همزمان با دهه نخست عزاداری ماه محرم به واسطه نذرهای مردمی، فروش و استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف افزایش قابل توجهی پیدا می کند. افزایشی که اگر فکری برای پسماند آن نشود، بخشی زیادی از این مواد آلاینده به طبیعت راه پیدا می کنند.

این روزها هوای محیط زیست را داشته باشید/ ظروف یکبار مصرف بلای جان طبیعت هستند

سلامت نیوز: همزمان با دهه نخست عزاداری ماه محرم به واسطه نذرهای مردمی، فروش و استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف افزایش قابل توجهی پیدا می کند. افزایشی که اگر فکری برای پسماند آن نشود، بخشی زیادی از این مواد آلاینده به طبیعت راه پیدا می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، خیابان هایی که با لیوان های پلاستیکی پوشیده شدند، تصویر ناپسند این روزها همراه با برپایی مراسم عزاداری است. پلاستیک در صورتی که به طور مکانیزه جمع آوری و بازیافت نشود، آسیب های فراوانی به طبیعت می رساند. در سال های اخیر توجه به مصرف بالای ظروف یکبار مصرف جلب شده است.

میلاد محمدی، فعال محیط زیست درباره مصرف پلاستیک، می گوید: خوشبختانه چند سالی می شود که لیوان های گیاهی و کاغذی به بازار وارد شده و مانند گذشته شاهد استفاده گسترده از ظروف پلاستیکی نیستیم.

او ادامه می دهد: بارها پزشکان و محققان توصیه کردند که در ظروف پلاستیکی، مواد غذایی داغ استفاده نشود. این نخستین و مهمترین اتفاقی است که باید عزادارن و بانیان هیات و نذری ها به آن توجه داشته باشند که ظروف پلاستیکی برای سلامتی آنها مضر است. در قدم بعدی موضوع پسماند این ظروف است.

این فعال محیط زیست می گوید: اتفاق بعدی هم چند بعد دارد. بعد نخست آن ریخته شدن این مقدار گسترده ظروف پلاستیکی و به طور کلی زباله در خیابان های شهر است که به هیچ عنوان زیبنده این مراسم نیست و بعد بعدی آن راه پیدا کردن این حجم مواد آلاینده به طبیعت است.

محمدی کار فرهنگی را مهمترین اقدام برای جلوگیری از این اتفاق می داند و می گوید:  چند سالی می شود که فعالان محیط زیست تلاش کردند که بانیان هیات ها و نذری ها را نسبت به این حجم تولید زباله آگاه کنند و از سوی دیگر سعی شده که جمع آوری آن از سطح خیابان فرهنگ سازی شود.

او به بانیان هیات ها توصیه های می کند و می گوید: بهتر است در حد امکان از ظروف پلاستیکی اعم از لیوان یا ظرف غذا استفاده نشود و ظروف گیاهی، کاغذی و آلمینیومی را جایگزین آن کنند.  نکته دیگر تعبیه سطل های زباله بزرگ و کیسه های زباله در اطراف ایستگاه های صلواتی و هیات ها است. پس از آن نیز بهتر است جمع آوری زباله های ریخته شده در خیابان پیش از این که توسط شهرداری انجام شود، توسط بانیان هیات های انجام شود تا این موضوع برای شرکت کنندگان در مراسم فرهنگی سازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha