چهارشنبه شب، شبكه خبر، گزارشگر خود را به جمع معتادان خیابان خواب فرستاد تا با ارایه گزارش زنده از شب‌های تهران در مناطق جنوبی شهر همچون شوش و مسگرآباد، متولیان كنترل اعتیاد را به پاسخ درباره علت حضور معتادان خیابانی وادارد.

بی‌اخلاقی رسانه ملی در گزارش از معتادان خیابانی

سلامت نیوز: چهارشنبه شب، شبكه خبر، گزارشگر خود را به جمع معتادان خیابان خواب فرستاد تا با ارایه گزارش زنده از شب‌های تهران در مناطق جنوبی شهر همچون شوش و مسگرآباد، متولیان كنترل اعتیاد را به پاسخ درباره علت حضور معتادان خیابانی وادارد.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: در بخشی از این گزارش تصویری، گزارشگر به خیابان شوش رفته بود و در یكی از فرعی‌های این خیابان، میكروفن به دست گرفته بود و در امتداد كوچه راه می‌رفت كه یكی از معتادان در حال مصرف مواد مخدر را به سوال و جواب وادارد.
«معتادی؟ چی مصرف می‌كنی؟ چند بار ترك كردی؟»، سوال تكراری گزارشگر از معتادان پراكنده در این كوچه بود كه با لحنی تحكم‌آمیز و عاری از احترام به هویت انسانی این افراد پرسیده می‌شد. نحوه مواجهه گزارشگر با این افراد، بی‌شباهت با مواجهه یك بازجو با یك مجرم سابقه‌دار نبود، ضمن آنكه گزارشگر در این فیلم ٣ دقیقه‌ای تلاش داشت با تاباندن نور اتهام و انگ بر چهره این افراد، كفه تقصیر را به ضرر این بیماران طرد شده از خانه و خانواده و اجتماع، هرچه بیشتر سنگین كند. در این گزارش، با وجود آنكه اكثر معتادان با دیدن میكروفن گزارشگر تلاش می‌كردند از چنگ او گریخته و در بیماری و درد خود، گمنام بمانند، رسانه ملی حتی از عمل به یك الزام حرفه‌ای هم چشم پوشی كرد و برخلاف رویه معمول اخلاقی در تهیه گزارش‌های رسانه‌ای، چهره هیچ یك از مصاحبه شوندگان، پوشانده نشد و این افراد، بدون هیچ روتوش و حجابی، رودررو با دوربین رسانه ملی به پاسخگویی وادار شدند.

در ادامه و پس از نمایش این فیلم خبری، پرویز افشار؛ معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، سردار محمد مسعود زاهدیان؛ رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر و فرید براتی سده؛ رییس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور، برای واكاوی علت تداوم حضور معتادان خیابانی با وجود اجرای طرح‌های ساماندهی معتادان بی‌خانمان و ضعف نحوه اجرای این طرح‌ها به پاسخ فراخوانده شدند. زاهدیان، با اعلام اینكه محل حضور گزارشگر، یكی از مناطقی بوده كه طی چند ماه اخیر، بیش از ٥٠بار پاكسازی شده، تاكید كرد كه پلیس می‌تواند ظرف ٧٢ ساعت، تمام كشور را از وجود معتادان خیابانی پاك كند به شرط آنكه زمینه نگهداری این افراد در مراكز اقامتی درمان اعتیاد فراهم باشد و افزود: «همانطور كه خودِ معتادان می‌گویند آنها بارها جمع‌آوری و به مراكز بازپروری منتقل شده‌اند، اما نیروی انتظامی اختیار و ماموریتی در قبال مراقبت از آنها پس از ترك ندارد. در ماه‌های اخیر بیش از ١٥ هزار و ٧٠٠ خرده فروش در كشور بازداشت شده‌اند كه اغلب آنها پس از مجازات كه معمولا جریمه نقدی است، بار دیگر به جامعه بازمی‌گردند و نظر پلیس این است كه بین قاچاقچیان عمده و خرده فروشان تفكیكی قایل شویم. البته با اجرای طرح‌های ویژه پلیس، اكنون می‌بینیم كه عرضه مواد مخدر در سطح شهر دشوارتر شده و آنچه شما می‌بینید عرضه در همین كلونی‌ها و پاتوق‌هاست و ما در حال مقابله با این بازارها هستیم .»


افشار هم در ادامه این اظهارات با تاكید بر اینكه فقط به شرط اجرای صحیح ماده ١٥ و ١٦ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر و فراهم شدن امكان درمان رایگان و تحت پوشش بیمه برای معتادان داوطلب بهبودی و ترك اعتیاد، می‌توانیم انتظار پاك شدن چهره شهر از وجود معتادان خیابانی را داشته باشیم، گفت: «سهم بالایی از تولید مواد مخدر جهان در همسایگی ما یعنی افغانستان رخ می‌دهد و حتی امریكایی‌ها نیز اعلام می‌كنند كه تنها ٢٠ درصد مواد وارد شده به داخل كشورشان را كشف و ضبط می‌كنند. این همسایگی در توجیه فراوانی مواد مخدر در جامعه تاثیر دارد اما با تلاش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیاری از مسیرهای اصلی ترانزیت مواد از جمله مرزهای شرقی مسدود شده، اما مسیرهای خاكی و ناشناس همچنان باز است و در حجم‌های ١٠ یا ١٥ كیلوگرم وارد می‌شود. ما خواهان همكاری مردم برای مقابله با این آسیب اجتماعی هستیم و پیشنهاد می‌كنیم كه بخشی از كار به بخش خصوصی واگذار شود. مردم باید بدانند كه نیروها و نهادهای حاكمیتی به سهم خود تلاش می‌كنند و برای رفع این معضل، همكاری جدی مردم لازم است.»


براتی سده هم با انتقاد از پخش تصاویر مربوط به پاتوق معتادان و نشان دادن پایپ و مصرف موادمخدر از رسانه ملی گفت: «من هم به صراحت عرض می‌كنم كه ماده ١٦ قانون مبارزه با مواد مخدر (ماده مربوط به درمان اجباری برای معتادانی كه حاضر به ترك اعتیاد حتی با وجود فراهم شدن درمان رایگان نیستند و مظاهر اعتیاد خود را به سطح شهرها و در معرض عموم كشانده‌اند) اهداف درمانی ندارد. این ماده بیشتر مشكل قضات را حل می‌كند، اما چون قانون است و اجرای آن به سازمان بهزیستی محول شده، ما وظیفه خود را در قبال آن انجام می‌دهیم. معتاد متجاهر تعریف خاص خود را دارد. بخشی از افرادی كه در این گزارش بودند، معتاد متجاهر نیستند و حتی همه كسانی كه در عملیات اخیر پلیس دستگیر شدند هم معتاد متجاهر نیستند، اما به هرحال حل مشكلات آنها نكته‌ای نیست كه سازمان بهزیستی به تنهایی بتواند آن را انجام دهد. وضعیت سطح شهر هم فقط به بهزیستی یا پلیس مربوط نمی‌شود و نهادهای مختلفی باید برای حل آن دست به دست هم بدهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha