سخنگوی سازمان انتقال خون از مردم خواست که نذر اهدای خون خود را به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند و در طی ماه‌های محرم و صفر اقدام به اهدای خون کنند.

"نذر خون" را به تاسوعا و عاشورا موکول نکنید/ایام محرم "پلاکت" اهدا کنید

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان انتقال خون از مردم خواست که نذر اهدای خون خود را به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند و در طی ماه‌های محرم و صفر اقدام به اهدای خون کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر بشیر حاجی بیگی  با اشاره به موضوع نذر خون در ایام محرم، گفت: همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم مردم کشورمان با توجه به اعتقادات مذهبی‌شان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند. خواهش ما این است که در راستای تکریم ارباب رجوع و حفظ کیفیت در کار اهدای خون، مردم از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر اهدای خون را انجام دهند و همه روزه جهت اهدای خون به مراکز ما مراجعه کنند تا کارکنان ما بتوانند با وقت کافی جوابگوی اهدا کنندگان خون باشند. باید توجه کرد که در مراکز انتقال خون کیفیت نباید فدای کمیت شود.

وی با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی بوده و مختص زمان خاصی نیست، افزود: خوشبختانه در ایران اهدای خون هیجانی، جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه داده است و در عین حال به کفایت خون در کشور هم رسیده‌ایم. به طوریکه در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر به مراکز انتقال خون کشور برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند. همچنین در سال گذشته نزدیک به سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون و فراورده‌های خونی مانند پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز فشرده شده در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور توزیع شده است.
در روزهای محرم فقط پلاکت اهدا کنید

حاجی بیگی از مردم خواست که با توجه به نیاز مبرم بیمارستان‌های کشور به پلاکت جهت مصرف بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های خونریزی دهنده ارثی، در روزهای محرم به جای اهدای خون کامل، پلاکت‌شان را به روش پلاکت فرزیس اهدا کنند. بر این اساس مردم در هنگام مراجعه به مراکز اهدای خون فقط پلاکت خود را اهدا می‌کنند و بقیه اجزای خون نظیر گلبول‌های سفید و قرمز به خونشان بازمی‌گردد.

حاجی بیگی با بیان اینکه در ایام محرم خواستار حضور جوانان و عزاداران امام حسین(ع) برای اهدای خون در سراسر کشور هستیم، گفت: باید توجه کرد که سن اهدای خون در کشور بین ۱۸ تا ۶۰ سال است.

وی تاکید کرد: هر ساله میزان مراجعه مردم جهت اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سراسر کشور پنج تا شش برابر نسبت به روزهای معمولی افزایش می‌یابد. حال با توجه به اهمیت کیفیت خون‌های اهدایی و تضمین کیفیت آنها توسط سازمان انتقال خون، خواهش ما این است که در این ایام مردم با داشتن صبر و حوصله کافی، به همکاران ما در جهت گرفتن خون‌های اهدایی کمک کنند و نذر خون خود را در طی روزهای ماه محرم و صفر انجام دهند و مراجعات‌شان را تنها به روزهای عاشورا و تاسوعا منحصر نکنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به برنامه نذر خون در محرم سال گذشته، گفت: در برنامه نوبت‌دهی نذر خون در سال ۹۵، استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، مازندران، آذربایجان شرقی، اصفهان و قزوین از استان‌های پیشرو بوده‌اند. همچنین استان‌های گیلان، کهگیلویه و بویر احمد، قزوین و گلستان رشد ۱۰۰ درصدی اهدای خون را در روزهای تاسوعا و عاشورای محرم سال ۹۵ داشته‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha