چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 225632

شیوه‌های غیراستاندارد الکتروشوک و سم‌ریزی نیز در مرگ و میر ماهیان تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که تنوع زیستی تالاب را از دست دهیم.

<هورالعظیم> در چنبره آلودگی‌های نفتی

سلامت نیوز:با گذشت بیش از 5 ماه از وعده رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان مبنی بر خروج تأسیسات نفتی از بستر تالاب هورالعظیم به منظور تسریع در آبگیری و احیای تالاب، اما گزارش‌ها حاکی است طرح توسعه میدان نفتی آزادگان و یاران همچنان بدون کوچکترین توجهی به وضعیت نامطلوب تالاب ادامه دارد و عملاً هیچ یک از تأسیسات نفتی از داخل تالاب خارج نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: از سوی دیگر ساخت جاده‌های پی در پی در میانه تالاب و خشکاندن بخش‌های تالابی برای استقرار تأسیسات نفتی، تخلیه زهاب نیشکر در تالاب و عدم تخصیص حقابه هورالعظیم از کرخه و تشدید دمای هوا موجب شده تا در هفته‌های اخیر بخش‌های وسیعی از تالاب کم آب و مجدداً خشک شده و تلفات ماهیان در بخش‌هایی که هنوز آب دارند همچون سال گذشته بار دیگر تشدید شود.
در همین حال مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های کشوربا اشاره به اینکه عوامل اصلی مرگ ماهیان هورالعظیم ناشی از نشت آلودگی نفتی و کاهش میزان آب است، می‌گوید: شیوه‌های غیراستاندارد الکتروشوک و سم‌ریزی نیز در مرگ و میر ماهیان تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که تنوع زیستی تالاب را از دست دهیم. ابوالفضل آبشت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه صید ماهی با استفاده از روش الکتروشوک تنوع زیستی هورالعظیم را در شرایط خطرناکی قرار داده است، از کم‌توجهی به تنوع زیستی تالاب‌ها انتقاد کرد. به گفته او موضوع قابل توجه در مرگ و میر ماهیان هورالعظیم الکتروشوک است. در این شیوه غیر استاندارد صیادی، با وارد کردن شوک الکتریکی به آب، ماهی‌ها روی آب قرار می‌گیرند و به راحتی جمع‌آوری می‌شوند که بنا به گزارش‌های محیط زیست در استان خوزستان، پرونده‌های تخلف بسیاری در این زمینه وجود دارد. وی می‌افزاید: در حال حاضر روش الکتروشوک در منطقه بسیار رایج است چون شیوه بسیار ارزان و راحتی است که باعث سرعت بخشیدن به صید نیز می‌شود. این موضوع گرفتاری‌های بسیاری برای محیط زیست منطقه ایجاد کرده است.


اما فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران »می‌گوید: به هیچ وجه استفاده از الکتروشوک برای صید ماهی در هورالعظیم را تأیید نمی‌کنم چون اصلاً امکان استفاده از این دستگاه در تالاب وجود ندارد. «حسن آقا شیرمحمدی» می‌گوید: این دستگاه ولتاژ خیلی بالایی را در آب تخلیه می‌کند و استفاده از آن توسط متخلفان صید در رودخانه‌های کارون، دز و کرخه رایج است به طوریکه در شش ماهه نخست سال گذشته فقط بالغ بر 116 دستگاه الکتروشوک را از متخلفان توقیف و معدوم کردیم اما در آب شور امکان استفاده از این دستگاه وجود ندارد چون خطر برق گرفتگی در زمان استفاده از این دستگاه در آبهای شور دریا و تالاب هورالعظیم وجود دارد. او می‌افزاید: در هورالعظیم هم، در یک سمت ما آب شیرین داریم که به دلیل کنترل های فیزیکی امکان استفاده از این روش نیست و در بخشی دیگر از تالاب هم که زهاب شور نیشکر وارد می‌شود عامل شوری اجازه استفاده از الکتروشوک را نمی‌دهد. و هر کس چنین ادعای خامی را مطرح کرده من حاضرم ثابت کنم که چنین نیست.


آقاشیرمحمدی که یکی از فرماندهان مطرح یگان محیط زیست در کشور است و چندی قبل نیز از سوی متخلفان مورد ضرب و شتم و آسیب جدی قرار گرفته همچنین افزود: متأسفانه بضاعت محیط زیست خوزستان از نظر لجستیکی خیلی کم است با این حال محیطبانان استان با غیرتی که دارند مسائل را پیگیری و تلاش می‌کنند از آب و خاک‌شان حراست کنند. به طوری که برای جمع‌آوری تورهای پرنده‌گیری در هورالعظیم ما حتی یک قایق درست و حسابی نداریم و گاهی محیطبان ما مجبور می‌شود در سرمای زمستان تا گردن توی آب برود که تور جمع کند. شیرمحمدی درباره علت مرگ ماهیان هورالعظیم در هفته‌های اخیر گفت: نخستین عامل مرگ و میر کاهش آب ورودی به تالاب به دلیل تصرف اراضی بالادست و برداشت آب رودخانه‌ها برای توسعه برنجکاری‌های بی‌حساب و کتاب در استان است. دومین عامل تکه تکه کردن تالاب توسط وزارت نفت است که عملاً ارتباط آبی هر بخش را با بخش دیگر قطع کرده و در فصولی که سطح آب کم می‌شود آب باقیمانده با کاهش اکسیژن مواجه شده و موجب مرگ ماهیان می‌شود.


او خاطرنشان کرد: تخلیه غیر قانونی مواد شیمیایی توسط تانکرهای حمل فاضلاب که پیمانکاران نفتی هستند نیز سومین عامل مرگ و میر ماهیان است ضمن اینکه عامل چهارمی هم مطرح است و آن هم به عدم تخصیص کافی حقابه تالاب توسط سازمان آب و برق خوزستان بر می‌گردد چون گاهی برای اینکه تأسیسات نفتی‌ زیر آب نرود دبی آب را پایین آورده و گاه قطع می‌کنند.
فرمانده یگان محیط زیست خوزستان افزود: مجموعه‌ای از این اقدامات و البته تشدید دمای هوا و افزایش تبخیر سطحی است که امروز باعث شده هورالعظیم در معرض نابودی قرار گیرد و متأسفانه گاهی غافل می‌شویم از این حقیقت که تالاب احتیاج به آب دارد و اگر آب تالاب تأمین نشود ریشه حیات و زندگی در خوزستان می‌خشکد و امروز گرد و غبارهای ناشی از این عدم تخصیص آب باعث شده تا مهاجرت از استان ما شدت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha