با وجود 29 بیمارستان و سه هزار و 852 تخت بستری در استان کرمان، باز هم کمبود امکانات و تخت های بیمارستانی، مردم دیار کریمان را راهی یزد و سایر استانهای همجوار می کند.

بیماران کرمانی در انتظار تختی برای بستری شدن

سلامت نیوز: با وجود 29 بیمارستان و سه هزار و 852 تخت بستری در استان کرمان، باز هم کمبود امکانات و تخت های بیمارستانی، مردم دیار کریمان را راهی یزد و سایر استانهای همجوار می کند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایرنا، هر چند قرار است تا سال 1404 بر اساس سند درمان کرمان، تعداد تخت های بستری این استان به هفت هزار و 738 تخت برسد اما تامین تخت های بستری مورد نیاز کرمان تا اجرای این سند، نیازمند توجه ویژه است.


این در حالی است که علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان، رفع مشکل اساسی این بخش را افزایش تخت های بستری در قالب تاسیس بیمارستان های تخصصی می داند که در این زمینه مسئولان و متولیان امر از سال گذشته، آستین همت را برای ایجاد هلدینگ پزشکی در استان کرمان بالا زده اند.


حالا کرمان، استانی با جمعیت 2 میلیون و 938 هزار و 988 نفری و اقدامات توسعه ای دولت تدبیر و امید، انتظار آن دارد در آینده نه چندان دور به یکی از مراکز و قطب درمانی جنوب شرق کشور تبدیل شود.


استاندار کرمان قصد دارد تعدادی از مراکز درمانی را به بخش خصوصی واگذار کند تا یک هلدینگ پزشکی توسط شرکت های بخش خصوصی ایجاد شود.
عزیمت بیماران کرمانی به استانهای دیگر با جذب سرمایه گذاران صنعت بیمارستانی در کرمان و هموار کردن مسیر سرمایه گذاری برای آنها برطرف می شود.
استاندار کرمان از کمبود حداقل 2 هزار تخت بیمارستانی براساس برآورد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این استان خبر می دهد و می گوید: رفع کمبود تخت های بیمارستانی در کرمان یکی از مواردی است که با جدیت پیگیری می شود و وزیر بهداشت نیز پیگیر رفع مشکل کمبود تخت های بیمارستانی در استان است.
وی تصریح کرد: کرمان در حال حاضر به لحاظ بهره مندی از تخت های بیمارستانی پیشرفته با کمبود شدید مواجه است وپس از مطالعات و تدوین سند درمان این استان مشخص شد که کرمان نیاز به چند بیمارستان خصوصی دارد تا کمبود تخت را جبران کند.


** ایجاد 2500 تخت بیمارستانی در استان کرمان در حال انجام است
استاندار کرمان با اشاره به اینکه ایجاد 2 هزار و 500 تخت بیمارستانی در استان کرمان در حال انجام است گفت: بیمارستان شهید باهنر کرمان حدود 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده افتتاح است.
وی گفت: اقدامات بسیار خوبی طی دولت تدبیر و امید در حوزه بهداشت و درمان استان کرمان انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه امروز در محرومترین نقطه استان کرمان در شهر قلعه ‌گنج بیمارستان 32 تختخوابی احداث شده است گفت: بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان رودبارجنوب نیز بعد از 15 سال به بهره‌ برداری رسید.
استاندار کرمان با بیان اینکه بروکراسی اداری در گرفتن مجوزها یک آسیب برای توسعه کشور است گفت: مردم ما آماده همکاری در هر زمینه‌ ای هستند و باید شرایط حضور آنها را فراهم کرد.
بخش خصوصی درمان کرمان نیز از کمبود تخت های بستری در این استان ابراز نگرانی می کند، چنانچه قائم مقام ریاست بیمارستان خصوصی ارجمند کرمان به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز درمانی این استان، هزینه افزایش تخت را بالا می داند.
یاسمین ارجمند کرمانی افزود: طبق آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مشکل کمبود تخت های بستری در بیمارستان های کرمان مشهود است.
وی بیان کرد: طبق سند توسعه درمان استان، قرار است با افزایش بیمارستان های خصوصی و دولتی تعداد تخت های بستری در کرمان افزایش پیدا کند.
وی افزود: بیمارستان ارجمند کرمان نیز در صدد افزایش زیربنا و تعداد تخت های بستری است.
ارجمند کرمانی تعداد تخت های بستری بیمارستان قدیم ارجمند را 50 مورد اعلام کرد و گفت: با احداث بیمارستان جدید 30 تخت به این ظرفیت اضافه شده است.
وی هزینه احداث بیمارستان جدید ارجمند را در کرمان حدود 9 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار آورده بخش خصوصی است.
وی حمایت دولت از بخش خصوصی درمانی را مهم ترین راه حل برای افزایش تخت های بستری و جلوگیری از خارج شدن بیماران به نیت درمان به سمت سایر استانها دانست.
البته مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان بزرگترین و اصلی ترین مشکل بیمارستان های این استان را کمبود بودجه و نقدینگی می داند.
مسعود مقدری گفت: 90 درصد اعتبارات بیمارستان ها توسط پرداختی بیمه ها تامین می شود و اکنون حدود 11 ماه است که بیمه ها معوقات بدهی به بیمارستان ها را پرداخت نکرده اند لذا بیمارستانها نیز به شرکت های طرف قراردادشان بدهکارند.
وی تاکید کرد: اگر بیمه ها معوقات خود را به بیمارستان ها نپردازند بیمارستان ها در ارائه خدمات به بیماران با بحران مواجه خواهند شد.
مقدری تاکید کرد: نمایندگان مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی کمک کنند تا سال آینده بودجه دانشگاه افزایش یابد.
وی ادامه داد: مزایای پرسنل بیمارستانهای استان کرمان حدود 11 ماه پرداخت نشده است لذا رضایتمندی پرسنل پایین است.
وی تصریح کرد: بسیاری از تجهیزات بیمارستان های استان کرمان در طرح تحول خریداری شده اما در عین حال کمبودهایی نیز وجود دارد.
مقدری با بیان اینکه 1٫25 درصد به ازای هر هزار نفر تخت بستری در استان کرمان وجود دارد تصریح کرد: 1٫55 درصد نیز به ازای هر هزار نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان تخت بستری وجود دارد.


وی متوسط کشوری را در زمینه وجود تخت های بستری به ازای هر هزار نفر 1٫6 درصد عنوان و ابراز امیدواری کرد: در 2 سال آینده با اضافه شدن تخت های بیمارستانی، کمبود تخت های بیمارستانی در کرمان مرتفع شود.
وی اظهار کرد: هفت درصد تخت های بستری این استان کرمان توسط بیماران خارج از استان اشغال شده است.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان به احداث مرکز اعصاب شناختی پروفسور سمیعی (جراح مشهور مغز و اعصاب) در کرمان اشاره کرد و افزود: با احداث این مرکز استان کرمان می تواند طی سه سال آینده در جذب بیماران خارج از استان و همچنین توریست درمانی اقدام کند.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش سرمایه گذاری در حوزه درمان نیز با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی طی سال گذشته دهها تفاهم نامه امضا کرده است.
وی اظهار کرد: راه اندازی هر تخت بیمارستانی بدون احتساب قیمت زمین بین پنج تا 6 میلیارد ریال هزینه دارد و اگر بخواهیم یک بیمارستان 100 تختخوابی احداث کنیم حدود 600 میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است.
وی اضافه کرد: باید هلدینگ پزشکی راه اندازی تا سرمایه خرد پزشکان و اقشار مردم جمع آوری شود و بتوانیم یک بیمارستان فوق العاده و با امکانات بسیار بالا و ارائه خدمات برتر را بسازیم.
وی ادامه داد: کرمان نخستین استانی است که نقشه توسعه درمان را با روش های علمی احصا و شاخص های بخش علمی نیز در این دانشگاه به خوبی رشد کرده است.


مقدری گفت: همچنین کرمان نخستین استانی است که اختیارات توسعه ای درمانی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کرده است.
وی بیان کرد: سه ساختمان جدید در بیمارستان افضلی پور کرمان در حال ساخت است که 2 ساختمان آن توسط بنیاد نفیس و یک ساختمان توسط دانشگاه علوم پزشکی تامین می شوند و همچنین دانشگاه یک بخش 100 تختخوابی را در آن مجموعه در دست ساخت دارد.
وی افزود: نقشه 650 تختخوابی برای بیمارستان شفا کرمان طراحی و برنامه تحلیل اقتصادی آن نیز انجام شده است.
وی اظهار کرد: بخش های صنعتی که در استان فعالیت دارند باید دین خود را در بخش سلامت به مردم ادا کنند و انتظار این است صنایع بزرگ استان برای حمایت از بخش سلامت و راه اندازی مراکز درمانی و بیمارستانی همکاری کنند.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیمارستان ها در این استان ارتباط زیادی با هم ندارند و تشکیل سندیکای بیمارستان ها یکی از اقداماتی است که می تواند مشکلات حوزه درمان را در این استان کاهش دهد.
وی گفت: با احداث بیمارستان جدید مهرگان نیز بزودی 100 تخت بستری به مجموع تخت های بیمارستانی استان کرمان اضافه خواهد شد.
و اما، اینکه جمع آوری و ساماندهی سرمایه های خرد استان کرمان می تواند راهی مهم و قابل تامل به منظور توسعه این استان در بخش های مختلف و البته بخش درمانی، تامین تجهیزات مورد نیاز و افزایش تخت های بیمارستانی باشد امری واضح و روشن است و می تواند راهی برای افزایش تخت های بیمارستانی باشد.
استفاده از این ظرفیت مهم می تواند، استان کرمان را علاوه بر تبدیل به قطب درمانی کشور، در بخش توریست درمانی نیز کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha