دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 225985

تا به حال چند بار برای‌تان پیش آمده که به حمام بروید و فردای آن روز دوباره با موهای چرب مواجه شوید؟ خوب است بدانید که افراد زیادی با این مشکل مواجه هستند و این تنها شما نیستید که با چنین مساله‌ای درگیر هستید.

چگونه از پوست و موی چرب مراقبت کنید؟

سلامت نیوز: تا به حال چند بار برای‌تان پیش آمده که به حمام بروید و فردای آن روز دوباره با موهای چرب مواجه شوید؟ خوب است بدانید که افراد زیادی با این مشکل مواجه هستند و این تنها شما نیستید که با چنین مساله‌ای درگیر هستید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری، تازه برخی افراد، علاوه بر این‌که موهای‌شان دائما چرب می‌شود، پوست‌شان نیز چرب است و دردسرهایشان دو چندان خواهد شد. دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نکاتی را درباره پوست و موی چرب به شما می‌گوید.

چربی به توان چربی

پوست به‌طور کلی، به چهار نوع چرب، خشک، معمولی و مختلط دسته‌بندی می‌شود که این نوع تقسیم‌بندی بیشتر برای صورت در نظر گرفته می‌شود و در نواحی دیگر بدن، تقسیم‌بندی تا حدودی گسترده‌تر است. غدد چربی در پوست همه افراد وجود دارد ولی تعداد و فعالیت این غدد در افراد مختلف، تفاوت‌هایی دارد. تعداد غدد چربی در افرادی که دارای پوست چرب هستند، بیشتر است. علاوه براین، غدد در افراد با پوست چرب، فعالیت بیش از اندازه دارند.

آفتاب زده نشوید

افرادی که پوست چرب دارند، ممکن است به‌دلیل چربی پوست خود، از زدن ضدآفتاب اجتناب کنند تا به نوعی مانع از افزایش چربی پوست‌شان شوند که انجام چنین کاری درست نیست و باید حتما از ضدآفتاب استفاده کرد. انتخاب یک کرم ضدآفتاب مخصوص پوست‌های چرب، می‌تواند مانع از افزایش چربی پوست و حتی ایجاد جوش روی پوست شود.

از پزشک کمک بگیر

عوامل زیادی برای تعیین نوع پوست وجود دارد و برای تشخیص نوع پوست، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد. فردی که می‌خواهد برای تشخیص نوع پوست به متخصص مراجعه کند، نباید پوست خود را شسته باشد یا این‌که از یک ماده موضعی (کرم، کرم پودر و...) استفاده کرده باشد.

چنانچه فردی یک روز از ماده موضعی استفاده نکند و بعد از آن حس چربی روی پوست خود داشته باشد، به چنین پوستی می‌توان عنوان چرب را اطلاق کرد، البته چنین ارزیابی‌ای دقیق نیست. برای تشخیص چرب بودن مو نیز از چنین روشی استفاده می‌شود یعنی اگر مو بین 24 تا 48 ساعت بعد از شست و شو حالت چرب پیدا کند، به چنین مویی چرب گفته می‌شود.

درست بشویید

برای شست‌وشوی پوست از هر نوعی که باشد، باید از شوینده مناسب استفاده کرد. افرادی که پوست چرب دارند باید حتما از شوینده‌های مخصوص پوست چرب استفاده کنند این دسته از شوینده‌ها چربی پوست را کمتر می‌کنند و PH اسیدی‌تری دارند.

موهای سرکه‌ای

اغلب خانم‌هایی که موهای آنها چرب است، تصور می‌کنند که با بهره‌گیری از روش‌های خانگی می‌توانند از شر چربی مو راحت شوند، یکی از این کارها استفاده از سرکه است. حتی برخی از افراد تصور می‌کنند که با دکلره کردن مو می‌توانند چربی را از بین ببرند در حالی‌که این روش‌ها در دراز مدت، تاثیر چندانی ندارد چون غدد چربی به همان حالت قبلی باقی خواهد ماند. بهره‌گیری از شیوه‌های اینچنینی در طولانی مدت، به موها آسیب وارد می‌کند.

هر چه چرب‌تر، چین و چروک کمتر

پوست چرب تنها عیب ندارد و مزایایی هم برای آن می‌توان در نظر گرفت. برای‌ مثال، آن دسته از افرادی که پوست چرب دارند با افزایش سن، دچار چین و چروک کمتری روی پوست خواهند شد.

علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان در پوست‌های چرب کمتر است، ضمن این‌که این نوع پوست، بعد از انجام لیزر، زودتر ترمیم خواهد شد و جای زخم نیز به‌طور معمول در چنین پوستی باقی نخواهد ماند.

راهی برای رهایی از چربی

افرادی که پوست چرب دارند، برای کنترل چربی پوست خود می‌توانند از صابون‌های مخصوصی که برای این منظور ساخته شده، استفاده کنند. به‌طور کلی شست‌وشوی پوست‌های چرب، در کاهش چربی می‌تواند موثر باشد. اگر میزان چربی بیش از حد باشد و فرد نتواند آن را تحمل کند، پزشک متخصص پوست و مو برای کنترل چربی داروهایی را تجویز می‌کند. داروهایی برای کاهش چربی موها نیز وجود دارند که در صورت لزوم از سوی پزشک تجویز خواهند شد.

مراقبت لازم نیست

پوست‌های چرب به‌دلیل ماهیت‌شان، به مراقبت چندانی نیاز ندارند. آن دسته از افرادی که پوست چرب دارند، به‌طور معمول به استفاده از کرم مرطوب‌کننده نیازی ندارند، البته این مساله به میزان چربی پوست این دسته از افراد نیز بستگی دارد که تشخیص آن به عهده متخصص پوست و مو است. حتی در شرایطی هم که نیاز به استفاده از مرطوب‌کننده باشد، میزان مصرف برای این دسته از افراد، کمتر است.

لایه‌بردار یادت نره

افراد با هر نوع پوست، می‌توانند از لایه‌بردارها استفاده کنند. لایه‌بردارها بیشتر جنبه درمانی دارند و به طور کلی آسیبی به پوست وارد نمی‌کنند. نحوه استفاده از لایه‌بردار مهم است و این لایه‌بردارها در صورتی می‌توانند مفید باشند که افراد به درستی از آنها استفاده کنند.

چربی‌ها را بشوییم

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که لیف زدن به صورت محکم در حمام، می‌تواند چربی پوست را در طولانی مدت کاهش بدهد ولی این باور نادرست است چون انجام چنین کاری تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند موثر باشد و در بسیاری از افراد بعد از گذشت حدود 2 ساعت، پوست به حالت قبلی، باز خواهد گشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha