دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 225902

از آن جایی که دانش‌آموزان بیشترین ساعات مفید روز را در محیط مدرسه می‌گذرانند، بی‌گمان تغذیه مناسب در مدرسه از لحاظ بهبود کیفیت رشد جسمی کودک و نوجوان بسیار تأثیرگذار است.

دانش آموزان در مدرسه چه بخورند و چه نخورند؟

سلامت نیوز:سال تحصیلی جدید که آغاز می‌شود، بار دیگر دغدغه تغذیه کودکان گریبان والدین را می‌گیرد و تا حدی حتی آنان را نگران می‌کند؛ اینکه در مدرسه چه بخورند و چه نخورند، از جمله سؤالاتی است که مادرها با آن مواجهند.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: از آن جایی که دانش‌آموزان بیشترین ساعات مفید روز را در محیط مدرسه می‌گذرانند، بی‌گمان تغذیه مناسب در مدرسه از لحاظ بهبود کیفیت رشد جسمی کودک و نوجوان بسیار تأثیرگذار است. موضوع فقط این نیست که دانش‌آموز چیزی بخورد! اینکه «چه بخورد» اهمیت دارد. برخی از موادغذایی با کالری بالا و قند زیادی که دارند به سلامت جسم کودکان آسیب زده و حتی دندان‌ها را در معرض پوسیدگی‌های زودهنگام قرار می‌دهند. از این‌رو گروه سلامت با جمع‌بندی توصیه‌های متخصصان تغذیه کودکان توصیه‌هایی برای والدین دارد تا در انتخاب نوع تغذیه سالم‌تر با آگاهی عمل کنند.


میزان کالری


- نخستین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، دقت به میزان کالری موادغذایی است که بیشتر خانواده‌ها با بی‌تفاوتی از کنار این امر می‌گذرند، اغلب موادغذایی چرب و پرکالری نه تنها مفید نیستند بلکه باعث خواب‌آلودگی بچه‌ها هم می‌شوند و بتدریج هم مشکلاتی از قبیل آسیب به سیستم گوارشی و چاقی را در پی دارند، اما مغزها از این قضیه مستثنی هستند و با وجود کالری بالا میزان انرژی مورد نیاز را هم تأمین می‌کنند بدون اینکه هیچ آسیبی به سلامت وارد کنند یا باعثچاقی شوند.
- میوه‌ها هم از میان وعده‌هایی با ارزش غذایی بالا هستند که نباید از آنها غافل شد. استفاده از شیر و تمامی فرآورده‌های آن هم در وعده غذایی صبحانه در میان وعده‌هایی که در مدرسه مصرف می‌شوند بسیار مهم هستند؛ چنانچه دانش‌آموز وعده ناهار را در مدرسه میل می‌کند خوب است که همراه غذا، انواع ماست یا ماست‌های طعم دار را هم کنار ظرف غذا قرار دهید، در میان وعده، استفاده از انواع شیرها حتی شیرهای غنی شده هم انتخاب خوبی هستند


موادغذایی ممنوعه!


- برخی موادغذایی آن قدر برای سلامتی مضر هستند که نفعشان در برابر ضرر کاملاً نامحسوس است و باید از مصرف آنها پرهیز کرد. موادغذایی دارای مواد نگهدارنده از این دسته‌اند. ساندویچ‌هایی که سس زیاد دارند یا ساندویچ سوسیس و کالباس نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای میان وعده دانش‌آموز باشند، شیرینی و شکلات هم که دارای قند فراوان هستند بسرعت مصرف می‌شوند و فرد در مدت زمان کوتاهی دوباره احساس گرسنگی می‌کند، علاوه بر این‌ها در تمام طول روز مقداری از این مواد در دهان باقی می‌مانند و باعث بروز پوسیدگی‌های دندانی می‌شوند.
- از دیگر موادغذایی ممنوعه چیپس و پفک هستند. این دو ماده به علت داشتن نمک فراوان، میزان رنگ‌های خوراکی مضر و چربی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند، کیک‌ها و بیسکویت‌های تولید شده توسط کارخانه‌ها هم اغلب حاوی مواد نگهدارنده و رنگ خوراکی هستند، تمامی موادغذایی نامبرده شده بعد از مصرف خاصیت چسبندگی به دندان‌ها دارند و با سرعت بسیار زیادی سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.


-بعضی میان وعده‌ها نه تنها برای بدن و دندان‌ها مضر نیستند بلکه می‌توانند پرفایده هم باشند. میوه‌های دارای فیبر بالا از این دسته‌اند. از این روی، سیب و هویج را خوب بشویید و سعی کنید بیشتر روزها در کیف دانش‌آموز قرار دهید چون این دو میوه هم برای سلامتی بدن مفید هستند و هم موادغذایی باقی مانده روی دندان‌ها را تمیز می‌کنند؛ پس میان وعده غذایی مناسب یک روز دانش‌آموز بهتر است شامل میوه و سبزیجات تازه، دانه‌های بدون نمک مثل گردو و پسته و کشمش، بادام یا میوه‌های خشک، لقمه نان و پنیر همراه با سبزی یا گوجه فرنگی، شیر، شیرکاکائو و انواع شیرهای طعم‌دار باشد.


ورای تغذیه


در انتها، گذشته از بحث تغذیه، نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که با سلامت جامعه و آحاد آن ارتباطی مستقیم دارد و همه خانواده‌ها باید نسبت به آن حساس باشند. اگر  طی سال تحصیلی، هر دانش‌آموز برای میان وعده غذایی خود یک کیسه نایلونی به مدرسه ببرد و آن را دور بریزد در پایان سال تحصیلی 540 عدد کیسه نایلونی تبدیل به زباله می‌شود که اگر این تعداد را در تعداد دانش‌آموزان کل کشور ضرب کنیم به عدد بسیار بزرگی می‌رسیم. برای جلوگیری از تولید چنین حجم بالایی از زباله بهتر است از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم تا کمک بزرگی به کاهش زباله‌های برگشت‌ناپذیر کرده باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha