حق کودکان زیر 12 سال زندگی در خیابان نیست. آنها باید در شرایط خوبی زندگی کنند. این در حالی است که حدود 2 سال، 3 مرکز دولتی، 18" ان جی او "و سازمان های مردم نهاد در حال همکاری با ما در حمایت و آموزش کودکان کار هستند .

62 درصد کودکان متکدی اتباع خارجی هستند / در طرح ساماندهی متکدیان دستگیری نداریم

سلامت نیوز:معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در رابطه با اجرای طرح موسوم به ساماندهی کودکان کار گفت: 62 درصد از این کودکان متکدی از اتباع خارجی هستند.

به گرارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: احمد خاکی  در رابطه با چگونگی جمع آوری کودکان متکدی گفت: اکثر این کودکان که زیر 12 سال سن دارند با لباس های کثیف برای تکدی گری تحت سوء استفاده افراد دیگر قرار می گیرند یعنی به نوعی این کودکان ابزاری برای جمع آوری پول و متکدی گری هستندکه به طور جد باید با این عمل برخورد شود و طبق آئین نامه ای که در سال 1384 به تصویب هئیت وزیران رسیده و توسط 11 دستگاه در حال انجام است این کودکان را جذب خواهیم کرد.

احمد خاکی خاطر نشان کرد: 7 هزار و 651 کودک در بهزیستی مورد حمایت قرار دارند که 1 هزار و 498 نفر تعهد پوشش شیرخوارگاه ها، 1 هزار نفر را به عنوان فرزند خواندگی به خانواده ها تحویل داده ایم، 2 هزار و 21 نفر تحت حمایت بهزیستی وتوسط رای دادگاه به قیم تحویل داده شده است، 229 معلول ذهنی در مراکز شبانه روزی و 1 هزار و 929 کودک در مراکز حمایت و آموزشی، 258 نفر در مراکز دولتی و 389 نفر در مراکز غیر دولتی، 327 بازمانده از تحصیل و هزار بچه تحت حمایت شبانه روزی خانه های کودک هستند که البته اگر این حمایت ها وجود نداشت هم اکنون این کودکان در شرایط بدی به سر می بردند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران افزود: حق کودکان زیر 12 سال زندگی در خیابان نیست. آنها باید در شرایط خوبی زندگی کنند. این در حالی است که حدود 2 سال، 3 مرکز دولتی، 18" ان جی او "و سازمان های مردم نهاد در حال همکاری با ما در حمایت و آموزش کودکان کار هستند .

وی در ادامه گفت: از تمام ان جی او ها دعوت می کنیم که در این طرح همکاری کنند. زیرا در اجرای چنین طرح‌هایی باید از احساسات دوری کرده و به صورت تخصصی و در چارچوب قانون مسائل را پیش ببریم. این ها خدماتی است که به صورت شبانه روزی در استان تهران با کمک 71 مرکز غیر دولتی متشکل از هئیت امنا و هئیت مدیره در حال انجام است که تمام موازین و استاندارهای لازم در این خصوص انجام می شود.

خاکی در پاسخ به اینکه برخی از کارشناسان اجرای چنین طرح‌هایی را غیرکارشناسی می‌دانند،‌ گفت: در طرحی که بهزیستی دارد چیزی به نام جمع آوری و دستگیری وجود ندارد. متاسفانه چند روزی است که دوستان بی محابا به جای این که کمک کنند دست به شایعه پراکنی زده و برخی ها تهمت‌ها، توهین‌ها و بی‌احترامی‌های زیادی را به نیروهای ما وارد می‌کنند و نمی‌دانند که این افراد چه رنج‌ها و زحمت‌هایی را برای اجرای چنین طرح‌هایی متحمل می‌شوند. همگی باید در این اقدام مشترک دست به کار شوند تا بتوانیم در این طرح موفق شویم البته می دانیم که نواقصی هم خواهد داشت.

وی افزود: برخی هم مدعی‌اند که اجرای چنین طرح‌هایی آسیب‌هایی را به همراه داشته و به نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود. این در حالی است که سوال من از آنها این است که آیا حضور کودکان در خیابان منجر به توهین، تحقیر و کودک‌آزاری آنها نمی شود؟ و یا اگر حضور آنان در خیابان مشکلی ندارد پس چرا سازمان‌های مردم‌نهاد نسبت به حضور آنها حساس بوده و در جهت بازگشت آنها به خانواده تلاش می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در ادامه تاکید کرد: طرح مذکور همچنان ادامه خواهد یافت تا کودکان متکدی در سطح شهر تهران کاملا شناسایی شده و برای هر یک از آنها به طور مشخص پرونده دیجیتالی تشکیل شود. این در حالی است که در جریان اجرای این طرح تکلیف آن دسته از کودکان متکدی که چندین بار طی طرح‌های گذشته جمع‌آوری و جذب شده‌اند نیز مشخص خواهد شد.

خاکی در ادامه با بیان اینکه بر اساس طرح ساماندهی کودکان متکدی که در سه ماهه اول سال جاری صورت گرفت تنها ۳۶ درصد کودکان کار و خیابان حاضر در تهران، ایرانی بودند، گفت: در این میان ۹۰ درصد آنان نیز تهرانی نبوده و از سایر استان‌های همانند خراسان جنوبی و رضوی نیز وجود داشت که البته استان‌های کرمانشاه،‌ لرستان و بوشهر دارای بیشترین تعداد بودند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 62 درصد از این کودکان متکدی از اتباع هستند خاطر نشان کرد: در میان اتباع اکثرا افغان و درصد کمی از این کودکان پاکستانی هستند که البته آمارهای طرح کنونی حاکی از افزایش این آمار است به طوریکه بیش از ۷۰ درصد این کودکان اتباع خارجی هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اتباع خارجی به علت خلاءهای قانونی موجود در کشور از وضعیت موجود سو استفاده کرده و تعداد کودکان متکدی پایتخت را به شکل چشمگیری افزایش داده‌اند، گفت: این کودکان مدعی‌اند که با پرداخت مبلغی به وسیله ماشین به تهران آورده می‌شوند این در حالی است که اغلب آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشته و کودکان هفت تا هشت ساله و کمتر نیز در میان آنها دیده می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت:، در خصوص کودکان بدسرپرست و بی سرپرست طرحی ارائه داده ایم که نباید فرزندان را از والدین آنها جدا کنیم. ما باید فرزندانی را از والدین جدا کنیم که در معرض خطر بوده و خانواده قصد فروش این فرزند را دارند که این عمل غیر قانونی است. بهزیستی با کمک دستگاهها و همکاری بیمارستان ها این نوع بچه ها را شناسایی و تا صلاحیت و توانمندی خانواده معلوم نشود به شیرخوارگاه ها تحویل داده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha