سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸

یکی از راه‌های کنترل ترافیک در شهری مانند تهران که با معضل ترافیک شدید دست به گریبان است ایجاد محدوده‌های طرح ترافیک است تا بتواند از حجم خودروهای ورودی به محدوده‌هایی که آلودگی بیشتری دارد یا ترافیک‌های گره خورده ایجاد می‌شود، جلوگیری کند.

معمای جریمه‌های ورود به طرح ترافیک

سلامت نیوز:طبق آمارهای واحد صدور آرم سازمان ترافیک شهر تهران، به‌رغم نصب دوربین‌های نظارت هوشمند در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد، روزانه 30‌هزار تخلف ورود به این محدوده‌ها توسط دوربین‌های ثبت تخلف، ضبط می‌شوند. این در حالی است که این رانندگان می‌توانند با خرید مجوز طرح ترافیک روزانه مشکل ورود به محدوده طرح ترافیک را بدون ثبت تخلف حل کنند.

 به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: یکی از راه‌های کنترل ترافیک در شهری مانند تهران که با معضل ترافیک شدید دست به گریبان است ایجاد محدوده‌های طرح ترافیک است تا بتواند از حجم خودروهای ورودی به محدوده‌هایی که آلودگی بیشتری دارد یا ترافیک‌های گره خورده ایجاد می‌شود، جلوگیری کند.
بخش‌های زیادی از معابر و خیابان‌های شهر تهران به ویژه در مناطق مرکزی شهر که شاهد تردد بیشمار خودروهاست، به عنوان محدوده ترافیک تعیین شده است، در این محدوده‌ها که بسته به ساعات، میزان و نوع سیاست مدیریت شهری تردد خودروها به جز خودروهایی که دارای مجوز ورود به طرح هستند، ممنوع و تخلف است و با جریمه پلیس برخورد می‌شود.
از این رو با اعمال محدودیت‌های ترددی در شهر،  شهرداری تهران نیز برای اینکه مردم بتوانند به امورات خود در محدوده‌های تعیین شده برسند به فروش مجوز طرح ترافیک اقدام کرده است. مجوزی که مدت‌ها فقط به یک شکل و در پایان هر سال و ابتدای سال جدید به متقاضیان واگذار می‌شد.
بگذریم از اینکه عده‌ای همیشه زودتر و ارزان‌تر به این مجوزها مجهز می‌شدند اما خیلی‌ها برای گرفتن این مجوز پشت در سازمان ترافیک و حمل و نقل عمومی و واحد صدور آرم طرح ترافیک شهرداری صف می‌کشیدند تا از این قافله جا نمانند. کسانی هم که دستشان به آرم نمی‌رسید، ترجیح می‌دادند تا پی جریمه را به تن خود بمالند و از محدوده طرح عبور کنند.


خلاقیت در فروش


با افزایش ترافیک و به تبع آن افزایش محدوده‌های طرح ترافیک، دریافت مجوز متقاضیان بیشتری پیدا کرد و شهرداری و پلیس که دیدند نمی‌توانند هر سال بیشتر از حد مجاز طرح بفروشند و تقاضا را جواب بدهند، طرح ترافیک روزانه و هفتگی متولد شد.
فروش طرح‌های روزانه و هفتگی ترافیک باعث شد تا کسانی که واقعاً نیاز به ورود به محدوده طرح ترافیک داشتند، بتوانند در زمان نیاز از این امکان استفاده کنند. با این اقدام دکه‌های فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی در گوشه گوشه شهر سبز شدند اما اتفاقی که افتاد این بود که با رونق گرفتن بازار فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی، قیمت‌ها بالا رفت و مردم مجبور شدند تا هزینه‌های بیشتری را متقبل شوند.

سقف فروش آرم رعایت نمی‌شود


روند افزایش قیمت طرح‌های ترافیک روزانه، هفتگی و سالانه ادامه یافت تا جایی که ورود به محدوده طرح ترافیک ارزان‌تر از خرید آرم شد و مردم در چنان فشاری قرار گرفتند که ترجیح می‌دهند از سوی پلیس جریمه شوند و به کارشان برسند اما پول برای خرید مجوز ندهند.
طرحی که قرار بود باعث افزایش نظم ترافیکی در شهر شود حالا خود به معضلی برای هم مردم و هم پلیس بدل شده است و دیگر حتی جریمه هم برای جلوگیری از ارتکاب تخلف مؤثر نیست. البته اقدام رانندگان برای ورود به محدوده طرح ترافیک با تخلفاتی چون پوشاندن پلاک با استفاده از نفر پیاده پشت ماشین، انداختن پتو و چسباندن کاغذ روی پلاک یا مخدوش کردن دستی اعداد پلاک همراه شده است.
مطابق مصوبه شورای عالی ترافیک شهر تهران روزانه بیش از 98 هزار خودرو مجاز به ورود به محدوده طرح ترافیک هستند! این در حالی است که در حال حاضر تنها 60 هزار آرم طرح ترافیک سالانه به متقاضیان اعطا می‌شود و 40 هزار مجوز نیز به صورت روزانه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند. در واقع غیر از ورود صد هزار خودرویی که با خرید طرح ترافیک سالانه یا روزانه به ورود به این محدوده‌ها اقدام می‌کنند. چیزی حدود 30 هزار خودرو نیز به صورت غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک ورود می‌کنند که همین مسأله در کنار ورود آزادانه موتور سیکلت‌ها باعث افزایش بار ترافیکی در این محدوده‌ها می‌شود. آقای مصطفی قنبرنژاد، مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک شهر تهران گفته است: «آمار خودروهایی که با مخدوش کردن پلاک‌های خود به ورود به محدوده زوج و فرد اقدام می‌کنند عدد 80‌هزار را نشان می‌دهد این در حالی است که در شرایط عادی دو میلیون خودرو با دریافت مجوز می‌توانند وارد این محدوده‌ها شوند.»

تخلف ارزان‌تر از خرید آرم


در این میان، عامل دیگری که در افزایش این تخلف تأثیرگذار است تفاوت قیمت خرید آرم روزانه طرح ترافیک و مبلغ جریمه ورود به محدوده تردد ممنوع است. در حال حاضر قیمت آرم طرح ترافیک نوع اول 37 هزار و 440 تومان است که شهروندان می‌توانند از ساعت 6:30 صبح تا 17 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.  قیمت آرم‌های طرح ترافیک نوع دوم 28 هزار و 800 تومان است که از ساعت 10 صبح تا 17 بعدازظهر کارایی دارد و قیمت آرم طرح ترافیک نوع سوم 18 هزار تومان است که شهروندان می‌توانند با خرید این آرم از ساعت 14 تا 17 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. این در حالی است که جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک فقط20 هزار تومان است.  در واقع بر اساس ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورت نداشتن مجوز ورود به طرح ترافیک رانندگانی که وارد محدوده زوج و فرد یا طرح ترافیک اصلی شوند یا در این محدوده‌ها تردد کنند، به وسیله سیستم هوشمند و دوربین ترافیکی جریمه خواهند شد که جریمه طرح ترافیک سال ۹۶ به ازای هر ساعت تردد در داخل طرح، مبلغی معادل با ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. هزینه 30 مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک بیش از یک میلیون تومان است درحالی‌که جریمه ورود غیرمجاز نصف این مبلغ است. تضاد در عملکرد شهرداری در اعطای مجوز طرح ترافیک و پایین بودن میزان جریمه ورود غیرمجاز به این محدوده، باعث شده تا ترجیح مردم به جریمه شدن و کاهش هزینه‌های خود در طول ماه با حداقل جریمه تغییر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha