رئیس انجمن علوم وصنایع غذایی ایران گفت: یخ‌های مصرفی در نذری‌های شربت میتوانند عامل انتقال وبا محسوب شوند بنابراین قبل از مصرف، یخ‌ها باید به دقت شسته شود.

احتمال بروز وبا در یخ‌های باز مصرفی در شربت‌های نذری

سلامت نیوز: رئیس انجمن علوم وصنایع غذایی ایران گفت: یخ‌های مصرفی در نذری‌های شربت میتوانند عامل انتقال وبا محسوب شوند بنابراین قبل از مصرف، یخ‌ها باید به دقت شسته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،وبا در یخ محمدحسین عزیزی  در خصوص نکات لازم در نذر‌های مرسوم در ایام محرم گفت: این روز‌ها نذر چای، شربت و شیرکاکائو در سطح شهر بسیار رواج یافته است؛ بنابراین استفاده از مواد اولیه مناسب و بهداشتی برای تهیه اینگونه نوشیدنی‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که مصرف بیش از حد قند و شکر در نوشیدنی‌های رایج در ماه محرم علاوه بر ایجاد مشکلات قندی برای افراد می‌تواند منجر به سیری زود هنگام در مصرف‌کنندگان شود.


وی افزود: مصرف هرنوع از شربت‌های نذری می‌تواند برای مردم مضر باشد؛ بنابراین در میزان مصرف اینگونه مواد باید حد تعادل در نظر گرفته شده تا از بروز بیماری‌های متعدد جلوگیری شود.


عزیزی خاطرنشان کرد: در روند تهیه شربت‌ها و نوشیدنی‌های نذری در ماه محرم احتمال انتقال بیماری وبا از طریق آب‌های مصرفی به شدت افزایش می‌یابد. همچنین در اثر عدم رعایت بهداشت در تولید و تهیه اینگونه نذری‌ها میزان انتقال بیماری‌های انگلی و میکروب‌های ناقل آن در ماه محرم افزایش می‌ِیابد.


وی عنوان کرد: استفاده از یخ‌های کارخانه‌ای در نذری‌های این روز‌های ماه محرم بسیار رواج می یابد. این در حالی است که تمامی یخ‌های کارخانه‌ای تحت نظارت  تولید و عرضه می‌شود، اما در حین فرایند جابجایی و روند نگهداری آن توسط فروشندگان دچار آلودگی‌های متعدد شده و ناقل انواع بیماری‌ها از جمله عفونت‌ها، میکروب‌ها و انگل‌های متعدد می‌شوند بنابراین مصرف‌کنندگان باید نسبت به تمیزی یخ‌های مورد استفاده در نذری‌ها توجه و دقت لازم را داشته باشند.

رئیس انجمن علوم وصنایع غذایی ایران یادآور شد: قبل از مصرف یخ‌های تهیه شده برای نذری‌ها باید به دقت آن‌ها را شسته و در مکانی مناسب و به‌دور از آلودگی نگهداری شوند همچنین در مواقع استفاده از نوشیدنی‌های گرم باید از لیوان‌های گیاهی استفاده شده تا انتقال مواد شیمیایی و نفتی در لیوان‌های پلاستیکی کاهش یابد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: نذر شیرکاکائو در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی نیز به‌شدت رواج می‌یابد که توصیه می‌شود به منظور کاهش مسمومیت و انتقال میکروب‌ها و انگل‌ها این محصول به شکل گرم به مردم ارائه شود چرا که حرارت در شیرکاکائو احتمال مسمومیت و انتقال بیماری را کاهش می‌دهد همچنین باید در هنگام پخش شیرکاکائو نسبت به دمای محیط و نگهداری آن در مدت زمان زیاد توجه شود چرا که شیر از جمله مواد غذایی است که در کمترین زمان ممکن مسموم شده و می‌تواند مسمومیت‌های شدیدی را در مصرف‌کنندگان ایجاد کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha