دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 225935

آن‌چه در چاق شدن کودکان و نوجوانان اهمیت دارد، خود مسئله چاقی نیست بلکه شدت چاقی است که مهم تلقی می‌شود و بر اساس نمودارهای رشد و قد و وزن مشخص می‌شود، به این صورت که هرچه میزان چاقی از شاخص استاندارد نمودار رشد، بالاتر باشد خطر بیشتری دارد و با خودش مشکلاتی به همراه می‌آورد.

چاقی  کودکان را تا هفت سالگی درمان کنید!

سلامت نیوز:تا دو دهه قبل، اضافه وزن و چاقی‌های غیر مرضی منحصر و محدود به بزرگ سالان بود ولی متاسفانه سال هاست روند رو به افزایش اضافه وزن و چاقی در کودکان خردسال و نوجوانان زنگ خطری جدی را به صدا در آورده است.

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: این مسئله درزمان حال همزمان با بروزو شیوع بیماری‌های مختلف با عوارض متعدد بر سیستم‌های قلبی، عروقی، تنفسی، اندام های حسی وحرکتی، اسکلتی وعضلانی، عصبی وروانی به صورت بلوغ زودرس، زمینه‌ساز بیماری‌های مزمن غیرواگیردارخوش خیم وبدخیم در سنین بعدی، بزرگ سالی و سالمندی  می‌شود. 

 

برای داشتن وضعیت مناسب هورمونی یکی از عوامل مهم، وزن مناسب است زیرا وزن اضافه بلوغ زودرس را به دنبال خواهد داشت و رشد قدی را محدود خواهد کرد. برای رسیدن به قد مطلوب، باید وزن کودکان را در محدوده طبیعی حفظ کرد. ازطرفی ترشح هورمون رشد که تأثیر مهمی در رشد مطلوب و ایده‌آل دارد، کاملاً تحت تأثیر تغذیه و تحرک فرد است.
 چاقی کودکی وصل به چاقی بزرگ سالی نشود 

دکتر محمد صفریان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این که چاقی خطرناک یا پر خطر وجود ندارد؛ می‌گوید: آن‌چه در چاق شدن کودکان و نوجوانان اهمیت دارد، خود مسئله چاقی نیست بلکه شدت چاقی است که مهم تلقی می‌شود و بر اساس نمودارهای رشد و قد و وزن مشخص می‌شود، به این صورت که هرچه میزان چاقی از شاخص استاندارد نمودار رشد، بالاتر باشد  خطر بیشتری دارد و با خودش مشکلاتی به همراه می‌آورد.
او با اشاره به تفاوت تعریف چاقی در کودکان و نوجوانان با بزرگ سالان ، ادامه می‌دهد: تفاوت چاقی کودکان و بزرگ سالان در این است که برای بزرگ سالان عدد ثابتی وجود دارد که می‌توان بر اساس آن روی چاق بودن یا نبودن فرد نظر داد  اما در کودکان تنها نمودارهای رشد تعیین کننده و درهرکودکی هم میزان چاقی متفاوت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مشکلات چاقی در کودکان، می‌افزاید: چاقی چه در کودکان و چه در بزرگ سالان می‌تواند به بیماری‌های خطرناکی مثل دیابت و اختلالات قلبی عروقی منجرشود اما مسئله‌ای که در کودکان و نوجوانان اهمیت دارد این است که چاقی آن‌ها در کودکی به چاقی در سن بزرگ سالی  متصل نشود.
 چاقی باید زیر 7 سال درمان شود 

چاقی در کودکان باید قبل از هفت سالگی با استفاده از روش‌های درست و رژیم‌های مناسب توسط پزشک برطرف شود چرا که اگرکودک از هفت سالگی عبور کند، در اغلب موارد چاقی در او باقی می‌ماند و به چاقی در بزرگ سالی منجرمی‌شود. دکتر صفریان با بیان این که چاقی در بعضی موارد عوارض ویژه‌تری هم دارد، می‌گوید: بلوغ زودرس، رشد قدی نامناسب و ضعف استخوانی از عوارض خاص چاقی در کودکان و نوجوانان است.علاوه بر فست فود ها که خود عامل اصلی چاقی در کودکان و نوجوانان است، الگوهای تغذیه‌ای نادرست، ترکیب‌بندی اشتباه مواد غذایی، رفتارهایی که منجر به چاقی کودک و نوجوان می‌شود و در نهایت استرس و ایجاد شرایط استرس‌زا توسط خانواده‌ها از عوامل اصلی چاقی کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.
 پیشنهادهایی برای فرار از چاقی! 

اگر می خواهید فرزندان‌تان دچار چاقی نشوند، باید خودتان هم علاوه بر ورزش کردن، الگوی تغذیه‌ای مناسبی داشته باشید، همچنین زمان تماشای تلویزیون و کار با رایانه را محدود کنید. تحقیقات نشان داده‌ است کودکانی که زمان زیادی را جلوی تلویزیون یا رایانه می‌نشینند، کم تحرک اند و بدون آن که متوجه باشند شروع به خوردن می‌کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha