عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: بیش از ۹۵ درصد خدمات پرستاری در منزل فاقد تعرفه‌ است و در ایران پرستاران مراقبت در منزل به صورت توافقی کار می‌کنند.

۹۵ درصد خدمات پرستاری در منزل تعرفه ندارد

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: بیش از ۹۵ درصد خدمات پرستاری در منزل فاقد تعرفه‌ است و در ایران پرستاران مراقبت در منزل به صورت توافقی کار می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر مسعود فلاحی در کنفرانس علمی مراقبت از بیماران مزمن در منزل، اظهارداشت: در گذشته حکیم یا پزشک به دلیل نبود امکانات حمل‌ونقل بر بالین بیمار حاضر می‌شد. در مرحله‌ بعد با پیشرفت تکنولوژی مثل ابداع دستگاهای سونوگرافی، رادیولوژی و... و عدم حمل آنها، بیماران به پزشکان مراجعه می‌کردند.

وی افزود: هم اکنون به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها به این نتیحه رسیده‌ایم که مجددا خدمات را تا جایی که امکان دارد در منزل به بیمار ارائه دهیم.

فلاحی تصریح کرد: هدف از هوم‌کر مدیریت ارائه خدمات به بیماران است. در امریکا حدود ۶ الی ۸ میلیون نفر از خدمات هوم‌کر استفاده می‌کنند و بیش از یک میلیون نفر هم در خدمات ارائه دهنده هوم‌کر فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: حدود ۲۵۰ هزار نفر هم در تجهیزات پزشکی مربوط به هوم‌کر کار می کنند و این یعنی هوم‌کر یک صنعت است. بیش از ۲۰ درصد از بیمارانی که از هوم‌کر استفاده می‌کنند در یک ماه اول به زندگی عادی برمی گردند. در مقایسه بین خدمات هوم‌کر و خدمات بیمارستانی، هوم‌کر حدود ۷۵ درصد کمتر از خدمات بیمارستانی هزینه می‌شود.

فلاحی افزود: یک سوم هزینه های هوم‌کر در امریکا توسط بیماران پرداخت می‌شود و میزان بستری ها از حدرد ۳۲ میلیون بستری به ۲۷میلیون بستری رسیده است.

وی گفت: بیشترین استفاده از هوم‌کر در میان سالمندان است که حدود ۸۰ درصد خدمات هوم‌کر را سالمندان استفاده می‌کنند. از فواید هوم‌کر می توان به پیشگیری از بستری‌های غیرضروری، کاهش ابتلا به عفونت های بیمارستانی، افزایش راحتی، ایمنی برای بیماران و خانواده آنها، بازگشت سریع بیمار به زندگی عادی و... اشاره کرد.

فلاحی افزود: خدمات هوم‌کر توسط بهیاران، کمک بهیاران و پرستاران که ستون اصلی ارائه این خدمات هستند، انجام می‌شود. از مشکلات مراقبت در منزل از بیمار می‌توان به مشکلات خانواده‌ها و بیماران، استفاده نابجا از کلمه پرستار که منجر به سوءاستفاده مراکز سودجو می شود، مشکلات مربوط به دسترسی به امکانات و تجهیزات نیز از جمله مشکلات هوم‌کر است. مشکلات مربوط به پرستار مانند نبود کوریکولوم آموزشی برای تربیت پرستار در منزل نیز از جمله مشکلات این حوزه است.

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد خدمات پرستاری هوم‌کر فاقد تعرفه‌گذاری است و طبق اطلاعاتی که من دارم در ایران پرستاران مراقبت در منزل به صورت توافقی کار می‌کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha