مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر ایرانی در سال 70 کیلوگرم شیر می خورد در حالی که هر فرد اروپایی سالانه 300 کیلوگرم شیر می خورد، بعد از هدفمندی یارانه ها نیز به علت گران شدن، مصرف شیر در بین مردم 37درصد کاهش یافت.

کاهش 37 درصدی مصرف شیر بعد از هدفمندی یارانه ها

سلامت نیوز:  مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر ایرانی در سال 70 کیلوگرم شیر می خورد در حالی که هر فرد اروپایی سالانه 300 کیلوگرم شیر می خورد، بعد از هدفمندی یارانه ها نیز به علت گران شدن، مصرف شیر در بین مردم 37درصد کاهش یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،زهرا عبداللهی  افزود: مصرف شیر و لبنیات در سبد غذایی ایرانیان بسیار کمتر از حد مطلوبی است که وزارت بهداشت در سبد غذایی مطلوب تعریف کرده است، بر اساس سبد غذایی مطلوب تعریف شده، هر ایرانی در روز باید حداقل 250 گرم لبنیات مصرف کند در حالی که این میزان اکنون 190 گرم در روز برای هر ایرانی است.


وی افزود: البته در بین لبنیات تمایل مردم بیشتر به مصرف ماست و پنیر است و مصرف شیر در سبد غذایی مردم به مراتب کمتر است به طوری که هر ایرانی سالانه فقط 70 کیلوگرم شیر مصرف می کند، در حالی که هر فرد اروپایی سالانه 300 کیلوگرم شیر می خورد و توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که هر فرد در سال حداقل 165 کیلوگرم شیر بخورد.


عبداللهی گفت: مصرف کم شیر در بین ایرانیان دو علت دارد، یک علت آن فرهنگی است، زیرا هنوز همه مردم عادت ندارند که به طور روزانه شیر مصرف کنند و مصرف شیر روزانه به فرهنگ غالب ایرانیان تبدیل نشده است و در بین لبنیات نیز گرایش بیشتر مردم به مصرف ماست و پنیر است.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: علت مهمتر کمی مصرف شیر، قیمت گران آن است، به خصوص از سال 89 که طرح هدفمندی یارانه ها اجرا شد، قیمت شیر گران شد. عده زیادی از مردم مصرف شیر را کم کردند حتی عده ای شیر را از سبد غذایی خود حذف کردند و به طور کلی مصرف شیر در کشور حدود 37 درصد کاهش یافت.


وی گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت به دولت این بوده و هست که به جای دادن یارانه به روغن و شکر برای جبران کمبود مصرف مواد مغذی به کالاهای اساسی مثل شیر، لبنیات و گوشت و مرغ و حبوبات یارانه داده شود. در واقع یارانه روغن و شکر قطع شود به جای آن به مواد مغذی مورد نیاز مردم یارانه داده شود تا الگوی غذایی مردم اصلاح شود.


عبداللهی افزود: دولت می تواند برنامه ریزی کند که یارانه شیر را به چه کسی دهد به دامدار، به تولید کننده، به کارخانه دار یا هر کس دیگر اما باید قیمت شیر برای مردم به خصوص دهک های پایین کاهش یاید، ممکن است آموزش و فرهنگ سازی به مصرف بیشتر شیر بین دهک های بالا منجر شود اما برای مردم فقیر و کم درآمد، قیمت شیر یک عامل بسیار مهم است، ضمن اینکه فرهنگ سازی و تغییر رفتار خیلی طول می کشد و نیازمند زمان طولانی است.


مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: همان طور که درزمان جنگ مردم سهمیه شیر و کوپن گوشت داشتند توصیه وزارت بهداشت این است که برای بهبود شاخص های تغذیه مردم، دولت به منظور تامین ریز مغذی های مورد نیاز مردم برای این کالاهای اساسی یارانه اختصاص دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha