هر کسی در کشور برای کسب درآمد کاری انجام می‌دهد، یکی کارگری می‌کند یکی پشت میز می‌نشیند و یکی در خیابان‌ها پول زور از مردم می‌گیرد و در عین حال خود را مأمور شهرداری معرفی می‌کند تا مردم نتوانند به او حرفی بزنند. اطلاع‌رسانی غلط و نا‌درست دستگاه‌های مدیریت شهری و همچنین برخی رسانه‌ها باعث شده تا هنوز هم مردم اطلاع درستی از وضعیت ادامه کار پارکبانان نداشته باشند.

پای پارکبانان روی خط قانون

سلامت نیوز:فعالیت پارکبانان بیشتر از یکسال است که از سوی مراجع قانونی، غیرمجاز اعلام شده تا زمینه برای کار با دستگاه‌های پارکومتر فراهم شود اما انگار پیمانکاران و نیروهایی که برای آنها کار می‌کردند قصد ندارند دست از کار بکشند و هنوز هم در شهر شاهد حضور پارکبان و دریافت پول از مردم هستیم.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: هر کسی در کشور برای کسب درآمد کاری انجام می‌دهد، یکی کارگری می‌کند یکی پشت میز می‌نشیند و یکی در خیابان‌ها پول زور از مردم می‌گیرد و در عین حال خود را مأمور شهرداری معرفی می‌کند تا مردم نتوانند به او حرفی بزنند. اطلاع‌رسانی غلط و نا‌درست دستگاه‌های مدیریت شهری و همچنین برخی رسانه‌ها باعث شده تا هنوز هم مردم اطلاع درستی از وضعیت ادامه کار پارکبانان نداشته باشند.
طرح پارکبان زمانی روی کار آمد که پیدا کردن جای پارک به ویژه در خیابان‌های تهران به معضلی اساسی و مهم برای شهروندان تبدیل شد. زمانی که در خیابان‌ها و کوچه‌ها جایی برای پارک خودرو نبود خط‌کشی‌های محل پارک روی زمین نقش بست و عده‌ای شدند نگهبان حریم پارک خودرو تا هم شغلی ایجاد شود و هم درآمد مفت.
با گذشت مدتی از اجرای طرح، مشکلات زیادی سراغ طرح آمد که یکی از آنها اخاذی بیشتر از نرخ تعیین شده، رزرواسیون جای پارک، دعواهای خیابانی و ... و از همه مهم‌تر بی‌مصرف شدن دستگاه‌های پارکومتری بود که میلیون‌ها تومان هزینه برای سخت‌افزار و نرم‌افزار و جانمایی آن‌ها هزینه روی دست شهرداری گذاشته بود.


با این وجود، طرح توسعه یافت و پس از مدتی حتی لباس آبی‌های نگهبان پارک بر سر پول با هم درگیر شدند و برای درآمد بیشتر چهره دیگری به این طرح بخشیدند. کار که به اینجا کشید شورای شهر وارد کار شد و با لغو این طرح خواستار برچیده شدن این طرح شد.


روح پارکبانان در خیابان


یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام و نهایتاً این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به‌نام «پارکبان» لقب گرفتند در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تأمین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند.

مردم با همه کم‌وکاستی‌ها، بحث‌ها و جدل‌ها بالاخره حضور افرادی به‌عنوان پارکبان را در معابر شهر تهران قبول کردند اما به‌دلیل برخی رفتارهای پارکبانان از جمله دریافت وجه بیشتر از رانندگان، کم‌کم زمینه اعتراض مردمی ایجاد شد؛ یکی از مهم‌ترین تخلفات پارکبانان شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیم‌ساعت‌های رایگانی که برای پارک حاشیه‌ای در نظر گرفته شده نیز توسط این دست افراد نادیده گرفته شده و رانندگان ملزم به پرداخت رقم‌هایی فراتر از میزانی هستند که روی برگه‌های در دست پارکبانان درج شده است. با وجود اینکه طرح پارکبان با منسوخ شدن از سوی شورای شهر عملاً از دستور کار شهرداری تهران خارج شد اما پیمانکارانی که روی این طرح پولساز حساب باز کرده بودند مدت‌ها بعد از این هم به فعالیت خود ادامه دادند و با بی‌توجهی به قوانین و نبود نظارت از سوی شهرداری و پلیس نه تنها عوامل آنها خیابان‌ها را ترک نکردند بلکه عده‌ای هم با فراهم ساختن یک دست لباس همراه با آرم و لوگوی پارکبان شروع به تلکه کردن مردمی کردند که از وضعیت بی‌خبر بودند.

برخورد پلیس با پارکبانان


حالا بعد از همه بگیر و ببند و کشمکش و ادامه فعالیت پارکبانانی که قصد ندارند دست از کلاهبرداری بردارند نمایندگان شورای پنجم از مردم خواسته‌اند در صورت مشاهده پارکبانان قبل از هرگونه درگیری و برخورد موضوع را به پلیس اطلاع دهند تا این افراد دستگیر شوند.
آقای افشین حبیب‌زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: «اساساً مقرر است جاهایی که ماشین‌ها می‌توانند پارک کنند پارکومتر نصب شود و از آن طریق وجه پارکینگ دریافت شود. به‌دلیل اینکه شهرداری قرارداد جدید در این خصوص منعقد نکرده است، پلیس حضور پارکبانان را غیر قانونی می‌داند.»
حبیب زاده این را هم گفته: «گرفتن وجه توسط پارکبانان قطعاً تخلف است و حتماً با توجه به اعلام پلیس قابل پیگرد قانونی است. خصوصاً در محل‌هایی که مشکل پارکینگ است برخی به بهانه پارکبانی در آن‌جا حضور پیدا و وجه دریافت می‌کنند و این امر تخلف است که حتماً نیروی انتظامی و قوه قضاییه با جدیت برخورد می‌کنند و ما هم اعلام می‌کنیم که تخلف است.»
این گفته از نماینده شورای شهر و اظهار نظر پلیس فصل‌الخطاب طرحی است که درست یا غلط یک دهه پیش کلید خورد اما هنوز هم قانون‌گریزی و انجام اعمال مجرمانه بین برخی از فعالان پارکبان ادامه دارد و انگار قرار نیست هیچ‌چیز بدون حضور پلیس درست شود.

همه علیه پارکبان


آقای مهدی چمران در دورانی که در شورای شهر حضور داشت گفته بود فلسفه وجود پارکبانان نظم‌بخشی به پارک حاشیه‌ای بوده است و نه ایجاد شغل! اما اتفاقی که افتاد عکس این ادعا بود. پارکبانان به سلطان پارک خیابان‌ها بدل شدند و در بی‌خبری از برخورد رشد یافتند و برای خود شغلی پردرآمد دست و پا کردند. بعد از مدتی که این فعالیت قانونی یا غیرقانونی ادامه یافت خیلی‌ها جرأت نمی‌کردند خودروی خود را از ترس اینکه جای پارک پیدا نکنند یا مجبور به دادن وجهی به پارکبانان شوند، بیرون ببرند.
بعد از گذشت یک دهه و لغو این طرح، حضور پررنگ پلیس و عوامل شهرداری و همچنین آگاهی‌بخشی به مردم برای عدم اعتنا به پارکبانان باید جلوی گسترش این عمل گرفته شود تا آرامش به شهر بازگردد. شهرداری تهران در میان همه شهرهای ایران بودجه بیشتری دارد و می‌تواند برای حل مشکل پارک خودرو، پارکینگ بسازد و از سیستم پارکومتر برای ساماندهی پارک خودروها استفاده کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha