کمی با خود فکر کنید! لذت به دنیا آوردن یک کودک سالم خیلی بیشتر از رنگ کردن مو در دوران کوتاه حاملگی است که ممکن است خطراتی برای جنین به دنبال داشته باشد.

چرا نباید در دوران بارداری موهایتان را رنگ کنید؟

سلامت نیوز: کمی با خود فکر کنید! لذت به دنیا آوردن یک کودک سالم خیلی بیشتر از رنگ کردن مو در دوران کوتاه حاملگی است که ممکن است خطراتی برای جنین به دنبال داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، تورم پاها، خارش سطح پوست بدن مخصوصاً شكم، ترك خوردگی‌ها و... در دوران بارداری تقریباً اجتناب ناپذیرند. اما برخی از كارها را می‌توان در این دوران انجام نداد و یا به تعویق انداخت تا خطرات كمتری به وجود آیند.

اگر موهایتان خاكستری شده‌اند و دوست ندارید پیرو افسرده به نظر برسید، می‌توانید پروژه رنگ كردن موها را به سه ماهه دوم بارداری موكول كنید چرا كه كمتر به جنین آسیب می‌رسد.

به هنگام رنگ كردن نیز سراغ مواردی بروید كه مواد شیمیایی كم‌خطری را به سطح پوست كف سرتان می‌رسانند.


نظر متخصصان در این رابطه چیست؟

برخی از رنگ‌های نیمه دائمی بسیار سالم‌تر و مطمئن‌تر از رنگ‌های دائمی برای خانم‌های باردار هستند.

طبق نظریه‌های پیشین این رنگ‌ها بدون شك به جنین آسیب می‌رسانند چرا كه مواد سرطان‌زا دارند و روی رشد نوزاد اثر می‌گذارند اما این روزها برخی از كارخانه‌ها موفق به تولید محصولاتی كم خطر شده‌اند كه می‌توانند مضرات این مواد را به حداقل برسانند.

متخصصان می‌گویند بهتر است خانم‌هایی كه خود مجبور به رنگ كردن موها می‌دانند، از رنگ‌های گیاهی استفاده كنند و در كنار آن نكات ایمنی را بسیار رعایت كنند.

رنگ موهای قدیم‌تر مواد شیمیایی تندتر و خطرناك‌تری داشتند و رابطه منطقی‌ بین آنها و به وجود آمدن نوعی سرطان در دوران بارداری وجود داشت.

تمام مواد شیمیایی سمی موجود در رنگ موها، از مواد سرطان‌زا هستند و باعث آسیب‌دیدگی ساقه مو می‌شوند. برای یك خانم باردار این مضرات چند برابر بیشتر می‌شوند چرا كه به جنین نیز آسیب می‌رسانند.

به طور كلی یك مادر باردار نباید در هوایی نفس بكشد كه كار این مواد پخش شده‌اند. پروكسید هیدروژن و آمونیاك در 3 ماه نخست بارداری بسیار خطرناك هستند.

برخی از مواد شیمیایی باعث بروز برخی نارسایی‌های ژنتیكی در جنین می‌شوند. مطابق تحقیقات به عمل آمده در سال 1998 این رنگ موها احتمال بروز نارسایی قلبی را تا حدود 3 درصد در جنین افزایش می‌دهند.

حتی مقدار بسیار كمی از مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها می‌تواند به جنین برسد. اما با وجود تمام این توصیه‌ها برای منع مصرف رنگ مو در این دوران باز هم عده‌ای تمایل به مصرف آنها دارند و به دنبال راههای كم خطرتر هستند.

چرا نباید در دوران بارداری از رنگ‌ موها استفاده كنید؟

آنها سرشار از مواد شیمیایی مختلف هستند. كه اغلب آنها از سرطان‌زاهای فعالی هستند. نفس كشیدن در هوای آنها نیز مفید است.

- باعث بروز آرتریتیس رماتیسمی می‌شوند.

- تحمل درد آرتریتیس رماتیسمی برای همه دردناك است اما باید بدانید كه این رنگ‌های شیمیایی، احتمال ابتلا و بروز آنها را افزایش می‌دهند.

- رنگ‌ موهای تیره‌تر بسیار خطرناك‌تر هستند.

- باعث افزایش احتمال بروز سرطان در جنین می‌شوند.

- باعث افزایش احتمال بروز سرطان در مادر می‌شوند. سرطان‌هایی از قبیل سرطان مثاله و سرطان دستگاه لنفاوی


نكات مهم

چنانچه علیرغم این توصیه‌ها باز هم تمایل به مصرف رنگ‌های مو در دوران بارداری دارید، بهتر این نكات را مورد توجه قرار دهید:
به مواد تشكیل دهنده‌شان بیشتر توجه كنید

شاید شما نیز تا به حال شنیده‌‌اید كه مواد رنگ كننده گیاهی سالمتر و بی‌خطرترند، اما حتی در مورد آنها نیز باید جوانب احتیاط را رعایت كنید. قبل از خرید حتما دقت نمایید. كه آیا واقعا گیاهی و طبیعی هستند.

برخی از مواد گیاهی حاوی تركیبات شیمیایی مشابه هستند مثل فینل دیامین P دی‌هیدراكسی بنزن و آمینوفنول كه اغلب در تمام رنگ‌های دائمی و نیمه دائمی یافت می‌شوند.


حنای خالص و ناب بهترین انتخاب است

حنای خالص جزو رنگ‌های گیاهی نیمه دائمی است و سالیان سال است كه در فرهنگ‌های مختلف به كار می‌رود. با آنكه در سال‌های گذشته بسیار مورد توجه خانم‌ها بود اما در طی چند سال اخیر، توجه كمتری به آنها می‌شود چرا كه اغلب مردم رنگ نارنجی حنا را دوست ندارند.

برخی از انواع حناها كه این روزها تولید می‌شوند و تنوع رنگی دارند نیز حاوی مواد و تركیبات شیمیایی و خطرناك هستند. در طول دوران بارداری از مصرف حنا روی سطح پوست‌تان جلوگیری كنید و اگر چنانچه تصمیم گرفته‌اید موهایتان را با حنا رنگ كنید از حنای صد در صد طبیعی و خالص استفاده كنید.


به نكات ایمنی توجه كنید

- اینكه در دوران بارداری حس خوبی داشته باشید و از خودتان راضی باشید؛ بسیار خوب است. رنگ كردن موها به اغلب خانم‌ها حس خوبی می‌دهد. اگر چنانچه نمی‌توانید به مدت 9 ماه خود را از این حس خوب محروم كنید، بهتر است رعایت نكات ایمنی در این زمینه را اصلا نادیده نگیرید تا خطرات ناشی از آنها به حداقل برسد.

- قبل از كاربرد رنگ‌ها به دستورالعمل‌‌شان توجه كنید.

- از رنگ‌های با كیفیت استفاده كنید و به دنبال برندهای ارزان قیمت نباشید.

- حتما در حین رنگ كردن دستكش به دست داشته باشید.

- رنگ را روی ساقه‌‌های مو بمالید نه كف سر تا رنگ وارد جریان خون‌تان نشود.

- از رنگ مو برای رنگ كردن مژه‌ها و ابروها استفاده نكنید چرا كه ممكن است باعث بروز عفونت و تورم شود.

- نگذارید رنگ مو برای مدت زمان طولانی روی موهایتان بماند و در فضای باز موهایتان را رنگ كنید جایی كه هوا به خوبی جریان دارد.

- كف سر خود را بعد از رنگ كردن خیلی خوب و دقیق بشوئید.

- در حین رنگ كردن موها نه چیزی بخورید و نه چیزی بیاشامید چرا كه خطر وارد شدن مواد شیمیایی در بدن جنین افزایش می‌یابد.

- اما با وجود تمام این توصیه‌ها باز هم لازم است به خاطر داشته باشید كه تا حد امكان در سه ماه نخست بارداری از رنگ مو استفاده نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha