دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 225415

غذا دادن به حیوانات بسیار لذت بخش بوده و رفتاری انسانی، اخلاقی و حتی دینی محسوب می شود، اما دقیقا براساس همین ارزش ها به گروهی از حیوانات نباید غذا داد.

به این حیوانات غذا ندهید!

سلامت نیوز:غذا دادن به حیوانات بسیار لذت بخش بوده و رفتاری انسانی، اخلاقی و حتی دینی محسوب می شود، اما دقیقا براساس همین ارزش ها به گروهی از حیوانات نباید غذا داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا: دکتر نادر صادقی‌راد رفتارشناس حیوانات غذا و خوراکی دادن بازدیدکنندگان پارک وحش به حیوانات، رژیم و برنامه غذایی آنها را مختل می‌کند.

با اشاره به شروع فصل سرد سال و آغاز فعالیت جدی پارک‌وحش اراک اظهارکرد: از ابتدای پاییز حیوانات پارک‌وحش بیش از گذشته از نظر تغذیه مورد توجه قرار می‌گیرند چراکه باید برای زمستان چربی مناسبی ذخیره کنند.

وی با اشاره به استفاده از گرم‌کننده‌های قوی درون قفس‌ها گفت: حیوانات باید زمستان مناسبی را پشت سر بگذارند تا در بهار روند زادآوری آنها بدون مشکل و به بهترین شکل دنبال شود.

صادقی‌راد تصریح کرد: البته در حال حاضر جفت‌گیری حیواناتی همچون گوزن زرد و قوچ و میش آغاز شده است و حتی گوزن زرد بانگ شروع جفت‌گیری را آغاز کرده و باید برای زادآوری و جفت‌گیری مناسب این گونه برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کار با حیوانات و شناختن کلیه روحیات آنها کاری بسیار دشوار است، افزود: شناخت حیوانات به ویژه حیوانات درون پارک وحش امر بسیار مهمی است چراکه این حیوانات در برخورد نزدیک با مردم هستند و نوع برخورد با آنها و توجه به نکته مهم غذا ندادن به حیوانات اهمیت ویژه‌ای دارد، نزدیک شدن حیوان به بازدیدکنندگان به معنای گرسنگی نیست، آنها خواستار تعامل هستند و از طرفی مواد خوراکی شور و ترش را دوست دارند، اما با دادن خوراکی هایی همچون پفک به حیوانات تنها برنامه تغذیه حیوان برهم زده می‌شود.

این رفتارشناس حیوانات بیان کرد: در پارک وحش اراک حیوانات براساس رژیم غذایی تغذیه می‌شوند و نوع جفت‌گیری و زایمان آنها نیز کاملا زیر ذره بین قرار دارد و با توجه به اینکه ما دستگاه سونوگرافی در اختیار نداریم به همین جهت باید کلیه رفتار آنها بررسی شود تا زمان درست زایمان مشخص و روحیات حیوانات مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به زایمان شیر، گوزن زرد و قوچ طی یک سال اخیر در پارک وحش اراک عنوان کرد: خوشبختانه بواسطه رویکرد درستی که در پارک در پیش گرفته شده است و تغذیه و جفت‌گیری مناسب، روند زادآوری هرساله بهتر می‌شود، البته همچنان نیازمند حمایت هستیم تا طرح‌های مناسبی جهت بهسازی پارک انجام شود.

صادقی‌راد تصریح کرد: مهمترین کار صورت گرفته در پارک وحش اراک تغییر قفس‌ها به زیستگاه بوده است، در حال حاضر هزار متر مربع فضا به شیرهای پارک اختصاص داده شده است چراکه باید در فضایی مانند زیستگاه اصلی خود زندگی کنند، همچنین برای گرازها فضایی برای خاک بازی، صخره برای گرفتن موهای زاید و فضایی برای زمستان گذرانی ایجاد شده است تا کمبودی احساس نکنند و نکته قابل توجه این است که مردم می توانند با حضور در پارک آرامش حیوانات را شاهد باشند.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه وجود پارک وحش، در قفس محبوس کردن حیوانات نیست، افزود: گاهی به واقع نمی‌توان حیوان آسیب دیده را در فضای باز رها کرد، برخی گونه‌ها باید در پارک باشند تا مورد رسیدگی قرار گیرند. البته در صورتی که مسئولان محیط زیست که نظارت بر عملکرد پارک دارند تشخیص به رهاسازی حیوان دهند قطعا حیوانات رها می‌شوند، اما گاهی بهترین فضا برای برخی گونه ها پارک‌وحش است و تمام تلاش برای حضور آنها در زیستگاهی مشابه زیستگاه اصلی حتی در پارک وحش به کار گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha