سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 225571

هر ۹دقیقه در کشور یک طلاق رخ می‌دهد. در گذشته فاصله ازدواج و طلاق ۵ تا ۷ سال بود اما متاسفانه اکنون این فاصله به ۳ تا ۵ سال رسیده است. سلامت جسمی و روحی فرزند که برای همه ی پدر و مادرها در اولویت است، اولین چیزی است که بعد از طلاق آسیب می بیند.

چگونه بعد از طلاق از کودکم حمایت کنم؟

سلامت نیوز: هر ۹دقیقه در کشور یک طلاق رخ می‌دهد. در گذشته فاصله ازدواج و طلاق ۵ تا ۷ سال بود اما متاسفانه اکنون این فاصله به ۳ تا ۵ سال رسیده است. سلامت جسمی و روحی فرزند که برای همه ی پدر و مادرها در اولویت است، اولین چیزی است که بعد از طلاق آسیب می بیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب‌سایت نبض ما، کودکان هر یک با توجه به سن و اخلاق منحصر به فرد می توانند واکنش های مختلفی به طلاق نشان دهند. این واکنش ها می تواند شامل شوک، عصبانیت، خشم، غم و یا حتی آرامش و تسکین با توجه به پایان یافتن تنش بین پدر و مادر باشد. با توجه به حال روحی والدین بعد از طلاق توجه به فرزند و شناسایی این علائم در آن ها سخت است.

در تحقیقات بالینی آکادمی اطفال آمریکا نشان داده شد، کنار آمدن با طلاق می تواند در برهه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت اتفاق بیافتد. ممکن است کودک در بازه زمانی کوتاهی احساس غم و اندوه کند و به زودی فراموش کند، اما معمولا این کودکان پس از دو تا سه سال بعد به عقب بر می گردند و گذشته را مرور می کنند. همچنین طلاق می تواند در بازه زمانی بلند مدت مشکلات اجتماعی، اخلاقی و احساسی برای کودک به وجود آورد.
 
حال ببینیم وظیفه والدین بعد از طلاق در برابر کودک چیست؟

چگونگی رفتار با کودکان بعد از طلاق
بهتر است پدر یا مادری که بیشتر احساس مسئولیت دارند و نیازهای کودک را بهتر می فهمد حضانت فرزند را بر عهده بگیرد. توجه داشته باشید، این امری طبیعی است که هر چقدر هم او شرایط ایده آل را برای فرزند فراهم کند باز هم او احساس نبود یکی از والدین را حس خواهد کرد. تحقیقات به ما می آموزد بعد از طلاق چگونه با کودکان رفتار کنیم. در ادامه با نبض ما همراه باشید.

خوش بینی و واقع بینی توأمان
سبک فکری خوش بینانه می تواند به کودک کمک کند تا تفکرات منفی و فاجعه بار  را کنار بگذارد. والدین می توانند با یک ارزیابی واقع بینانه شرایط را برای کودک توضیح دهند و به او القا کنند این پایان زندگی نیست و تفکرات منفی را از او دور کنند.

کاهش تنش ها برای آرامش فرزند
در زمان پیگیری های طلاق، تنش ها را برای آرامش فرزند به حداقل برسانید و یا حداقل در حضور او بحث و جدل نکنید، زیرا او با دیدن اینکه دیگر دعوایی در خانه رخ نمی دهد به آرامش نسبی می رسد.
 
تنظیم قوانین مشترک
قوانین و مقررات در هر دو خانه باید تقریبا شبیه به هم باشد. زمانی که کودک یک روش پایدار و موثر را در هر دو خانه دنبال کند کمتر گیج و سردرگم می شود. این قوانین مشترک برای کودک خط و مرزهایی را مشخص می کند و از دو قطبی شدن وی جلوگیری می کند.

جلوگیری از خراب کردن دیگری
هر یک از والدین فقط باید وظیفه خود را انجام دهند و از کودک حمایت کنند و از خراب کردن و ایراد گرفتن از دیگری در حضور فرزند خودداری کنند.

تشویق به صحبت کردن
کودکانی که بیشتر به دنبال جلب حمایت هستند بهتر می توانند با طلاق والدین کنار بیایند. کودکان خود را به اجتماعی بودن و صحبت با شما و دوست مورد اعتمادش تشویق کنید. به او یاد دهید چگونه این کار را انجام دهد.

حفظ روال عادی زندگی کودک
با هجوم پریشانی ها و ناراحتی ها به والدین در حین و بعد از طلاق ، روند عادی زندگی کودک نباید بر هم بخورد. کودک اگر ببیند پدر و مادر به زندگی خود ادامه می دهند و طلاق آنها را نابود نکرده است به آرامش می رسد. گرچه والدین دیگر در کنار هم نیستند اما هر یک باید پاسخگوی نیازهای کودک باشند. یادتان نرود او هیچ تقصیری نداشته و حق زندگی دارد.

در ایران کمپینی به نام  بچه های طاقت شکل گرفته است که هدف از تشکیل این کمپین دور هم جمع شدن بچه های طلاق، برای همفکری تبادل نظر و بهتر زندگی کردن است. این کمپین برای آگاه سازی و پیشگیری طلاق از جمله: افرادی که طلاق گرفتند،افرادی که در معرض گرفتن طلاق هستند،آگاه سازی آسیب هایی بعد از طلاق از جمله فرزندان است. شاید با مراجعه زوجین به این کمپین، مشکلات بچه های طلاق کمرنگ تر شود.

در آخر باید گفت طلاق همیشه هم برای کودک بد نیست. اگر کودک همیشه در خانه بحث و جدل دیده باشد بعد از طلاق احساس آرامش بیشتری خواهد کرد. پدر و مادر نیز بعد از طلاق می توانند با آرامش فکری بهتری به تربیت فرزند خود رسیدگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha