بررسی‌های روزنامه همشهری از این 12وزارتخانه نشان می‌دهد از 131مشاور وزیر 12نفر زن، از بین 113معاون وزیر تنها 4نفر زن، از بین 919مدیركل 43نفر زن و از یك هزار و 549معاون مدیركل در این وزارتخانه‌ها 112نفر مدیر زن، مشغول فعالیت هستند.

سهم ۶ درصدی زنان از مدیریت/سهم زنان از ۲۷۱۲ پست مدیریتی در ۱۲ وزارتخانه ۱۷۱ پست است

سلامت نیوز:افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی یکی از وعده‌هایی بود که حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در ایام انتخابات و بعد از انتخابات همیشه عنوان کرده وحتی برای اجرایی شدن این وعده‌ دستورالعملی را نیز بعد از انتخابش به‌عنوان رئیس دولت دوازدهم به دستگاه‌ها ابلاغ کرد که طبق آن تا پایان برنامه ششم دستگاه‌های اجرایی ۳۰درصد کرسی‌های مدیریتی‌شان را به زنان اختصاص دهند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: حالا با گذشت 3‌ماه از شروع كار دولت دوازدهم و رسمی شدن فعالیت دولت دوازدهم بررسی‌های روزنامه همشهری از 12وزارتخانه نشان می‌دهد كه سهم به‌كارگیری زنان در پست‌های مدیریتی این وزارتخانه‌ها همچنان بسیار كم است تاجایی كه از بین 2هزار و 712پست مدیریتی (معاون وزیر، مشاور وزیر، مدیركل و معاون مدیركل) در این 12وزارتخانه سهم زنان 171پست است؛یعنی 6.3درصد از كل. در واقع سهم مردان از پست‌های مدیریتی در این وزارتخانه‌ها كه شامل آموزش و پرورش(بخش ستادی)، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وزارت جهادكشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت كشور (بخش ستادی)، وزارت نفت، وزارت ورزش و جوانان می‌شود، نزدیك 94درصد است.

 

 

لزوم استفاده از مدیران ز‌ن در سطوح بالا

زهرا سعیدی، ‌ نماینده مجلس با اشاره به اینكه تعدادی از وزارتخانه‌ها انتصاب زنان را در مشاغل مدیریتی شروع كرده‌اند، به همشهری گفت: تا رسیدن به سقف 30درصدی كه رئیس‌جمهور قول آن را داده بود فاصله زیادی داریم. وی با ابراز امیدواری از اینكه تا پایان برنامه ششم توسعه شاهد تحقق این برنامه باشیم، گفت: صحبت‌هایی كه آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص مشاغل مدیریتی زنان داشتند و گفتند زنان باید برای كسب مسئولیت بالاتر مراحلی را طی كنند دلخوری‌هایی را به‌وجود آورد و اگر قرار باشد براساس این تفكر به انتصاب زنان در حوزه‌های مدیریتی نگاه كنیم به جایی نمی‌رسیم.

 

سعیدی گفت: ‌امیدواریم به‌زودی شاهد حضور پررنگ‌تر زنان در سطوح مدیریتی بالا باشیم، از توانایی زنان در این سطوح باید استفاده شود. مشكلی كه الان وجود دارد این است كه آقایان در پست‌های مدیریتی جابه‌جا می‌شوند و تغییر نمی‌كنند.

باید در ارتباط با حضور زنان در پست‌های بالای مدیریتی كشور و وزارتخانه‌ها دیدگاه‌‌ها‌ عوض شود.به گفته او اگر قرار باشد پست‌های مدیریتی بین عده‌ای از آقایان جا به جا شود و فقط عده خاصی در این مناصب حضور داشته باشند مشكلی حل نمی‌شود.

 

پیش از این نیز معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از پیگیری‌به كار‌گیری زنان در 30درصد پست‌های اجرایی خبر داده و گفته بود كه این ابلاغیه را به‌صورت مستمر رصد و پیگیری می‌كند. به گفته ابتكار تعداد بانوان دارای تحصیلات تكمیلی در كشور رو به افزایش است و بسیاری از آنان با تخصص‌های گوناگون در دستگاه‌های دولتی شاغل هستند كه این امر اجرای مصوبه شورای‌عالی اداری را تسهیل می‌كند.

 

اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این‌باره به همشهری گفت: قرار است در طول 4سال فعالیت دولت دوازدهم، تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به‌گونه‌ای افزایش یابد كه 30درصد از مدیریت دستگاه‌ها را زنان برعهده داشته باشند.

 

وی با بیان اینكه معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در آخرین جلسه هیأت دولت از وضعیت موجود تعداد مدیران زن دستگاه‌های اجرایی در رده‌های مختلف مدیریتی گزارش داده است تا مبنایی برای رصد اجرایی‌سازی‌ بخشنامه مرتبط با افزایش تعداد مدیران زن در دولت دوازدهم باشد، گفت:« این گزارش به استناد آمار ارائه شده از دستگاه‌ها تهیه شده است. همچنین علاوه بر معاونت امور زنان و خانواده همزمان سازمان اداری استخدامی كشور نیز به‌منظور اجرایی‌سازی‌ بخشنامه «ضرورت ارتقای جایگاه زنان در مناصب مدیریتی دستگاه‌های اجرایی» با دستگاه‌ها در تعامل است و كار را پیگیری می‌كند.

 

نژادی گفت: سال‌ها از امكان همراهی زنان در فرایند توسعه صحبت و بر ضرورت آن تأكید شده است و باید اذعان داشت كه این بخشنامه نه تنهافرصتی برای زنان كه فرصتی برای جامعه است كه از توان تخصصی زنان بهره‌مند شود. وی همچنین گفت: اجرایی شدن این بخشنامه با توجه كامل به قوانین مرتبط و مصوبات شورای‌عالی اداری خواهد بود و امیدواریم با این اقدام، گام بزرگی در جهت تحقق عدالت جنسیتی در دستیابی به مناصب مدیریتی برداشته شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha