چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴

همیشه وقتی که برق، قطع می شود گویی که زندگی که این روز به شدت به برق وابسته است از حرکت می ایستد،اما این روزها گاهی هم یک سهل انگاری کوچک موجب می شود که این بار، جریان برق و اتصال آن ،نه قطعی آن زندگی را از کار بیاندازد .

وقتی جریان زندگی با برق از کار می افتد

سلامت نیوز: همیشه وقتی که برق، قطع می شود گویی که زندگی که این روز به شدت به برق وابسته است از حرکت می ایستد،اما این روزها گاهی هم یک سهل انگاری کوچک موجب می شود که این بار، جریان برق و اتصال آن ،نه قطعی آن زندگی را از کار بیاندازد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی اکنون بیش از 30 سال سن دارد ،اما بعد از گذشت چندین سال خاطره تلخ زمانی که پدر را ازیاد نمی برد ، پدری که دامپرور بود و به ناچار برای آب دادن به گوسفندان از آب چاه استفاده می کرد.
آن روز هم سیم برق چاه قطع شده بود و پدر ناچار بود با تکه چوب بلندی برای برقراری جریان برق سیم را بلند کند روی تیر برق بیندازد.
علی به اینجا که می رسد، اشک از چشمانش جاری می شود، متاسفانه آن چوب خیس بود و وقتی پدر سیم را بلند کرد به محض برقرای جریان برق که جریان قوی هم بود در یک هزارم ثانیه پدر دچار برق گرفتگی و پیکر بی جان او خاکستر شد. علی سالهاست به دلیل یک سهل انگاری کوچک در غم فراق پدر می سوزد و بارها «ای کاش » می گوید: « ای کاش آن اتفاق تلخ رخ نمی داد . »
از این دست حوادث برق گرفتگی در محیط های مختلف از جمله کارخانه ،مکان های تجاری و خانه بسیار اتفاق می افتد.بخشی از حوادث مرگ های غیر عمد که نتیجه سهل انگاری یا بی اطلاعی است این در حالی است که توجه به نکات ایمنی در مورد برق گرفتگی و نحوه درست کار کردن با لوازم و تجهیزات برقی می تواند جلوی بخش عمده ای از خسارت جانی و مالی ناشی از این حوادث را بگیرد .
به غیر از محل ورود و خروج جریان برق،‌ بافت هایی از بدن که در مسیر این دو نقطه قرار دارند نیز تحت تاثیر جریان برق و حرارت تولید شده تخریب می شوند، به طوری که هرچه ولتاژ برقی که وارد بدن می شود بیشتر باشد، سوختگی ایجاد شده عمیق تر و جراحت های باقی مانده وخیم تر خواهند بود .
علاوه بر این،‌ جریان الکتریکی ضمن عبور از بدن در اعصاب، ماهیچه ها و قلب تغییرات شیمیایی قابل توجهی ایجاد می کند و باعث اختلال در واکنش های بدن و یا به طور کلی باعث توقف آنها می شود. در بسیاری از موارد اگرچه سوختگی خارجی ناشی از برق گرفتگی (محل ورود و خروج جریان برق) خیلی کوچک باشد، اما این مقدار کوچک نباید ما را از آسیب های وخیم تر عمقی غافل کند و ما را به اشتباه بیندازد.
قلب در شرایط عادی با یک ریتم منظم می زند، اما برق گرفتگی موجب اختلال و توقف در این ریتم می شود. بدن یک مکانیسیم الکتریکی دارد که اگر این مکانیسم الکتریکی به هم بخورد بدن دچار بی نظمی و آریتمی قلب می شود. برخی اوقات این آریتمی به قدری خطرناک است که خون رسانی انجام نمی شود و اختلال الکتریکی در قلب ایجاد شده و شخص ممکن است بمیرد .
ورود جریان برق به بدن موجب انقباض های الکتریکی سفت عضلات تنفسی (کزازی شکل) یا آسیب مراکز تنفسی در مغز (در بصل النخاع) و یا ایست تنفسی می شود و پس از مدتی قلب نیز از حرکت می ایستد. البته اگر جریان برق از خود قلب نیز عبور کرده باشد با ایجاد انقباضات و اسپاسمودیک در بطن (فیبریلاسیون بطنی) ایست قلبی اولیه خواهیم داشت.

**234 تن به دلیل برق گرفتگی در کشور فوت کردند
مدیر کل دفتر تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی گفت :از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال، 234 تن به دلیل برق گرفتگی در کشور فوت کردند که از این شمار 23 تن ، زن بودند .
پریچهر خزعلی خاطر نشان کرد : در چهار ماهه نخست سال گذشته ( 1395) 220 تن به دلیل برق گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند اما امسال شاهد افزایش 4 / 6 درصدی شمار جانباختگان ناشی ازبرق گرفتگی بودیم.
مدیر کل دفتر تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال 95 در کشور 595 تن به دلیل برق گرفتگی فوت کردند که 57 تن از آنها زن و 538 تن نیز مرد بودند .
وی تاکید کرد: بررسی های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که اغلب این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی رخ می دهد.
خزعلی ادامه داد: فیوزها، چه اتوماتیک چه غیر اتوماتیک از برق گرفتگی جلوگیری نمی کنند و جریان برق بسیار اندک ـ در حد 100 میلی آمپر ـ در صورت عبور از بدن ما، می تواند با ایجاد اختلال یا از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان شود، در حالیکه فیوزها با جریان ده ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی افتند.
وی یاد آوری کرد: به خاطر داشته باشیم فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می کنند و نمی توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.
خزعلی گفت : از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق گرفتگی نقش موثری دارد وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم است و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می کند.
وی تاکید کرد: برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل تر از محیط های خشک است و مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است ؛ لذا خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک می کند وبه یاد داشته باشیم در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش های عایق خشک استفاده کنیم و مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.

**توصیه ‌های کلی برای جلو گیری از برق گرفتگی
- تعمیرات وسایل الکتریکی را به افراد ماهر و متخصص بسپارید.
- در صورت آتش‌ سوزی وسایل الکتریکی از آب استفاده نکنید و قبل از شروع اطفای حریق، جریان برق را قطع کنید.
- در صورتیکه چند وسیله الکتریکی کنار هم است، سیم ‌های رابط هر یک را جدا از هم قرار دهید تا از قرارگیری سیم‌ ها روی هم جلوگیری شود.
- در حمام از وسایل برقی استفاده نکنید و از نصب کلید و پریز خودداری کنید.
- هر چند وقت یک‌ بار همه سیم‌ های وسایل الکتریکی را کنترل و در صورت وجود نقص، آنها را تعمیر کنید.
-استفاده از وسایل برقی فاقد دو شاخه، بسیار خطرناک و حادثه‌ ساز است.
- از یک پریز برای روشن کردن هم‌ زمان چند وسیله ی برقی استفاده نکنید.
- برای جلوگیری از برق گرفتگی در آشپزخانه، بدنه فلزی تمام وسایل الکتریکی مانند یخچال، فریزر و ماشین ‌لباسشویی را با نظر متخصص مربوطه به زمین حفاظتی متصل کنید.
- هنگام خرید تجهیزات الکتریکی از استاندارد بودن آن ها مطمئن شوید.
- هنگام شستشوی آشپزخانه، وسایل برقی را از برق جدا کنید.
- وسایل الکتریکی را پس از استفاده از برق جدا کنید و دور از دسترس کودکان قرار دهید.
- در صورتیکه می‌ خواهید وسایل الکتریکی مثل چای‌ ساز، پلوپز را تمیز کنید، ابتدا آن را از پریز جدا کنید و سپس از خشک بودن کامل آن ها مطمئن شوید.
- کودکان بسیار کنجکاوند و وسایل برقی برای آن ها بسیار جالب است. این وسایل را از دسترس آن ها دور نگه‌ دارید.
- حتما از درپوش برای پوشاندن پریزهایی استفاده کنید که نزدیک کف زمین قرار دارند.
- از داخل کردن جسم فلزی به داخل وسایل برقی مثل توستر، اجاق برقی و پریز برق خودداری کنید.
- از قرار دادن اشیای سنگین و برنده روی سیم‌ ها خودداری کنید.
- سیم‌ های سیار را بلافاصله پس از استفاده جمع کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha