سالیانه قلب ۱۷.۵ میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌ایستد؛ مشکلی که امروز جزو چهار عامل اصلی مرگ و میر در ایران قرار گرفته و رکورددار است؛ به همین دلیل ایران متعهد شده که تا سال ۲۰۲۵ با اجرای برنامه‌هایی متعدد در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رقم مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

"سکته‌های ساکت" بی‌صدا می‌آیند

سلامت نیوز:سالیانه قلب ۱۷.۵ میلیون نفر در دنیا به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌ایستد؛ مشکلی که امروز جزو چهار عامل اصلی مرگ و میر در ایران قرار گرفته و رکورددار است؛ به همین دلیل ایران متعهد شده که تا سال ۲۰۲۵ با اجرای برنامه‌هایی متعدد در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رقم مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ۸۰ درصد  مرگ‌های مربوط به قلب و عروق در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد؛  کشورهایی که منابع حداقلی انسانی و مالی برای پرداختن به بار بیماری‌های قلبی را دارند. فدراسیون جهانی قلب، شعار امسال روز جهانی این بیماری  را " همه با هم برای قلب" انتخاب کرده است تا مانند هر سال توجه مردم را به سلامتی مهم‌ترین عضله بدن جلب کند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمینه بیماری‌های قلبی یادآوری می‌شود حوادث قلبی بدون نشانه است؛ عبارت "سکته ساکت" مربوط به مواردی است که بیمار از بیماری خود اطلاع ندارد.

دکتر مسعود قاسمی - رئیس انجمن اتروز اسکلروز ایران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نداشتن نشانه بیماری قلبی، دلیل بر سلامت قلب نیست، اظهار کرد:  در  سکته‌های ساکت گروهی از بیماران که بخش زیادی از آنها را سالمندان تشکیل می‌دهند و کسانی که دیابت دارند، ممکن است با وجود تنگی رگ‌های قلب، متوجه علائم بیماری‌های یا احساس ناراحتی در قفسه سینه خود نشوند؛ این در حالیست که بیماری در رگ‌های آنها پیشرفت می‌کند و آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ما عادت داریم علائم بیماری‌ها را به مسائل ضعیف و کم اهمیت نسبت دهیم، به آنها توجه نکنیم یا نشانه‌ها را نفی کنیم. همچنین ممکن است آنها را به بیماری‌های دیگری نسبت دهیم، اما اجتناب از قبول علائم یا اشتباه در تفسیر آنها می‌تواند باعث بروز حادثه قلبی شود. در گروه‌های در معرض خطر مانند مردان بالای ۴۰ سال که سابقه بیماری خانوادگی دارند و کسانی که زمینه چاقی، فشار خون، چربی بالا و مصرف سیگار دارند، ضمن حذف عوامل خطر، بهتر است مراقبت‌های دوره‌ای را انجام دهند و خطر بیماری قلبی را به حداقل برسانند.
شیوع بالای بیماری در مردان بالاتر از ۳۰ سال

وی ابتلا به بیماری‌های قلبی را در میان مردان بعد از ۳۰ سالگی شایع‌تر دانست و گفت: آمار ابتلا در زنان و مردان بعد از آغاز دوره یائسگی زنان، مساوی می شود. اما در مجموع هرچه سن بروز بیماری پایین‌تر باشد، خطر آن بیشتر خواهد بود.

رئیس انجمن اتروز اسکلروز ایران به موضوع پیشگیری ثانویه در بیمارانی که سابقه حادثه قلبی دارند نیز اشاره کرد و گفت: کسانی که حادثه قلبی را گذرانده‌اند برای جلوگیری از تکرار آن یا کاهش اثرات ناشی از حادثه اول، باید روش زندگی خود را اصلاح کنند و داروهای خود را به صورت صحیح مصرف کنند تا از تکرار دوباره حادثه قلبی جلوگیری شود. 

قاسمی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی طیف زیادی از اختلالات مربوط به این عضله را در بر می‌گیرد، افزود: در تمام دنیا بالاترین علت مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی است. در میان مهم‌ترین عوامل منجر به مرگ در دنیا مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی، سرطان‌ها، تصادفات و بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی و عروقی هنوز هم رکورددار هستند. در حال حاضر ۳۵ درصد علل مرگ و میر در دنیا مربوط به این بیماری‌ها است، اگر سکته‌های مغزی و بیماری‌های عروقی را نیز به این عوامل اضافه کنیم،   آمار مرگ و میر مربوط به این بیماری‌ها به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

وی تصریح کرد: عدم کنترل چربی خون و مصرف داروهایی که برای پیشگیری از سکته در بیمارانی که یک بار حادثه قلبی را پشت سر گذاشته‌اند نیز منجر به حوادث قلبی می‌شود و می‌تواند جان بیمار را بگیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییرات جداره رگ‌ها از زمان جنینی شروع می‌شود. اگر سبک زندگی خانواده‌ها تصحیح شود، میزان قابل توجهی از حوادث قلبی و عروقی کاسته می‌شود. کشورهای اسکاندیناوی در دوره‌ای بالاترین میزان مرگ ومیر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی را در میان کشورهای اروپایی داشتند، اما با دو دهه برنامه ریزی و توجه به اصلاح سبک زندگی و مراقبت‌های قلبی و عروقی به کم ترین میزان حوادث در این زمینه در میان جوامع اروپایی دست پیدا کردند.

رئیس انجمن اتروز اسکلروز ایران همچنین تاکید کرد که برنامه‌ریزی در زمینه پیشگیری، هزینه کمتری نسبت به درمان، مراقبت و داروهای بیماری‌های قلبی دارد و می‌تواند جامعه سالم‌تری ایجاد کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha