قائم‌مقام وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت گسترش خدمات سلامت در تمام کشور، در عین حال گفت: امروز ۸۴ درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد و من از هموطنان عزیز خواهش می‌کنم اگر استطاعت مالی دارند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند.

بیماران اگر استطاعت مالی دارند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند

سلامت نیوز:قائم‌مقام وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت گسترش خدمات سلامت در تمام کشور، در عین حال گفت: امروز ۸۴ درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد و من از هموطنان عزیز خواهش می‌کنم اگر استطاعت مالی دارند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب‌دا، دکتر ایرج حریرچی در بررسی کیفیت خدمات در بیمارستان‌های دولتی، با اشاره به اینکه طی نظرسنجی‌های به عمل آمده ۸۵ درصد مردم از طرح تحول سلامت رضایت داشتند، گفت: نشریه انگلیسی گاردین دو هفته پیش تعجب کرده بود که چرا  دکتر روحانی در موقع انتخابات ریاست جمهوری، کمپین انتخاباتی خود را بر طرح تحول سلامت نگذاشته و بر روی برجام متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۵، ۱.۵۵ تخت به ازای هر ۱۰ هزار نفر داشتیم، افزود: در سال ۹۵، ۸۲۰ میلیون بار جمعیت ۷۹ میلیون و ۷۰۰ هزار ایرانی به سیستم بهداشت و درمان مراجعه کردند و حدود ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار مورد بستری داشتیم.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه طبق استانداردهای روز دنیا مردم ما از خدمات پزشکی کم بهره‌برداری می‌کنند، عنوان کرد: تخت‌های ما نسبت به کشورهای مشابه حدود یک سوم تخت‌های مورد نیاز است.

حریرچی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۴.۸ نفر متخصص داریم که کف مقبول آن ۱۵ نفر است، بیان کرد: در دهه ۶۰ در کشور شاهد حضور پزشکان هندی، بنگلادشی بودیم.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پزشک خانواده از سال ۸۴ در روستاها اجرایی شد، گفت: ۹۵ درصد بیماران زیر ۶ ساعت در اورژانس تعیین تکلیف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال۹۳ و ۹۴ هموطنان ما ۲.۲۵ بار به پزشک عمومی و خانواده مراجعه کردند، اظهار کرد: باید زیرساخت‌های لازم را برای استقرار نظام ارجاع مانند بستر الکترونیک و کلینیک را ایجاد کنیم، لذا در طول چند سالی که از طرح تحول می‌گذرد، ۶۵۸ کلینیک ویژه در ۳۸۵ شهر کشور راه‌اندازی کرده‌ایم. ۴ هزار و۲۴۹ مطب جدید در ۲۲۴ کلینیک ویژه ساخته شده است. همچنین در ۱۲۸ شهر منطقه محروم از طریق استیجاری ۲ هزار و۴۳۰ مطب با تعرفه دولتی تاسیس شد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حداقل تعداد تخت‌های بیمارستانی باید به حدود ۲.۶ تخت به ازای ۱۰ هزار نفر برسد، افزود: افراد فقیر و کم بضاعت در این چهار سال و در بخش دولتی ۲۶ میلیون بار بستری شده‌اند.

حریرچی افزود: علی‌رغم آمار بسیار بالا از سرویس دهی به بیماران، به هیچ وجه از خدماتی که به مردم ارائه می‌شود راضی نیستیم، زیرا با خدمات رسانی مناسب در شان مردم بزرگ ایران هنوز فاصله داریم. ۷۷.۴  درصد موارد بستری در سه سال اخیر در بیمارستان‌های دولتی بوده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با کمبود نیروی متخصص روبرو است؛ زیرا فارغ التحصیلان دانشگاهی ما تنها دو سال در خدمت این وزارت در قالب طرح اجباری هستند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به پراکندگی رشته‌های تخصصی در سطح کشور افزود: ۴۳ درصد رشته‌های تخصصی ما در تهران هستند و حدود ۶۰ درصد آنها در تهران و پنج کلان‌شهر دیگر کشور حضور دارند.

حریرچی ادامه داد: باید امکانات زندگی در شهرهای محروم را فراهم کنیم. تشویق پزشکان به مهاجرت به مناطق محروم با محرومیت زدایی و ایجاد شرایط زیست مناسب می‌تواند راهکار مناسبی برای حضور پزشکان در این مناطق باشد.

وی که در یک برنامه خبری تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: ما حدود ۵۹۰۰ متخصص در حال فعالیت در مناطق محروم داریم اما بیماران فکر می‌کنند که با مراجعه به کلانشهرها بهتر درمان می‌شوند؛ اما باید بدانند که در شهرستانهای کوچک با تاسیس کلینیک‌های تخصصی می‌توانند با کیفیت بالا درمان شوند.

معاون کل وزیر بهداشت افزود: یک سوم بیماران روستایی از نظام مراجعات استفاده نمی‌کنند. در بیمارستان‌های دولتی ۱۰۰ درصد ارجاع‌هایی که به تشخیص پزشک معالج باشد، با مسئولیت بیمارستان صورت می‌گیرد.

حریرچی خاطرنشان کرد: امروز ۸۴ درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد و من از هموطنان عزیز خواهش می‌کنم که اگر استطاعت مالی دارند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند و در غیر این صورت به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha