پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 225782

اگر شما هم دچار این ضعف بزرگ هستید با کارهایی که به شما پیشنهاد می‌دهیم این ایراد بزرگ را از خود دور کنید. اعتماد به نفس کاملاً اکتسابی است که از بدو تولد پایه‌های آن در ذهن هر یک از انسان‌ها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

راه‌های تقویت "اعتماد به نفس"

سلامت نیوز: اگر شما هم دچار این ضعف بزرگ هستید با کارهایی که به شما پیشنهاد می‌دهیم این ایراد بزرگ را از خود دور کنید. اعتماد به نفس کاملاً اکتسابی است که از بدو تولد پایه‌های آن در ذهن هر یک از انسان‌ها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرادید، باور داشتن و پذیرفتن خود به هر شکلی که هستید و با هر شرایطی که دارید اولین قدم برای داشتن اعتماد به نفس است. خیلی از افراد با وجود اینکه زیبا هستند یا شرایط اجتماعی خوبی دارند باز هم خودشان را قبول ندارند و به قول معروف مدام از خودشان ایراد می‌گیرند.
 
به گزارش فرادید؛ این افراد به جای داشته‌ها به نداشته هایشان تکیه می‌کنند. مثلاً اگر مویی فر دارند فکر می‌کنند اصلاً جذاب نیستند و موهای صاف زیباتر است. یا اگر مدیر یک شرکت هستند با خجالت با کارمندان حرف می‌زنند انگار که کار اشتباهی کردند مدیر شده‌اند. این افراد اعتماد به نفس ندارند و البته دلیل اصلی آن نوع تربیت و نگرش خانواده است. چون هیچ بچه‌ای با یا بدون اعتماد به نفس متولد نمی‌شود.
 
پس اگر شما هم دچار این ضعف بزرگ هستید با کارهایی که به شما پیشنهاد می‌دهیم این ایراد بزرگ را از خود دور کنید. اعتماد به نفس کاملاً اکتسابی است که از بدو تولد پایه‌های آن در ذهن هر یک از انسان‌ها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود.
 
متأسفانه در بسیاری از خانواده‌های سنتی چون مهم‌ترین مسئله برای والدین حرف‌شنوی و تسلیم  بودن فرزندان است، اغلب با ایجاد محدودیت‌های غیر ضروری و مشکل آفرین، مانع رشد اعتماد به نفس در کودکان می‌شوند که همین امر در بزرگسالی باعث عدم خودباوری و اتکای به نفس در ایشان می‌شود.
 
چه باید کرد
 
به خودتان اعتماد کنید: مهم‌ترین نکته در داشتن اعتماد به نفس این است که یک فرد ابتدا خودش را قبول داشته باشد. اگر شما هنگام صحبت با دیگران از زبان بدن به خوبی استفاده کنید، طرف مقابل شما می‌فهمد که شما به خودتان مطمئن هستید و اعتماد کامل دارید. همیشه هنگام صحبت سرتان را بالا نگه‌دارید، قوز نکنید و صاف بنشینید، کمی شانه‌هایتان را عقب ببرید تا کمرتان صاف باشد و مستقیم به مخاطبتان نگاه کنید. نسبت به طرز ایستادن خود حساس باشید. حالت بازوها، دست‌ها و استفاده بجا از آنها در هنگام حرف زدن، می‌تواند اعتماد به نفس را در ظاهر شما نمایان کند.
 
ظاهر مناسب داشته باشید: وقتی شما پوشش و ظاهر خوبی داشته باشید ناخودآگاه اعتماد به نفس بالاتری هم خواهید داشت. همیشه لباس و وسایلی انتخاب کنید که مناسب شما باشند، مطابق با شغل و سبک زندگی‌تان باشند و باعث شوند احساس خوبی داشته باشید. اگر لباستان باید طوری باشد که موفقیت را نشان بدهد خود به خود احساس موفق بودن در شما تقویت می‌شود.
 
طرز لباس پوشیدنتان تأثیر بسزایی در نگرش مردم نسبت شما دارد. رنگ، برش و نوع لباس و حتی برندهایی که استفاده می‌کنید نیز بیانگر نوع ارتباطی است که می‌خواهید با دیگران برقرار کنید. فراموش نکنید نحوه لباس پوشیدن هر فرد نشانگر دیدگاهی است که نسبت به خودش دارد. مطالعات نشان داده افراد، زمانی که لباس رسمی می‌پوشند در مقایسه با زمانی که لباس‌های معمولی خود را به تن می‌کنند، لحن و طرز حرف زدنشان فرق می‌کند.
 
طرز لباس پوشیدنتان تأثیر بسزایی در نگرش مردم نسبت شما دارد
 
پس برای افزایش اعتماد به نفس، شیک لباس بپوشید. خوش پوش بودن یکی از راه‌های ساده برای افزایش اعتماد به نفس است. لباسی را انتخاب کنید که نشان دهنده شخصیت شماست، حتی اگر مجبور باشید زمان بیشتری را برای انتخاب لباس در مراکز خرید صرف کنید یا صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید.
 
محکم حرف بزنید: لحن قاطع، جذاب و در عین حال مؤدبانه برای صحبت کردن یک انتخاب عالی برای تقویت اعتماد به نفس است. با این روش حرف زدن عزت نفستان بیشتر می‌شود و به خودتان ایمان می‌آورید. سعی کنید همیشه جدی به نظر برسید، زیاد نخندید و زود هیجان‌زده و عصبی نشوید. بگذارید مردم حس رهبری را در شما ببینند به صحبت‌هایتان بیشتر توجه ‌کنند.
 
سخنرانان بزرگ با اطمینان و قاطعیت و با لحنی ثابت و ریتمیک حرف می‌زنند و تپق زدن و مکث کردن در صحبت‌هایشان ندارند. روحیه پرخاشگر داشتن نشان دهنده اعتماد به نفس نیست؛ بلکه زورگویی شما را نشان می‌دهد. وقتی کسی خودش را قبول ندارد به راحتی و بدون اینکه بخواهد، قلدری و دیگران را تهدید می‌کند.
 
 روحیه پرخاشگر داشتن نشان دهنده اعتماد به نفس نیست
 
سعی کنید در اظهارنظرهای خود، بدون اینکه تهاجمی عمل کنید و شخصیت دیگران را زیر سؤال ببرید قاطعانه صحبت کنید. هیچ‌گاه نمی‌توانید بدون اینکه روی خودتان کنترل داشته باشید، اعتماد به نفستان را افزایش دهید. پس با صدا و لحن مناسب حرف بزنید.
 
مثبت فکر کنید: کار سختی نیست فقط کافی است همیشه نیمه پر لیوان را ببینید و به خوبی‌های هر اتفاق فکر کنید، انرژی مثبت منجر به شکل‌گیری نتایج مثبت می‌شود. برای هر کاری از فعل توانستن استفاده کنید و با کوچک‌ترین مانعی کار را رها نکنید. با افراد خوش‌بین و مثبت بیشتر معاشرت کنید. اجازه ندهید بدبین‌ها در زندگی و مغز شما نفوذ کنند.
 

فعال باشید: بی‌تحرکی و انجام ندادن هیچ کاری، ترس و شک را زیاد می‌کند از آن طرف هر چقدر بیشتر فعالیت کنید اعتماد و شجاعت بیش‌تری خواهید داشت. اگر اعتماد به نفس داشتن را تمرین کنید کم‌کم می‌بینید که خیلی زود جزئی از وجودتان می‌شود.
 

سعی کنید کارهایی را انجام دهید که از پس آن برمی‌آیید
 
آماده باشید: اگر همیشه آمادگی کامل برای هر کاری داشته باشید در مقابل اتفاقات سریع و قاطع عمل می‌کنید. آمادگی بیش‌تر باعث می‌شود نسبت به قابلیت‌ها و توانایی‌های خود اعتماد و اطمینان بیش‌تری داشته باشید. قبل از شروع هر کاری انتظارات خود و اهدافتان را از آن کار بررسی کنید. خیلی غیر واقعی تصمیم نگیرید و سعی کنید کارهایی را انجام دهید که از پس آن برمی‌آیید. یعنی هدف‌ها و کارهای بزرگ را به قسمت‌های کوچک و قابل انجام تقسیم کنید.
 
نه بگویید: یکی از سخت‌ترین کارهای برای مردم نه گفتن است، اگر از بچگی در خانواده به بچه اصول درست نه گفتن را یاد ندهید همیشه در زندگی دچار مشکل و کمبود اعتماد به نفس می‌شود.تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد نشان داد که هر چقدر نه گفتن برایتان دشوارتر باشد، احتمال اینکه به اضطراب، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی دچار شوید، بیشتر می‌شود و همه این عوامل باعث کاهش اعتماد به نفس در شما خواهند شد.
 

 هیچ بچه‌ای با یا بدون اعتماد به نفس متولد نمی‌شود
 
یادتان باشد نه گفتن در خیلی مواقع به نفع شماست. این موضوع را افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می‌دانند. این افراد به دلیل داشتن عزت نفس بالا مخالفت خود را به وضوح بیان می‌کنند. آنها می‌دانند برای نه گفتن نباید از جملاتی مانند «فکر نمی‌کنم بتوانم انجام دهم» یا «شک دارم» استفاده کنند.این افراد با اعتماد به نفس «نه» می‌گویند زیرا می‌دانند نه گفتن به یک تعهد جدید، احترام به تعهدات فعلی‌شان است و به آنها فرصت می‌دهد تا با خیال راحت، وظایف قبلی‌شان را انجام دهند.
 
از رئیستان فاصله نگیرید: اگر با کارفرمای خود دچار مشکل هستید یادتان باشد، یک ارتباط پرتنش می‌تواند اعتماد به نفس افراد باهوش را نیز تخریب کند. اگر رئیستان از شما انتقاد می‌کند یا از عملکرد شما راضی نیست حفظ اعتماد به نفس دشوار است اما باز هم تلاش کنید آن را از دست ندهید. سعی کنید تا نقاطی که باعث سوءتفاهم شده و ارتباط شما را با رئیستان خراب کرده پیدا کنید و آنها را رفع کنید. اگر به هیچ‌وجه نتوانستید این ارتباط را درست کنید، بهتر است که به دنبال شغل دیگری باشید.
 

 دانستن قوانین نانوشته برای انجام کارها یکی از روش‌های عالی برای افزایش اعتماد به نفس است
 
حامی خوب داشته باشید: یک شخص باتجربه و باهوشی که راه صحیح را نشانتان دهد و شما را تشویق کند، می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در شما شود. یک حامی خوب مثل آیینه عمل می‌کند و دیدگاهی به شما می‌دهد که باید برای باور به خود آن را در نظر بگیرید. دانستن قوانین نانوشته برای انجام کارها در محل کار، یکی از روش‌های عالی برای افزایش اعتماد به نفس است. یک مشاور خوب می‌تواند بعضی نکات مربوط به فرهنگ درونی شرکت‌ها را با توجه به روحیه‌ای که دارید، به شما آموزش دهد.
 

  تمرینات بدنی باعث آزادسازی اندورفین در بدن می‌شوند
 
ورزش کنید: ورزش کردن علاوه بر اینکه تناسب اندام شما را حفظ می‌کند، اعتماد به نفس را نیز بالا می‌برد. تمرینات بدنی باعث آزادسازی اندورفین در بدن می‌شوند و روحیه‌ شما را مثبت و پر نشاط خواهند کرد؛ بنابراین برای تمرینات ورزشی خود برنامه‌ریزی کنید؛ خواهید دید که اعتماد به نفستان بالا خواهد رفت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha