پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 226335

چای سبز یکی از شناخته شده‌ترین انواع چای است و با فواید سلامت مختلفی پیوند خورده است. چای سبز یکی از موثرترین انواع چای برای کاهش وزن نیز محسوب می شود.

چای‌هایی برای آب کردن چربی شکم

سلامت نیوز: چای سبز یکی از شناخته شده‌ترین انواع چای است و با فواید سلامت مختلفی پیوند خورده است. چای سبز یکی از موثرترین انواع چای برای کاهش وزن نیز محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است. این نوشیدنی معطر با استفاده از برگ های گیاه Camellia Sinensis تهیه می شود، که درختچه ای همیشه سبز بومی آسیا است.

به گزارش "هلث لاین"، چای نوشیدن با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است، که از آن جمله می توان به محافظت از سلول ها در برابر آسیب و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی اشاره کرد.

همچنین، برخی مطالعات نشان داده اند که چای ممکن است به کاهش وزن و مبارزه با چربی شکم کمک کند. این در شرایطی است که برخی انواع چای در این زمینه موثرتر از نمونه های دیگر عمل می کنند. در ادامه با بهترین چای ها برای کمک به کاهش وزن و چربی شکم بیشتر آشنا می شویم.

چای سبز

چای سبز یکی از شناخته شده‌ترین انواع چای است و با فواید سلامت مختلفی پیوند خورده است. چای سبز یکی از موثرترین انواع چای برای کاهش وزن نیز محسوب می شود. شواهد قابل توجهی وجود دارند که چای سبز را با کاهش وزن و چربی بدن پیوند داده اند.

طی یک مطالعه در سال 2008، 60 فرد چاق به دو گروه تقسیم شده و یک رژیم غذایی استاندارد شده را برای 12 هفته دنبال کردند. این در شرایطی بود که یک گروه چای سبز مصرف کرده و گروه دیگر دارونما دریافت می کردند.

طی مدت زمان انجام مطالعه، افرادی که چای سبز مصرف کرده بودند 3.3 کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به گروه دارونما کم کردند.

مطالعه ای دیگر نشان داد افرادی که برای 12 هفته عصاره چای سبز مصرف کرده بودند کاهش قابل توجه وزن بدن، چربی بدن و اندازه دور کمر خود را در مقایسه با گروه کنترل تجربه کردند.

این می تواند به دلیل این باشد که عصاره چای سبز از محتوای بالای کاتچین ها، آنتی اکسیدان هایی طبیعی که ممکن است سوخت و ساز و چربی سوزی را تقویت کنند، سود می برد.

چای پوئر

چای پوئر، یک نوع چای سیاه چینی تخمیر شده است. این چای را به طور معمول پس از وعده های غذایی می نوشند و رایحه ای خاکی دارد که با نگهداری هرچه بیشتر افزایش می یابد.

برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که چای پوئر ممکن است قند خون و تری گلیسیرید خون را کاهش دهد. همچنین، مطالعات روی حیوانات و انسان ها نشان داده اند که این چای ممکن است توانایی کمک به کاهش وزن را داشته باشد.

طی یک مطالعه با حضور 70 مرد، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شده و به یک گروه عصاره چای پوئر و به گروه دیگر دارونما داده شد. پس از گذشت سه ماه، افرادی که کپسول چای پوئر دریافت کرده بودند یک کیلوگرم بیشتر از اعضای گروه دارونما وزن کم کرده بودند.

مطالعه ای دیگر روی موش ها نشان داد که عصاره چای پوئر دارای اثر ضد چاقی بوده و به مهار افزایش وزن کمک کرده است.

پژوهش های اخیر به عصاره چای پوئر محدود بوده اند، از این رو پژوهش های بیشتری باید در زمینه اثرات مصرف آن در قالب چای صورت بگیرد.

چای سیاه


چای سیاه نسبت به دیگر انواع چای، مانند سبز، سفید یا اولانگ، اکسیداسیون بیشتری را تجربه می کند. اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است، که در زمان قرار گرفتن برگ های چای در معرض هوا رخ می دهد و به تیره‌تر شدن برگ های چای منتج شده و ویژگی رنگ تیره‌تر چای سیاه را موجب می شود.

مطالعات مختلف نشان داده اند که چای سیاه می تواند در زمینه کنترل وزن موثر عمل کند.

نتایج یک مطالعه با حضور 111 شرکت کننده نشان داد که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز طی سه ماه به کاهش قابل توجه وزن و اندازه دور کمر در مقایسه با گروه کنترل که یک نوشیدنی کافئین‌دار دیگر مصرف کرده بودند، منتج شد.

برخی این نظریه را ارائه کرده اند که اثرات کاهش وزن چای سیاه ممکن است به دلیل محتوای بالای فلاون های موجود در آن باشد، که یک نوع رنگدانه با ویژگی های آنتی اکسیدانی محسوب می شود.

نتایج مطالعه ای که طی یک بازه زمانی 14 ساله با حضور 4,280 فرد بزرگسال انجام شد، نشان داد، آنهایی که فلاون های بیشتری از مواد غذایی و نوشیدنی های خود، مانند چای سیاه، دریافت کرده بودند از شاخص توده بدنی (BMI) کم‌تر نسبت به آنهایی که فلاون های کمی دریافت کرده بودند، برخوردار بودند.

با این وجود، این مطالعه تنها ارتباط بین شاخص توده بدنی و مصرف فلاون را مورد بررسی قرار داده بود. پژوهش های بیشتری برای بررسی اثر عوامل احتمالی دیگر باید انجام شوند.

چای اولانگ


چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که تا حدودی اکسید شده و از نظر اکسیداسیون و رنگ در جایگاهی بین چای سبز و چای سیاه قرار می گیرد.

چای اولانگ دارای عطر و طعمی میوه ای، معطر و منحصر به فرد است، که البته این شرایط می تواند با توجه به سطح اکسیداسیون به میزان قابل توجهی متغیر باشد.

چندین مطالعه نشان داده اند که چای اولانگ می تواند به بهبود کاهش وزن از طریق تقویت چربی سوزی و تسریع سوخت و ساز کمک کند.

طی یک مطالعه، 102 فرد دارای اضافه وزن یا چاق به مدت شش هفته هر روز چای اولانگ مصرف کردند و پژوهشگران دریافتند که مصرف این چای با بهبود سوخت و ساز چربی در بدن به کاهش وزن و چربی کمک کرده است.

در شرایطی که مطالعات بیشتری باید در زمینه اثرات چای اولانگ روی کاهش وزن و چربی سوزی صورت بگیرند، اما نتایج پژوهش های صورت گرفته تا به امروز نشان می دهند که این چای به طور بالقوه برای کاهش وزن مفید است.

چای سفید


چای سفید کمترین میزان پردازش را تجربه می کند و زمانی برداشت می شود که گیاه چای همچنان جوان است.

چای سفید دارای عطر و طعمی متمایز از دیگر انواع چای است. این چای از عطر و طعمی لطیف، معطر و اندکی شیرین سود می برد.

فواید چای سفید به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و از بهبود سلامت دهان و دندان تا کشتن سلول های سرطانی را در بر می گیرند.

با این که به انجام پژوهش های بیشتری نیاز است، اما چای سفید می تواند به کاهش وزن و چربی بدن نیز کمک کند. مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که این چای و چای سبز دارای مقادیر قابل توجه از کاتچین ها هستند، که ممکن است به بهبود کاهش وزن کمک کنند.

افزون بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که عصاره چای سفید تجزیه سلول های چربی را افزایش می دهد، در شرایطی که از تشکیل سلول های چربی جدید جلوگیری می کند. با این وجود، باید توجه داشت که این نتایج در آزمایشگاه حاصل شده اند و از این رو کسب نتایجی مشابه برای انسان نامشخص است.

چای گیاهی


چای های گیاهی با استفاده از گیاهان دارویی، ادویه ها و میوه ها تهیه می شوند. آنها متفاوت از چای های سنتی هستند، زیرا به طور معمول فاقد کافئین هستند و از برگ های گیاه Camellia Sinensis تهیه نمی شوند.

از محبوب‌ترین چای های گیاهی می توان به چای زنجبیل، چای میوه گل رز، چای رویبوس، و چای ترش (Hibiscus) اشاره کرد.

اگرچه مواد تشکیل دهنده و فرمولاسیون چای های گیاهی می توانند بسیار متفاوت باشند، برخی مطالعات نشان داده اند که چای های گیاهی ممکن است در زمینه کاهش وزن و چربی سوزی موثر باشند.

در یک مطالعه حیوانی، پژوهشگران به موش ها چای گیاهی داده و دریافتند که ورن بدن آنها کاهش یافته و مصرف آن به عادی سازی سطوح هورمونی کمک کرده است.

به طور ویژه، چای رویبوس یک نوع چای گیاهی است که ممکن است در زمینه چربی سوزی موثر عمل کند. نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که این چای سوخت و ساز چربی را افزایش داده و به مسدود کردن تشکیل سلول های چربی کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha