هرساله با فرا رسیدن ایام عزاداری حسینی، تلاش گروه‌ها و فعالان محیط زیستی در کشور به منظور آگاهسازی عمومی برای استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و عدم پراکندگی این ظروف در سطح معابر آغاز می‌شود.

افزایش 300 درصدی پسماند ظروف پلاستیکی در ایام محرم

سلامت نیوز:هرساله با فرا رسیدن ایام عزاداری حسینی، تلاش گروه‌ها و فعالان محیط زیستی در کشور به منظور آگاهسازی عمومی برای استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و عدم پراکندگی این ظروف در سطح معابر  آغاز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: با این حال ظهر عاشورا که به پایان می‌رسد به دلیل ناآگاهی و فقدان مسئولیت‌پذیری برخی از مردم، چهره اغلب شهرهای کشور یکپارچه مملو از ظروف پلاستیکی نذورات می‌شود. هزاران قامت نحیف در لباس پاکبانان شریف و زحمتکش شهرداری از خستگی و رنج ناشی از کار باید خمیده شود تا سطح کوچه و خیابان و جوی‌های آب از ظروف پلاستیکی پاک شود. از این‌رو امسال نیز سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و چند شهر دیگر کشور ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را در آماده باش کامل بسر بردند تا به‌صورت شبانه روزی خیابان‌ها و کوچه‌ها را از زباله‌های مردمی پاک کنند. زباله‌هایی که با کمی مسئولیت‌پذیری از سوی مردم عزادار می‌توان هم میزان تولیدش را کاهش داد و هم بعد از صرف غذای نذری آنها را به جای پرتاب کردن در کنار خیابان، داخل سطل‌های زباله انداخت.


در همین حال شهرداری و شورای شهر خلخال امسال دست به ابتکار جالبی زدند و شعاری را که پیشتر در سال‌های قبل از سوی فعالان محیط زیست در فضای مجازی می‌چرخید تا مردم را از ریختن ظروف غذای نذری در خیابان‌ها منع کنند به‌ صورت بنر در سراسر شهر نصب کردند. روی این بنرها یکی از پاکبانان شهرداری به تصویر کشیده بود که در حال جارو زدن خیابان از لیوان‌های یکبار مصرف بود و زیر آن نوشته بود: «ظروف یکبار مصرف را داخل سطل زباله بیاندازید، رفتگر، جزولشکر یزید نیست!» بنرهای شهرداری خلخال در فضای مجازی نیز دست به دست چرخید، در همین حال برخی گروه‌های محیط زیستی نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا نذر خود را با نیت کمک به پاکبانان به نذر محیط زیستی تبدیل کرده و اقدام به جمع‌آوری زباله در اطراف برخی تکایا و هیأت‌های مذهبی کردند.
با این حال سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد در ایام عزاداری حسینی در ماه های محرم و صفر، میزان تولید پسماند ناشی از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در کشور 300 درصد افزایش می‌یابد. این سازمان به شهروندان و عزاداران توصیه کرده «با استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

متأسفانه رهاسازی پسماند ناشی از نذورات در سطح معابر و نهرها موجبات آلودگی شهری را ایجاد کرده و منجر به بروز معضلات زیست محیطی می‌شود، لذا از همشهریانی که نذر خود را در لیوان‌ها یا بسته‌های یکبار مصرف ادا می‌کنند، درخواست می‌شود سطل زباله یا کیسه‌های زباله بزرگ نیز تهیه کرده و در محل قرار دهند تا از پخش این ظروف در خیابان جلوگیری شود.»  سازمان محیط زیست همچنین با گرفتن چندین استفتاء از مراجع تقلید به‌ منظور برحذر داشتن مردم از ریختن زباله از قول آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی اعلام کرد: «شک نیست که از نظر شرع اسلام هر گونه مزاحمت نسبت به عابران در معابر عمومی ممنوع است و ریختن زباله یا مایعات متعفن در معابر مصداق روشن تولید مزاحمت برای مردم است و این کار شرعاً جایز نیست.» آیت‌الله العظمی نوری همدانی نیز اعلام کرده: «ریختن زباله در خیابان‌ها و راهها و مانند آن‌که موجب مزاحمت برای مؤمنان می‌شود و خلاف بهداشت و صحت عمومی است، جایز نیست.» در قم و شهرستان دورود در لرستان و بهبهان در خوزستان نیز فعالان محیط زیستی با نصب پیام‌هایی با این مضمون روی ظروف غذای یکبار مصرف «عزادار حسینی زباله نمی‌ریزد»، «بیایید این محرم متفاوت باشیم» و... عزاداران را به حفظ حرمت محیط زیست و پاکیزگی شهرها فرا خواندند.


فعالان محیط زیست و گروه رفتگران طبیعت نیز در بسیاری از شهرهای گیلان، خوزستان، لرستان، همدان، تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و مرکزی در گروه‌های چند نفره با در دست گرفتن پلاستیک‌های زباله و به‌صورت گروهی به محلات مختلف رفتند و با جمع‌آوری ظروف یکبار مصرف از زمین، مردم را به نریختن زباله روی زمین تشویق کردند. در همین حال بازار نذورات محیط زیستی نیز در این روزها داغ بود، برخی عزاداران حسینی و مردم در سراسر کشور به جای تهیه غذای نذری، مبلغ مورد نظر را صرف خرید تانکرهای آبرسانی و احداث آبشخور در زیستگاه‌های مناطق بیابانی برای حیات وحش تشنه کردند.


نمایش حیوان آزاری به جای قربانی کردن


زباله، قطع درختان و حالا هم نمایش حیوان آزاری به بهانه قربانی کردن در ایام سوگواری حسینی! انتشار یک ویدئو از ذبح خشن و غیرمتعارف یک گاو در یکی از هیأت‌های عزاداری در تهران که در روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، موجب جریحه دار شدن احساسات بسیاری از مردم و فعالان محیط زیست شده است. در این ویدئو، یک گاو چند صد کیلویی از یک پا آویزان شده و در حالی که دست و دهان حیوان با طناب بسته شده و برای رهایی تقلا می‌کند، جمعیت کثیری از مردم عزادار بی‌توجه به رنجی که این حیوان ساعت ها بین آسمان و زمین به صورت معلق می‌بود و همچنان ذبح نشده، در حال فیلم گرفتن از آن هستند. این در حالی است که آیین اسلام و آموزه‌های دینی حتی برای حیوانی که قرار است قربانی و ذبح شود حقوق و قواعدی در نظر گرفته اما متأسفانه بی‌توجه به توصیه‌های اسلام در معدود هیأت‌ها و تکایا، گاو و گوسفند با تحمل شرایطی سخت، ذبح و قربانی می‌شوند.

قطع درختان جنگلی برای پخت نذری ممنوع!


اما قطع درختان جنگلی و بوته کنی از مراتع برای تأمین سوخت مورد نیاز اجاق‌های غذا در ایام عزاداری حسینی با وجود در دسترس بودن سوخت گاز در تمامی مناطق کشور، اخیراً به یکی از مشکلات جدی منابع طبیعی کشور تبدیل شده به طوری که ادارات کل منابع طبیعی برخی مناطق شمالی، غربی و مرکزی ایران با صدور اخطاریه‌ها و چاپ بنرهایی که در معابر شهری نصب شده بود از مردم خواستند از قطع درختان برای پخت غذای نذری خودداری کنند. در همین حال یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نطنز نیز روی یکی از بنرهای نصب شده در حاشیه یکی از مناطق جنگلی کویری نوشت: استفاده از چوب جنگل برای پخت غذای نذری ممنوع! درصورت مشاهده برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha