رچه به‌تازگی محمدعلی نجفی سکانداری شهرداری تهران را برعهده گرفته، ولی همچنان کارنامه شهرداری تهران در زمان قالیباف توسط صاحبنظران به چالش کشیده می‌‌‌شود.

ساختمان‌سازی در پارک‌ها برای جبران بدهی

سلامت نیوز:بررسی بیش از یک دهه مدیریت محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، اتهامات زیادی را به سمت او روانه ساخته است؛ شهرداری که سوابق کاری‌اش از نگاه تیزبین و موشکافانه نقادان در امان نبوده و مورد بررسی همه‌جانبه قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: گرچه به‌تازگی محمدعلی نجفی سکانداری شهرداری تهران را برعهده گرفته، ولی همچنان کارنامه شهرداری تهران در زمان قالیباف توسط صاحبنظران به چالش کشیده می‌‌‌شود. عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس، درباره عملکرد آقای قالیباف می‌گوید: «در زمان آقای قالیباف برخی پارک‌ها در تهران تغییر کاربری پیدا کردند و شهرداری بابت بدهی به پیمانکار یا هر چیز دیگری در پارک‌ها ساختمان‌سازی انجام داده است. از این رو می‌توان گفت در تهران فضای شهری فروخته شده و ما به‌وفور با تراکم‌سازی مواجه هستیم، به‌گونه‌ای که شهرداری صرفا به‌دنبال کسب درآمد بوده و مصالح مردم را در نظر نگرفته است.»

مجلس طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران را رد کرد. اکنون هم این طرح متوقف شده است. آیا مجددا طرح تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تقدیم مجلس می‌شود و اگر این اتفاق در حال اجراست، آیا محورش همان است یا محورهای جدیدی به آن اضافه خواهد شد؟

در ابتدا می‌خواهم به شکل‌گیری این طرح و طی مراحل آن اشاره کنم. زمانی که سازمان بازرسی کل کشور واگذاری املاک نجومی شهرداری به برخی افراد را که بعضا عضو شورای شهر سابق و پرسنل شهرداری، مدیران شهرداری و... بودند، افشا کرد، طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری به میان آمد. در این گزارش مطرح شده بود ساختمان‌هایی که ارزش آنها حدود یک‌میلیارد است، با یک‌سوم یا یک‌چهارم قیمت، آن هم به‌صورت قسطی، به این افراد واگذار شده است. بنابراین بر مبنای آن گزارش، عده‌ای از نمایندگان مجلس، از جمله بنده، طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری را پیشنهاد دادیم تا وضعیت روشن شود، چراکه این گزارش در فضای مجازی دست‌به‌دست شده بود و باید وضعیت برای افکارعمومی و مسئولان دیگر روشن می‌شد که اگر این مساله صحت نداشت، بی‌‌‌دلیل به سابقه عملکرد آقای قالیباف ضربه وارد نشود، چرا که ایشان چندین‌سال شهردار تهران بودند و بالاخره برای مدیریت‌شهری پایتخت زحمت کشیدند.

از سوی دیگر، اگر واگذاری املاک نجومی صحت داشت، باید حتما به آن رسیدگی می‌شد. از این رو طرح تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری را به مجلس تقدیم کردیم و این طرح در کمیسیون عمران که کمیسیون اصلی در این رابطه بود، به هر دلیلی رأی نیاورد. بعد از آن هم به صحن علنی مجلس رفت و بار دیگر هم رأی نیاورد. اکنون نیز اتفاق تازه‌ای برای این طرح نیفتاده، چرا که به‌تازگی شهردار جدید منصوب شده و شورای شهر پنجم نیز تازه شروع به کار کرده است. این در حالی است که در نهایت باید گزارشی برای شفاف‌سازی وضعیت چنین گزارشی منتشر شود، چرا که شهرداری و شورای شهر تهران بسیار مورد توجه نمایندگان تهران است. بنابراین من فکر می‌کنم باید ظرف یکی دو ماه آینده گزارشی از وضعیت فعلی شهرداری و اینکه با چه وضعیتی به شهردار و شورای شهر جدید واگذار شده، بیرون بیاید. این گزارش می‌‌تواند رهنمودی برای نمایندگان مجلس باشد تا مجددا طرح تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری را حتی با محورهای دیگر مطرح کنند. بنابراین اکنون نمی‌توانم اظهارنظر کنم که آیا مجددا طرح تحقیق‌و‌تفحص از شهرداری تقدیم مجلس می‌شود یا نه، و اگر می‌شود، آیا محورش همان است یا محورهای جدیدی به آن اضافه خواهد شد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی پیش روست.

تاکنون در مورد بدهی‌های شهرداری اظهارنظرات متفاوتی بیان شده است؛ سوال اینجاست که چرا همچنان میزان بدهی واقعی شهرداری تهران مشخص نیست؟

من به‌عنوان نماینده تهران و شما به‌عنوان خبرنگار دنبال شفاف‌سازی هستیم و قرار نیست بی‌‌‌دلیل مدیران قبلی متهم شوند یا اینکه موردی لاپوشانی شود. بنابراین باید هرچه زودتر میزان دقیق بدهی‌های شهرداری مشخص شود. در مورد بدهی‌های شهرداری هم بسیار از اعداد نجومی مختلفی سخن گفته شده که شاید حتی از بودجه دو سال شهرداری نیز بیشتر باشد. با وجود این، شهرداری به جاهای مختلفی از جمله تعاونی‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بدهی دارد و تاکنون در این‌باره بسیار صحبت شده است. من اجازه می‌خواهم گزارش جامعی از میزان بدهی‌های شهرداری منتشر شود تا بتوان بر اساس آن به‌صورت مستند و درست اظهار نظر کرد، ولی آن چیزی که مسلم است، این است که شهرداری در مرداد و شهریور با کمک بانک شهر توانسته حقوق پرسنلش را تامین کند. این درحالی است که بالای 60‌هزار نفر در شهرداری کار می‌کنند. بنابراین اگر صبر کنید گزارش جامع بدهی‌های شهرداری بیرون بیاید، بهتر می‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم.

بارها گفته شده برخی پروژه‌های شهری بدون مطالعه انجام شده‌اند. ارزیابی شما در این زمینه چگونه است؟

بنده تخصصی در مورد مسائل فنی ندارم. از این رو نمی‌توانم قاطعانه بیان کنم که مطالعه پروژه‌ها دقیق بوده یا نبوده، ولی شایعاتی در این زمینه وجود دارد.

در مورد جذب مداحان با حقوق‌های‌میلیونی و استخدام با مدرک زیردیپلم در مترو چطور؟

بنده هم شنیده‌ام که برخی مسئولیت‌ها به افراد غیرمتخصص و خارج از شهرداری سپرده شده است، ولی اطلاعات شفافی ندارم که بدانم چقدر این مساله صحت دارد، اما حرف‌های زیادی در این‌باره گفته شده است. البته کاملا روشن است که استخدام افراد غیرمتخصص ضربه‌زننده است و سازمان را به رشد و تعالی نمی‌رساند.

ماه گذشته بازداشت قائم‌مقام آقای قالیباف به اتهام فساد مالی تایید شد و این اتفاق اتهام دیگری به مجموعه آقای قالیباف است...

فساد در خیلی جاها وجود دارد. اعتقاد من بر این است که اقتصاد دولتی مقدمه‌ای است برای اینکه فساد شکل بگیرد. در مورد فسادهای مالی شهرداری، واگذاری پروژه‌های انجام‌شده و بازداشت قائم‌مقام آقای قالیباف نیز بحث‌های زیادی مطرح شده است. بنده اطلاعات دقیقی در مورد فساد مالی شهرداری ندارم؛ این مساله بسیار ظریف است و نمی‌توان به‌سادگی در مورد آن اظهارنظر کرد.

در کل دیدگاه شما نسبت به عملکرد آقای قالیباف چگونه است؟

بنده عملکرد آقای قالیباف را به‌رغم احترامی که به ایشان دارم، مثبت ازریابی نمی‌کنم و نمره قبولی به ایشان نمی‌دهم.

دلایل شما چیست؟

در بحث شهرسازی مشکلاتی وجود دارد. نمی‌خواهم بگویم این مشکلات در گذشته نبوده، ولی در زمان آقای قالیباف ادامه پیدا کرده است. برخی پارک‌ها در تهران تغییر کاربری پیدا کردند و شهرداری بابت بدهی به پیمانکار یا هر چیز دیگری در پارک‌ها ساختمان‌سازی انجام داده است. می‌توان گفت در تهران فضای شهری فروخته شده و ما به‌وفور با تراکم‌سازی مواجه هستیم. نزدیک منزل ما سر یک کوچه برجی با چندین‌طبقه ساخته شده است. من اصولا با مراکز تجاری که مثل قارچ در تهران رشد کرده‌اند، مخالفم. در خیابان سعدآباد مراکز بزرگ تجاری ساخته شده‌اند. دلیل آن این است که شهرداری در زمان آقای قالیباف پول گرفته و صرفا دنبال کسب درآمد بوده و مصالح مردم را در نظر نگرفته است. همچنین در مناطق یک، دو و سه علاوه بر برج‌هایی مسکونی که در مکان‌های نامناسب ساخته شده، مراکز عظیم تجاری نیز ساخته شده‌اند. برای مثال در خیابان مقدس اردبیلی مرکز تجاری پالادیوم ساخته شده که ترافیک شهر را به هم زده است. این در حالی است که روبه‌روی آن نیز مرکز دیگری در حال افتتاح است. بنابراین می‌توان گفت آقای قالیباف به مسائل شهری و شهرسازی توجه لازم را نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha