پزشکان کانادایی معتقدند فلوراید موجود در آب لوله‌کشی و محصولات بهداشتی دندان که مادران در دوران بارداری در معرض آن قرار می‌گیرند بر ضریب هوشی (IQ) نوزادانشان تاثیر می‌گذارد.

تاثیر تماس با فلوراید پیش از تولد بر ضریب هوشی کودک

سلامت نیوز:پزشکان کانادایی معتقدند فلوراید موجود در آب لوله‌کشی و محصولات بهداشتی دندان که مادران در دوران بارداری در معرض آن قرار می‌گیرند بر ضریب هوشی (IQ) نوزادانشان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نوشیدن آب و مسواک زدن دندان‌ها از جمله کارهای روزانه معمولی هستند اما برای مادران باردار این امور به ظاهر بی‌ضرر می‌تواند پیامدهای منفی را متوجه نوزاد کند.

در این بررسی آمده است کودکانی که در رحم مادر در معرض سطح بالایی از فلوراید قرار دارند نسبت به کودکان دیگر از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند.

فلوراید ترکیب شیمیایی است که اغلب به آب لوله‌کشی و محصولات بهداشتی دندان همچون خمیر دندان اضافه می‌شود تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

نتایج مطالعات دیگر نیز حاکی از مضر بودن این ترکیب شیمیایی است. به طور مثال در سال ۲۰۱۴ متخصصان دریافتند قرار گرفتن در معرض فلوراید می‌تواند با نارسایی شناختی در موش‌های نوزاد مرتبط باشد.

در این مطالعه ۲۹۹ زن و فرزندانشان مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه‌ ادرار مادران در مدت بارداری و فرزندان‌شان در سن ۶ تا ۱۲ سالگی گرفته شد تا سطح تماس با فلوراید در آنها مشخص شود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، نتایج مطالعات نشان داد در زنانی که در دوره بارداری سطح بالاتری از فلوراید در نمونه ادرارشان وجود داشت بیشتر احتمال دارد فرزندانشان دارای ضریب هوشی پایین‌تری باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha