جمشید قاجار دانشمند ایرانی،جراح مغز و اعصاب و مدیر مرکز عملکرد مغز دانشگاه استنفورد با استفاده از فناوری "واقعیت مجازی" (VR) موفق به توسعه دستگاهی شده است که با کمک آن می‌توان ضربه مغزی را در عرض 60 ثانیه در افراد تشخیص داد.

تشخیص ضربه مغزی در عرض 1 دقیقه

سلامت نیوز:جمشید قاجار دانشمند ایرانی،جراح مغز و اعصاب و مدیر مرکز عملکرد مغز دانشگاه استنفورد با استفاده از فناوری "واقعیت مجازی" (VR) موفق به توسعه دستگاهی شده است که با کمک آن می‌توان ضربه مغزی را در عرض 60 ثانیه در افراد تشخیص داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، قاجار با همکاری یک شرکت کالیفرنیایی به نام "سینک تینک" (Sync Think)، یک تکنولوژی ردیاب چشم را توسعه داده که می‌تواند ضربه مغزی را تشخیص دهد.

به گزارش اسپکتروم،این فناوری که "آی سینک"(EYE-SYNC) نام دارد، یک هدست واقعیت مجازی بوده که حرکات چشم را ردیابی کرده و نتیجه را در عرض 60 ثانیه اعلام می‌کند.

این فناوری سال گذشته به تایید "سازمان غذا و دارو" (FDA) رسید و در حال حاضر در مدارس فوتبال و بیمارستان‌های سراسر آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فناوری‌هایی از این قبیل می‌توانند به کاهش خطر آسیب مغزی در ورزشکاران که ممکن است حتی قبل از سن 12 سالگی رخ دهد، کمک کنند.

محققان دانشگاه بوستون دریافتند که مشارکت در بازی فوتبال برای جوانان قبل از سن 12 سالگی باعث افزایش مشکلات روحی و رفتاری در زندگی آینده آنها می‌شود.

ضربه مغزی با اختلال در تمرکز و توجه شناخته می‌شود.

در سال 2003 قاجار شروع به تحقیق درباره چگونگی اندازه گیری این اختلالات از طریق چشم کرد. او SyncThink را در سال 2009 تأسیس کرد و این شرکت توسط وزارت دفاع ایالات متحده و بنیاد ترومای مغزی با مبلغ 30 میلیون دلار تأمین مالی شده است.

EYE-SYNC، شامل یک پلتفرم مجهز به بیسیم واقعیت مجازی و ردیاب‌های داخلی است. بر روی صفحه نمایشگر، کاربر یک نقطه کوچک قرمز را در یک دایره می‌بیند. فرد سالم به دقت می‌تواند حرکت این نقطه قرمز را دنبال کند. اما هنگامی که آسیب مغزی اتفاق افتاده باشد، این توانایی اغلب از بین می‌رود و چشم‌های کاربر به دلیل اختلال در حرکت چشم نمی‌تواند با دقت حرکت این نقطه را دنبال کند.

این هدست واقعیت مجازی حرکات چشم را دنبال و ثبت کرده، سپس آن را در عرض یک دقیقه از طریق یک الگوریتم اختصاصی پردازش می کند.

از این اطلاعات می‌توان برای تشخیص ضربه مغزی و مراجعه هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص استفاده کرد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha