با بالا گرفتن ماجرای كشت تراریخته‌ها و مهره‌چینی جدید دولت دوازدهم برای تسهیل این كار، اسناد تازه‌ای منتشر شده كه لزوم احتیاط درباره تراریخته‌ها را جدی‌تر از قبل مطرح می‌كند. بررسی‌‌های دانشمندان از خطرات جدید موجود در مواد‌غذایی تراریخته GMO خبر می‌دهد.

ارتباط تراریخته‌ها با بیماری‌های كبدی

سلامت نیوز:با بالا گرفتن ماجرای كشت تراریخته‌ها و مهره‌چینی جدید دولت دوازدهم برای تسهیل این كار، اسناد تازه‌ای منتشر شده كه لزوم احتیاط درباره تراریخته‌ها را جدی‌تر از قبل مطرح می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت : بررسی‌‌های دانشمندان از خطرات جدید موجود در مواد‌غذایی تراریخته GMO خبر می‌دهد. همین چند روز پیش بود كه جلسه‌ای به میزبانی سعید‌جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوع سلامت محصولات تراریخته برگزار شد و با 27 «استاد دانشگاه»، «كارشناس» و «مسئولان سابق و فعلی» حوزه «كشاورزی» و «محیط زیست» در مناظره‌ای پنج ساعته به بیان نقطه نظرات تخصصی خود درباره «محصولات تراریخته» پرداختند. خروجی این جلسه همان اظهارات قبلی موافقان و مخالفان تراریخته‌ها بود. این در حالی است كه ادله‌ها و اسناد موجود كفه ابهامات حوزه تراریخته را سنگین‌تر می‌كند و پای برخی منافع را در حوزه تراریخته‌ها به میان می‌آورد به‌خصوص اینكه در حال حاضر محصولات تراریخته‌ای كه در كشور عرضه می‌شود فاقد هر‌گونه برچسب‌گذاری است و شما برای مواد‌غذایی تراریخته همان پولی را می‌پردازید كه برای محصولات عادی ارگانیك قابل پرداخت است، اما در اغلب كشورهایی كه تراریخته‌ها مجوز عرضه دارند این عرضه با برچسب‌گذاری همراه است. 

 

 
رابطه علمی میان كبد چرب و تراریخته
حالا تحقیقات جدید دانشمندان از كشف خطرات جدید در محصولات «تراریخته» (GMO) خبر می‌دهد.  بر اساس گزارش non-gmoreport، دو مقاله پژوهشی در مجلات علمی منتشر شده است كه تردید‌های جدی در رابطه با ایمنی مواد‌غذایی اصلاح‌ژنتیكی شده بیان كرده است.  دانشمندان در بررسی مواد‌غذایی تراریخته ردپای یك ماده شیمیایی علف‌كش به نام «گلیفواسات» (glyphosate)  را پیدا كرده‌اند.  سم «گلیفواسات» علف‌كشی است كه مصرف آن حتی در دوزهای بسیار كم می‌تواند به بیماری‌های جدی كبدی بینجامد. این در حالی است كه در بررسی‌های دانشمندان میزان «گلیفواسات» موجود در محصولات تراریخته بسیار بیشتر از دوزهای مجاز بوده است.
این تحقیقات به سرپرستی دكتر «مایكل آنتونیو»، رئیس گروه تحقیقات و درمان ژنی در كالج كینگ لندن در انگلستان انجام شده است. به گفته «آنتونیو» در ایالات متحده و در بسیاری از كشورهای دیگر، ادعا می‌شود محصولاتی كه با نام تجاری GMO یا تراریخته ثبت و به فروش می‌رسند، معادل محصولات طبیعی و در نتیجه امن است، اما تجزیه و تحلیلی كه تا به امروز انجام شده خلاف این ادعا را ثابت می‌كند.  این تحقیقات برای اولین‌بار یك رابطه علت و معلولی بین سطح مصرف قابل‌توجه مصرف سم Roundup در محیط‌زیست و یك بیماری جدی كبدی را نشان می‌داد. نكته قابل تأمل اینجاست كه 25 درصد از جمعیت ایالات متحده از بیماری كبدی چرب غیر‌الكلی رنج می‌برند كه عواملی همچون چاقی، دیابت و سطوح بالای چربی خون دلیل آن است، اما عوامل خطرزای دیگری در ابتلا به این بیماری هستند كه هنوز شناسایی نشده‌اند و قرار گرفتن در معرض سم Roundup می‌تواند یكی از این عوامل خطرزا باشد.
امریكا یكی از كشورهایی است كه كشت محصولات تراریخته را در سطوح بالا و بدون برچسب‌گذاری انجام می‌دهد.  آنتونیو در این‌باره توضیح داده است : «ما به موش‌های آزمایشگاهی سطحی معادل «گلیفواسات» موجود در علف‌كش Roundup  كه 75 هزار بار كمتر از آن چیزی است كه در اروپا و 437 هزار بار در امریكا مجاز شناخته می‌شود، دادیم.  نكته اول اینكه مرگ موش‌های آزمایشگاهی به دلیل ابتلا به بیماری‌های كبدی نشان داد كه باید تجدیدنظر فوری در میزان «گلیفواسات» موجود در این علف‌كش انجام شود. دومین نكته اینكه این سم عامل خطر جدید برای بیماری كبد چرب غیر‌الكلی است و باید توسط مراكز پزشكی مورد توجه قرار گیرد. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha