رود که انگار روی تشک کشتی است و همین حالا قرار است زیر یک خم طرف را بگیرد. آژانس کرایه خودرو دارد ولی هفته‌ای دوبار روی نتایج بازی‌های لیگ فوتبال داخلی و خارجی شرط‌بندی می‌کند.
به گفته خودش 7 سال است توی کار شرط‌بندی نتایج فوتبال است و ماشین پژویی که مقابل آژانس پارک کرده با همین پول خریده‌. 3 سال پیش در یکی از شرط‌بندی‌ها 15 میلیون ‌برد و چند میلیونی هم روی آن گذاشت و این ماشین را خرید.


مجید درباره شرط‌بندی‌های فوتبال که چند سالی است باب شده، می‌گوید: «من سوادم به شرط‌بندی اینترنتی نمی‌رسه به همین خاطر برگه می‌زنم. هر برگه بین 50 تا 200 هزار تومان شرط می‌بندم. هر چقدر پول بیشتر شرط‌بندی کنی، احتمال برد بیشتر میشه. توی این چند سال 2 میلیون، 3 میلیون و پول‌ خردای زیادی برنده شدم ولی 3 سال پیش 15 میلیون گیرم اومد. اما اگه بخوام با خودم رو راست باشم، برد و باخت‌هام تقریباً یکی بودن. راستش رو بخوای معتاد این پیش‌بینی‌ها شدم. سال پیش زنم به خاطر همین کارا قهر کرد و رفت، با بدبختی برگردوندمش خونه. الان فقط زمانی که توی آژانس هستم شرط می‌بندم، دیگه برگه‌ها رو خونه نمی‌برم.»


مجید 4 تا برگه با پیش‌بینی‌های مختلف را می‌دهد دست یکی از راننده‌ها و می‌گوید تا برساند به دست «اسماعیل». توی این آژانس فقط مجید شرط‌بندی نمی‌کند، بلکه 4 تای دیگر از راننده‌ها هم برگه می‌زنند. این را مرتضی می‌گوید:«برگه زدن مثل ویروس بین جوون‌های بیکار پخش شده. آدم سراغ دارم که زندگیش رو با بدبختی می‌گذرونه و دار و ندارش رو خرج این شرط‌بندی‌ها می‌کنه تا شاید شانس بیاره و پول و پله‌ای دستش بیاد. مطمئنم 90 درصد از آدمایی که شرط‌بندی می‌کنن وضع مالی خوبی ندارن یعنی متوسط رو به پایین هستن. فکر می‌کنن با شرط‌بندی می‌تونن پولدار بشن، بی‌خبر از اینکه خیلی از این شرط‌بندی‌ها تقلبی و شارلاتان‌بازیه.»


مرتضی درباره توزیع این برگه‌ها بین کسانی که شرط‌بندی می‌کنند، می‌گوید: «اون اول اول فقط یک برگه پخش می‌شد، وقتی بازار شرط‌بندی گرفت، مؤسسه‌های غیرقانونی دیگه‌ای هم شروع کردن به چاپ برگه و برای خودشون توی این شهر و اون شهر مخصوصاً تهران آدم پیدا کردن و درصدی شروع کردن به کار؛ یعنی به نماینده‌شون توی هر منطقه می‌گن برگه‌ها رو پخش کنن و از فروش برگه‌ها 15 تا 20 درصد بهشون پرداخت می‌کنن و 10 تا 15درصد هم خودشون برمی‌دارن؛ اینجوری هفته‌ای بین 20 تا 50 میلیون پول مفت درمیارن. باید از کلاهبرداری بعضی‌هاشون هم بگم؛ بعضی از همین مؤسسه‌ها که مثل قارچ توی گیلان و مازندران سر از زمین بیرون آوردن از هر برگه دوتای دیگه چاپ می‌کنن و بر اساس پیش‌بینی‌های مشتری‌ها برگه‌ها رو علامت می‌زنن تا اگر کسی اول شد، خودشون هم دوتا برگه داشته ‌باشن تا پول تقسیم بر 3 بشه و پول بیشتری دربیارن.


اما درباره توزیع برگه‌ها؛ مؤسسه 3- 2 روز پیش از شروع مسابقات برگه‌ها رو تحویل عامل می‌ده و اون هم برگه‌ها رو بین خریدارها پخش می‌کنه و یک روز قبل از مسابقه، برگه‌ها رو جمع می‌کنه و وارد سیستم می‌کنه ولی گاهی همین عامل‌ها هم تقلب می‌کنن.»
رضا راننده تاکسی است. یک سالی می‌شود تاکسی زرد رنگش را خریده‌. قبلاً روی چرخ، میوه بساط می‌کرد. آنقدر شرط‌بندی کرد که دست آخر 17 میلیون برنده شد. او درباره شرط‌بندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گوید: «4 سالی می‌شد روی نتایج، شرط‌بندی می‌کردم. سود پول میوه‌هایی که روی چرخ می‌فروختم خرج خرید برگه می‌شد. فکر کنم نزدیک 7 – 8 میلیون خرج همین شرط‌بندی‌ها کردم ولی بار آخر که 17 میلیون برنده‌ شدم شرط‌بندی رو تعطیل کردم و تاکسی خریدم و چسبیدم به زندگیم.خیلی از جوون‌ها روی نتایج مسابقات شرط‌بندی می‌کنن تا شاید پولی ببرن. من به‌عنوان کسی که شاید در کل، 10 میلیون سود کردم و شانس با من یار بوده، باید بگم که شرط‌بندی کار بیهوده‌ایه و فقط جیب مؤسسه و عامل توزیع برگه رو پر می‌کنه.»


سایت‌های شرط ‌‌بندی
از برگه‌های کاغذی شرط‌بندی که بگذریم بازار پیش‌بینی نتایج مسابقات و شرط‌بندی در فضای مجازی داغ‌تر از بازار کاغذی است. در این سایت‌ها روزانه صدها میلیون تومان شرط‌بندی می‌شود و پول‌های کلانی به جیب صاحب سایت و سوپر مستر می‌رود.
نیما یکی از کسانی است که سال‌هاست در سایت شرط‌بندی... فعالیت می‌کند. او مستر یا سرگروه این سایت است و به گفته خودش هر سال 50 میلیون در سایت سرمایه‌گذاری می‌کند. وی درباره شرط‌بندی اینترنتی می‌گوید: «خیلی وقت است که پلیس با شرط‌بندی‌های کاغذی برخورد می‌کند و با آمدن گوشی‌های هوشمند و سایت‌های پیش‌بینی و اعلام نتایج مسابقات ورزشی، اشتیاق برای استفاده از فضای مجازی به شکلی تصاعدی بالا رفته‌.
الان چند سالی هست که این سایت‌ها از سوی چند سوپر مستر در کشور اجاره می‌شود. سوپرمستر با گرفتن پول به مسترهای دیگر کاربری می‌دهد و هر مستر هم می‌تواند برای خودش زیرمجموعه درست کند. اعضای زیرمجموعه هم برای عضو شدن و شرکت در پیش‌بینی نتایج، باید هزینه‌اش را به حساب مستر واریز کنند. این چرخه برای سوپرمستر و مستر، پولساز است. مثلاً اگر یک عضو ساده، شرط‌بندی را ببرد 5 درصد آن به حساب مستر می‌رود و اگر ببازد سوپر مستر 5 درصد را به حساب مستر واریز می‌کند. این شرط‌بندی که پر است از مجموعه و زیرمجموعه‌های ایرانی و خارجی، حتی با فیلتر شدن هم فعالیت‌شان بیشتر و بیشتر می‌شود.
به‌عنوان مثال سال پیش 50میلیون به حساب سوپرمستر ریختم و فارغ از پول خودم 25 میلیون سود کردم. این بستگی به شانس و تجربه دارد و شاید اگر شما بخواهید این کار را بکنید هر میزان پولی را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید از بین برود. این کار نیاز به اطلاعات کامل از رشته ورزشی، تجربه و شانس دارد. خیلی‌ها برای برنده شدن، پول و زمان خود را از دست می‌دهند.


به نظر من که سال‌ها پول و زمان صرف این کار کرده‌ام، باید بگویم شرط‌بندی یعنی پر کردن جیب سرشاخه‌ و سرشبکه‌های پیش‌بینی نتایج مسابقات ورزشی. من هم آلوده شده‌ام وگرنه باید می‌چسبیدم به زندگی‌ام.»


پوریا هم از باتجربه‌های شرط‌بندی آنلاین است. 25 ساله است و از 20 سالگی به جای اینکه درسش را ادامه بدهد یا سر کار برود سرش توی گوشی است و خیره به صفحه موبایل تا ببیند نتیجه مسابقه فلان تیم با تیم دیگر چه می‌شود. او هم مثل نیما مستر است. اسم همه تیم‌های اروپایی را بلد است و وقتی که می‌خواهد شرط‌بندی کند، اسم تیم‌ها را روی کاغذ می‌نویسد و پس از آنالیز ترکیب تیم‌ها و نتایجی که از هفته‌های گذشته به‌دست ‌آورده‌ نتیجه احتمالی را توی سایت بارگذاری می‌کند.
او در این باره می‌گوید: «سایت‌های خارجی، برای هر بازی اپراتور گذاشته که بازی را ببینند و نتایج را آنلاین توی سایت وارد کنند. آنها در همه کشورها هستند و برای هر بازی و اعلام نتایج، پول به حساب‌شان واریز می‌شود. به‌عنوان مثال سایتی که من عضو آن هستم 3 سوپر مستر آن را اجاره کرده‌اند و هر کدام 500 میلیون تومان به مالک سایت پرداخته‌اند و هر کدام نزدیک به 2 میلیارد تومان شارژ مجازی می‌گیرند و با عضویت مسترهای بی‌شمار در همان یکی دو ماه اول پول خودشان که هیچ سود کلانی هم می‌برند.
الان توی فهرست زیرمجموعه من که برای عضویت، یک میلیون توی حسابم ریخته، امروز 180 هزار تومان باخته و در شرط‌بندی دیگری 3 میلیون و 800 هزار تومان برنده شده‌. همین الان 5 درصد از این پول به حساب من واریز می‌شود.»


یکی دیگر از کسانی که شب و روزش را توی همین سایت‌ها می‌گذراند و می‌خواهد اسمی از او در این گزارش نباشد عنوان می‌کند که حتی با فیلتر شدن هم نمی‌شود جلوی شرکت را در پیش‌بینی نتایج مسابقات گرفت و به جای فیلتر کردن مسئولان باید به فکر راه‌اندازی سایتی باشند که قانونی اداره شود و این همه پول به جیب آدم‌های خاص نرود. از همه مهم‌تر اینکه بخشی از همین پول‌ها به خارج از کشور می‌رود و به نوعی خروج ارز محسوب می‌شود.
اگر جوانی به دنبال برگه یا قمار می‌رود دلیلش بیکاری و فقر است. فکر می‌کنند ره صدساله را یک شبه بروند ولی همه ما می‌دانیم قمار آخر و عاقبت ندارد. اگر همین الان به من که لیسانس روانشناسی دارم کار بدهند با حقوق یک میلیون و 500 هزار تومان دست از قمار اینترنتی برمی‌دارم.»
شرط‌بندی‌ مسابقات فوتبال و والیبال و بسکتبال و ورزش‌های دیگر در همه کشورهای دیگر ریشه دوانده و به ادعای همه کسانی که اطلاعات قمار کاغذی و اینترنتی را در اختیارمان گذاشته‌اند، خیلی از جوان‌های کشور نیز آلوده این شرط‌بندی‌ها شده‌اند.


جوانانی که می‌خواهند راه صدساله را یک شبه بپیمایند و سایت و مؤسسات غیرمجازی که دقیقاً از همین ضعف اقتصادی و فرهنگی سود می‌برند و با کانال‌های تلگرامی و سایت‌های اینترنتی رؤیاهای جوانان را نقد می‌کنند؛ البته برای خودشان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha