چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 226255

بررسی های آماری در حوضه آبریز زاینده رود و کاهش بارش ها نسبت به سال گذشته، زنگ خطر بحران کم آبی و خشکسالی را نه تنها در اصفهان و منطقه مرکزی ایران بلکه در تمام حوضه آبریز زاینده رود نیز به صدا درآورده است.

سلامت نیوز: بررسی های آماری در حوضه آبریز زاینده رود و کاهش بارش ها نسبت به سال گذشته، زنگ خطر بحران کم آبی و خشکسالی را نه تنها در اصفهان و منطقه مرکزی ایران بلکه در تمام حوضه آبریز زاینده رود نیز به صدا درآورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، طبق گزارش های آماری، میزان بارندگی در سال زراعی گذشته نسبت به میزان بارش های بلندمدت (دوره 44 ساله) در استان اصفهان 18 درصد کاهش داشته و سبب شده که 95 درصد از مساحت این استان با خشکسالی خفیف، متوسط و شدید روبرو شود.
این شرایط ناگوار حوضه آبریز و سرشاخه های زاینده رود را نیز در امان نگذاشته و آنطور که مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی بیان کرده برای سال آبی جدید این حوضه با خشکسالی خفیف مواجه است.
مهرزاد احسانی همچنین با تاکید بر اینکه خشکسالی‌های 10 سال گذشته و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده تا سد و حوضه‌ آبریز زاینده‌رود در کمبود شدید آبی قرار گیرد، گفت: این منطقه که همواره به عنوان یکی از حوضه‌های مهم آبی کشور مورد توجه مسئولان استانی و ستاد آب کشور بوده، در سال آبی 95-96 از نظر بارندگی، شاهد نوسان هایی در بالا دست و پایین دست خود بوده است.
بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی، حجم بارش‌های سال آبی 95-96 در پایین دست حوضه آبریز زاینده ‌رود 54 میلی متر بوده که این اعداد و ارقام حکایت از کاهش 40 درصدی ریزش‌های جوی این منطقه نسبت به متوسط بلند مدت و افت 55 درصدی نسبت به سال آبی گذشته دارد.
احسانی با اشاره به اینکه شرایط روان آب‌های منطقه در سال آبی گذشته نرمال نبوده است، تصریح کرد: در سال آبی 95-96 ورودی به سد زاینده رود هزار و 200 میلیون مترمکعب بوده است که این رقم نسبت به متوسط درازمدت کاهش 13 درصدی داشته است.
وی حجم مخزن سد زاینده‌رود تا پایان شهریورماه را 206 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: در این بخش نیز رجوع به گذشته سد و حجم مخزن 775 میلیون مترمکعبی آن در متوسط درازمدت حاکی از کاهش 70 درصدی مخزن این سد فلات مرکزی دارد.
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی با تاکید بر اینکه بررسی اعداد و ارقام ارائه شده بیانگر تداوم مشکلات در حوضه آبریز سد زاینده‌ رود است، خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان هواشناسی انتظار می‌رود برای سال آبی جدید در حوضه آبریز زاینده‌رود با خشکسالی خفیف مواجه باشیم و در مقایسه با سال آبی گذشته چشم انداز بهتری نخواهیم داشت.
احسانی در ادامه تاکید کرد که عدم امکان تامین آب مطمئن برای تمامی اراضی کشاورزی پایین دست و نیز تامین کامل نیازهای زیست محیطی، مهمترین چالش‌های این حوضه آبریز به شمار می ‌رود.

*** تاکید دوباره بر مصرف بهینه آب حتی در فصول سرد
این شرایط ناگوار آبی، همچون گذشته این نکته را گوشزد می کند که صرفه جویی در مصرف آب مختص به فصول گرم نیست و مصرف بهینه ما در تمام طول سال و در فصلهای پاییز و زمستان نیز باید استمرار داشته باشد.
بر طبق آمار اگر بطور استاندارد برای هر نفر در شبانه روز 150 لیتر مصرف آب در نظر بگیریم و هر نفر 1.5 لیتر یعنی معادل یک بطری نوشابه خانواده از مصرف خود بکاهد بر مبنای جمعیت 4 میلیون نفری استان اصفهان، در طول شبانه روز 6 میلیون لیتر آب در این استان صرفه جویی می شود.
استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب مانند پرلاتورها( درفشان) سردوش ها، فلاش تانک های کم مصرف دوحالته، محدودکننده های جریان آب (رگولاتورها) شیرآلات اهرمی، شیرآلات الکترونیکی و خودکارمی تواند برای کاهش مصرف آب مفید باشد.
همچنین در صنعت کشاورزی، کشاورزان به عنوان اصلی ترین بهره برداران از منابع آبی باید به سمت روش های بهینه و استفاده منطقی تر از منابع موجود بویژه در خصوص منابع آبی حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha