معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از تشکیل ستاد ملی مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سراسر کشور خبر داد و توصیه کرد: با شروع فصل سرما تولیدکنندگان صنعت طیور باید اقدام های لازم را برای پیشگیری و مقابله با این ویروس مورد توجه قرار دهند.

ستاد ملی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تشکیل شد/طرح فراگیر واکسیناسیون رایگان تب برفکی

سلامت نیوز:معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از تشکیل ستاد ملی مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سراسر کشور خبر داد و توصیه کرد: با شروع فصل سرما تولیدکنندگان صنعت طیور باید اقدام های لازم را برای پیشگیری و مقابله با این ویروس مورد توجه قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، «قاسم رضائیان زاده» روز سه شنبه در نشست خبری مربوط به روز ملی دامپزشکی 14 مهرماه که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: آنچه که مدنظر ما قرار دارد، در وهله نخست پیشگیری از بروز این بیماری در واحدهای تولیدی طیور است.


وی اظهار داشت: بنابراین از 2 ماه گذشته ستاد ملی، استانی و شهرستانی مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با برگزاری دوره های آموزشی، اقدام های و تدابیر پیشگیرانه بتواند این ویروس را کنترل کند.


وی تصریح کرد: در سال 2017 بیش از 60 کشور جهان به ویژه کشورهای اروپایی که در مسیر دالان هوایی پرندگان مهاجر به کشورما هستند درگیر بیماری بودند و همچنان برخی کشورها درگیر هستند.


رضائیان زاده افزود: با وجود ویژگی فیزیکی بقای این ویروس در محیط و ماهیت حمل این ویروس توسط پرندگان مهاجر نقش مهمی در صنعت پرورش طیور همه کشورها دارد بدیهی است کشور ما نیز به دلیل وجود ساختار پرورش طیور بومی تحت تاثیر قرار دارد و می تواند شکل بروز بیماری با دیگر کشورها متفاوت باشد به طوری که صنعت طیور درگیری بیشتری با این بیماری پیدا کند.


وی با تاکید بر اینکه در بحث مقابله با بیماری آنفولانزای پرندگان باید پیشگیری را جدی بگیریم زیرا بقای ویروس به این راحتی از بین نمی رود، گفت: پیش بینی های اعتباری انجام شده و طبق فرآیند جاری دفتر برنامه و بودجه ما در حال انجام است.
به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی، اکنون در بخش مالی مشکلی وجود ندارد اما رایزنی ها برای توسعه خدمات در این حوزه توسط سیستم برنامه و بودجه ما در حال انجام است.
رضائیان زاده توصیه کرد: تولید کنندگان صنعت طیور کشور باید با تدابیر پیشگیرانه و اعمال مدیریت در واحدهای تولیدی بتوانند این صنعت را در مقابل این ویروس و بیماری ایمن کنند.
ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N1 و H1N8 بین انسان و پرندگان مشترک است. در آغاز ماه ژوییه سال 2005 میلادی گزارش های رسمی از مسئولان دولتی چند کشور در مورد همه گیری ویروس H5N1 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE ) اعلام شد.

**طرح فراگیر واکسیناسیون تب برفکی برای 35 میلیون راس دام سبک و سنگین اجرا می شود
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری تب برفکی گفت: این بیماری نگران کننده در نیمه دوم سال 94 و اوایل سال 95 با ایجاد تلفات زیاد، خسارات قابل توجهی در جمعیت دام سبک و سنگین به همراه داشت.
وی اظهارداشت: این بیماری در سه ماهه سوم سال 95 با تدابیری اتخاذ شده از قبیل مدیریت کانون های بیماری و تامین واکسن های لازم کنترل شد؛ بنابراین میزان درگیری ما با بیماری و کانون های آلوده نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت.
رضائیان زاده افزود: امسال نیز در مرحله نخست اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی با کمبود منابع مالی و واکسن مواجه بودیم به طوری که نتوانستیم این طرح کامل و فراگیر اجرایی کنیم بنابراین با اجرای طرح مدیریت کانونی این بیماری کنترل شد.
وی تصریح کرد: از دوم مهرماه امسال طرح فراگیر واکسیناسیون تب برفکی به صورت کاملا رایگان (واکسن و واکسیناسیون) شروع شد و به مدت یک ماه این طرح با کمک اتحادیه سراسری دامداران، مدیریت امور عشایر، واحدهای دامداری صنعتی، مجتمع های تولید شیر و گوشت، همکاری شوراهای اسلامی استانداری ها و سازمان های جهادکشاورزی اجرایی می شود.


وی با بیان اینکه اجرای طرح واکسیناسیون فراگیر برای جمعیت دامی سبک و سنگین و کنترل کانون ها می تواند کشور را برای فصل زمستان ایمن کند، گفت: در این طرح بیش از پنج میلیون دام سنگین گاو و گوساله واکسیناسیون می شوند.
وی از واکسیناسیون گوسفند و بز در پاییز امسال خبرداد و گفت: این طرح اکنون نیز در برخی استان های کشور در حال اجرا بوده و برای جمعیت 30 میلیونی دام سبک پیش بینی شده است.

** کانون لکه سفید میگو در سال 96 به 8 مورد کاهش یافت
رضائیان زاده درباره وضعیت بیماری لکه سفید (وایت اسپات) میگو گفت: اکنون برداشت میگو در مزارع پرورشی استان های سیستان و بلوچسنتان، گلستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر به پایان رسیده که این امر ناشی از تلاش های مشترک ما در سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات ایران است.
به گفته وی، از سال 95 برای کنترل این بیماری همکاری های مشترکی بین دو سازمان دامپزشکی و شیلات ایران انجام شد که با برگزاری جلسات متعدد و برنامه ریزی های لازم میزان خسارت ها کاهش یافت.
وی تصریح کرد: در سال 94 تعداد مزارع پرورش میگو درگیر با بیماری لکه سفید 202 مزرعه بود که با اقدام های انجام شده، این تعداد در سال 96 به هشت مزرعه رسیده است.

** رعایت توصیه های بهداشتی تنها راهکار کنترل بیماری تب کریمه کنگو
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF یکی از بیماری های بومی کشور ما محسوب می شود که از سالیان گذشته بوده است و در فصل گرما شدت می یابد.
وی اظهار داشت: استان های محل تردد دام بیش از سایر استان ها مورد تهدید این بیماری قرار دارند و بیماری است که در دام علائمی ندارد اما خوشبختانه با رعایت توصیه های بهداشتی در جمعیت انسانی قابل کنترل است.
وی با تاکید بر اینکه با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش داریم این بیماری را کنترل کنیم، گفت: توصیه های بهداشتی لازم توسط سایت سازمان و برگزاری کلاس های آموزشی در پیش از آغاز فصل گرما انجام می شود که با پرهیز از کشتارهای سنتی و محلی و ارتباط نیافتن نزدیک با دام این مهم اجرایی می شود.
وی اضافه کرد: بدیهی است در کنار این اقدامات کنترلی، ساماندهی ایجاد پیش سردها و توسعه کشتارگاه های ما در سطح کشور بسیار مهم است که در دستور کار قرار دارد.

تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو CCHF یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
این بیماری اولین بار در سال 1944 در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha